Gå til innhold

Lærerutdanning - og hvordan få prøvd yrket

Anbefalte innlegg

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Hei!to spørsmål:

Jeg har en bachelor i naturvitenskap(med "undervisningskompetanse" i biologi og kjemi) og neesten en master i naturforvaltning(mangler masteroppgaven),har jobbet fulltid et års tid men er skikkelig umotivert.jeg lurer på om dere vet hva slags utdanning jeg må ta for å bli grunnskolelærer 1-5.trinn? Ser det er lettest å bli lektor på vgs,men ønsker helst å jobbe med barn.

Det andre spørsmålet er,hvordan kan jeg få testet ut om læreryrket er noe for meg? Vikarbyrå høres litt skummelt ut, har aldri undervist før. Jobber med å holde kurs,men det er for voksne:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!to spørsmål:

Jeg har en bachelor i naturvitenskap(med "undervisningskompetanse" i biologi og kjemi) og neesten en master i naturforvaltning(mangler masteroppgaven),har jobbet fulltid et års tid men er skikkelig umotivert.jeg lurer på om dere vet hva slags utdanning jeg må ta for å bli grunnskolelærer 1-5.trinn? Ser det er lettest å bli lektor på vgs,men ønsker helst å jobbe med barn.

Det andre spørsmålet er,hvordan kan jeg få testet ut om læreryrket er noe for meg? Vikarbyrå høres litt skummelt ut, har aldri undervist før. Jobber med å holde kurs,men det er for voksne:)

Hvis du vil ta bachelor i lærerutdanningen, anbefaler jeg å gå Grunnskolelærerutdanning 1-7. Når det gjelder å teste ut som det er riktig yrke, er det tidlig ut i praksis. Etter litt erfaring i praksis, kan du absolutt jobbe som vikar! Men for at du skal føle deg trygg på jobben, kan det være greit å teste ut jobben i praksis først. :)

Gjest Herr Drue
Skrevet

Det er bare å ta et år med PPU og søke jobb der du måtte ønske. Om du ønsker å prøve deg som lærer kan du jo jobbe som vikar i perioden etter eksamen og før neste semester (desember-januar). Det er ikke noe skummelt, ihvertfall ikke hvis du har faglig tyngde.

Skrevet

For å undervise på småskolen må du nok ha matematikk og norsk - de fagene er i hvert fall obligatoriske på alle lærerutdanninger 1.-7.

Med biologi og kjemi er du mer egnet til vgs. I tillegg har du for få fag til å undervise på barneskolen. Dette sier jeg ikke som kritikk, men de fleste lærerne på barneskolen har breddekompetanse og underviser gjerne i 5, 6, 7, 8 fag.

Derfor vil jeg anbefale deg å gå GLU 1-7, men det er også mulig det finnes enkeltfag rettet mot barneskolen du kan ta - det kan hende mange (de fleste) av disse fagene har krav om bestått allmennlærerutdanning.

Men aller først bør du kanskje jobbe litt som vikar. Bare å melde deg opp hos et bemanningsbyrå. Du skal ikke bekymre deg for at det er skummelt, det går nok bra :)

Skrevet

For å undervise på småskolen må du nok ha matematikk og norsk - de fagene er i hvert fall obligatoriske på alle lærerutdanninger 1.-7.

Dette er bare delvis riktig. Du må ha norsk for å få fast ansettelse, men for å få et vikariat (gjerne årsvikariat) holder det med "diverse fag" og så en pedagogisk utdannelse (PPU).

Skrevet

Dette er bare delvis riktig. Du må ha norsk for å få fast ansettelse, men for å få et vikariat (gjerne årsvikariat) holder det med "diverse fag" og så en pedagogisk utdannelse (PPU).

Okei :)

Men da er det jo uansett fordelaktig med norsk, man vil jo gjerne ha fast ansettelse. Muligens har man kanskje også mindre sjanser til å bli klasseforstander med bare "diverse fag"? Man stiller nok også sterkere som lærer i grunnskolen hvis man kan undervise i norsk eller matematikk.

Skrevet

Men for all del, det er behov for kompetanse på alle trinn i skolen! :)

Hva med at du tar en prat med en studieveileder? Evt kan du også kontakte noen skoler bare for å høre litt om fordelaktige fagkombinasjoner osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...