Gjest Ashley_Johanna Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Hei!to spørsmål: Jeg har en bachelor i naturvitenskap(med "undervisningskompetanse" i biologi og kjemi) og neesten en master i naturforvaltning(mangler masteroppgaven),har jobbet fulltid et års tid men er skikkelig umotivert.jeg lurer på om dere vet hva slags utdanning jeg må ta for å bli grunnskolelærer 1-5.trinn? Ser det er lettest å bli lektor på vgs,men ønsker helst å jobbe med barn. Det andre spørsmålet er,hvordan kan jeg få testet ut om læreryrket er noe for meg? Vikarbyrå høres litt skummelt ut, har aldri undervist før. Jobber med å holde kurs,men det er for voksne:)
sullå Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Hei!to spørsmål: Jeg har en bachelor i naturvitenskap(med "undervisningskompetanse" i biologi og kjemi) og neesten en master i naturforvaltning(mangler masteroppgaven),har jobbet fulltid et års tid men er skikkelig umotivert.jeg lurer på om dere vet hva slags utdanning jeg må ta for å bli grunnskolelærer 1-5.trinn? Ser det er lettest å bli lektor på vgs,men ønsker helst å jobbe med barn. Det andre spørsmålet er,hvordan kan jeg få testet ut om læreryrket er noe for meg? Vikarbyrå høres litt skummelt ut, har aldri undervist før. Jobber med å holde kurs,men det er for voksne:) Hvis du vil ta bachelor i lærerutdanningen, anbefaler jeg å gå Grunnskolelærerutdanning 1-7. Når det gjelder å teste ut som det er riktig yrke, er det tidlig ut i praksis. Etter litt erfaring i praksis, kan du absolutt jobbe som vikar! Men for at du skal føle deg trygg på jobben, kan det være greit å teste ut jobben i praksis først.
Gjest Herr Drue Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Det er bare å ta et år med PPU og søke jobb der du måtte ønske. Om du ønsker å prøve deg som lærer kan du jo jobbe som vikar i perioden etter eksamen og før neste semester (desember-januar). Det er ikke noe skummelt, ihvertfall ikke hvis du har faglig tyngde.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 For å undervise på småskolen må du nok ha matematikk og norsk - de fagene er i hvert fall obligatoriske på alle lærerutdanninger 1.-7. Med biologi og kjemi er du mer egnet til vgs. I tillegg har du for få fag til å undervise på barneskolen. Dette sier jeg ikke som kritikk, men de fleste lærerne på barneskolen har breddekompetanse og underviser gjerne i 5, 6, 7, 8 fag. Derfor vil jeg anbefale deg å gå GLU 1-7, men det er også mulig det finnes enkeltfag rettet mot barneskolen du kan ta - det kan hende mange (de fleste) av disse fagene har krav om bestått allmennlærerutdanning. Men aller først bør du kanskje jobbe litt som vikar. Bare å melde deg opp hos et bemanningsbyrå. Du skal ikke bekymre deg for at det er skummelt, det går nok bra
Frøken Smilla Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 For å undervise på småskolen må du nok ha matematikk og norsk - de fagene er i hvert fall obligatoriske på alle lærerutdanninger 1.-7. Dette er bare delvis riktig. Du må ha norsk for å få fast ansettelse, men for å få et vikariat (gjerne årsvikariat) holder det med "diverse fag" og så en pedagogisk utdannelse (PPU).
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Dette er bare delvis riktig. Du må ha norsk for å få fast ansettelse, men for å få et vikariat (gjerne årsvikariat) holder det med "diverse fag" og så en pedagogisk utdannelse (PPU). Okei Men da er det jo uansett fordelaktig med norsk, man vil jo gjerne ha fast ansettelse. Muligens har man kanskje også mindre sjanser til å bli klasseforstander med bare "diverse fag"? Man stiller nok også sterkere som lærer i grunnskolen hvis man kan undervise i norsk eller matematikk.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Men for all del, det er behov for kompetanse på alle trinn i skolen! Hva med at du tar en prat med en studieveileder? Evt kan du også kontakte noen skoler bare for å høre litt om fordelaktige fagkombinasjoner osv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå