Gjest Ashley_Johanna Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Hei, har en master straks men er veldig usikker på valget.vil omskolere meg og lurer på hva det er smart å satse på?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Det er lurt å satse på noe du interesserer deg for, noe du vet du vil trives med, uansett lønn. 2
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Joda,men lurer på hvilke yrker det er mest etterspørsel etter? Hva trenger "samfunnet"?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Hei, har en master straks men er veldig usikker på valget.vil omskolere meg og lurer på hva det er smart å satse på? Sjåfører er det stort behov for, buss og lastebilsjåfører må vi importere. Helsepersonell er etterspurt. Byggfolk da tømrere, murere etc.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Hei, har en master straks men er veldig usikker på valget.vil omskolere meg og lurer på hva det er smart å satse på? Førskolelærere 1
SmallTalk Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Det er ihvertfall manko på ingeniører.
Gjest Jytte Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Det er stor mangel på logopeder i Norge, leste jeg i avisen idag.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Jeg studerer Geologi og vil anbefale det dersom du liker realfag. Etterspørselen er stor og lønnen er bra. http://www.offshore.no/sak/33431_-_vil_presse_loennen_opp "Investeringsboom i feltutbygging, stor leteinteresse og et voldsomt behov for økt utvinning fra eksisterende felter er blant årsakene til at geologer og geofysikere, ifølge NAVs bedriftsundersøkelse, er landets mest ettertraktede yrkesgruppe. " Ifølge fagforeningen er snittlønnen for en Tekna-medlem i privat sektor med ti års erfaring rundt 660.000 kroner. Hvis en geolog ligger 15 prosent over dette, tilsvarer det en lønn på rundt 760.000 kroner. - Det utdannes for få innenfor denne yrkesgruppen. Vi ser at studentkullene øker, men bare i begrenset grad
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 TS: Hva har du master i?, nysgjerrig.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 TS: Hva har du master i?, nysgjerrig. Naturvitenskap/ naturforvaltning.
Gjest snoopy_93 Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Sykepleiere og leger Og ikke minst helsefagarbeidere.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 Mange muligheter her ser jeg..søren altså. Hadde jo ikke sjangs til å velge karriere som 19-åring jeg. Er en helt annen person i dag. Blæh.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #15 Skrevet 14. oktober 2011 Er du sikker på du ikke vil bli naturforvalter da? Det føles ofte annerledes underveis i studiet enn når man kommer ut i jobb, og om du er på tampen av en master er du kanskje drittlei akkurat nå? Kjedelig å ta fem års utdanning og omskolere seg før en har prøvd hvordan arbeidslivet er. I hvert fall hvis du ønsker deg ny utdanning primært for å få en trygg jobb, ikke etter interesse. Vil forøvrig tro du kan bygge på graden din med PPU og bli lærer, det er jo en rask vei.
Gjest Survival Skrevet 14. oktober 2011 #16 Skrevet 14. oktober 2011 Revisjon er ikke så dumt. Hvis du jobber i privat bransje kan du tjene gode penger, samtidig som det noen steder i landet (ikke alle) så er det manko på revisorer. Problemet er bare at mange private selskaper utlyser stillinger for autoriserte revisorer med relevant erfaring. Ellers er det riktig at det trengs flere logopeder. Det gir ei solid lønn. Opp til en halv million årlig ca, eller mer dersom man jobber i privat sektor. Som logoped kan man også med fordel starte eget selskap siden det allerede fins få selskaper innen bransjen. Sykepleiere trengs det hele tiden. Videreutdanner du deg innenfor et attraktivt felt kan du også tjene relativt gode penger. Det er også mangel på frisører, men tror jo kanskje ikke det er yrket du er ute etter...
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. oktober 2011 #17 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg ville i utgangspunktet ikke fortelle så mye om meg selv,fordi jeg ville tenke litt "utenfor boksen" på hvilke yrker jeg skal onskolere meg til.yrket mitt er det veldig vanskelig å få jobb i,og lønnen er veldig dårlig.vil derfor finne et yrke der man i hvert fall er "ønsket"! Har jobbet innen miljø og naturforvaltning i flere år,så vet hva jobben går ut på!det er vanskelig å få jobb, og den jobben jeg har nå er superstressende og jeg må sitte foran pcskjermen hele dagen. Vil jobbe med noe der jeg har mer kontakt med mennesker,og jeg ikke må stirre på en skjerm hele dagen..tenker mest på læreryrket men det kan jo være flere ting også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå