Gå til innhold

Vanlige etternavn

Fremhevede innlegg

Gjest Consensio
Skrevet

Har et veldig uvanlig etternavn opprinnelig. Det er bare meg og to til i Norge som heter det (og de er i min familie).

Mannen min har et navn som er vanlig i Sverige, men ikke i Norge.

Ofte skulle jeg ønske at jeg hadde et helt vanlig navn. Får hele tiden spørsmål om hvor jeg kommer fra og når jeg svarer at jeg er norsk så tror de ikke på det eller må diskutere /kverrulere om det til krampa tar dem :sukk:

Vurderer å bytte etternavn, men er for "feig" :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

Krøller er nydelig! Embrace them :-)

og du har ikke krøller eller? hehehheee...

Skrevet

Har et veldig uvanlig etternavn opprinnelig. Det er bare meg og to til i Norge som heter det (og de er i min familie).

Mannen min har et navn som er vanlig i Sverige, men ikke i Norge.

Ofte skulle jeg ønske at jeg hadde et helt vanlig navn. Får hele tiden spørsmål om hvor jeg kommer fra og når jeg svarer at jeg er norsk så tror de ikke på det eller må diskutere /kverrulere om det til krampa tar dem :sukk:

Vurderer å bytte etternavn, men er for "feig" :fnise:

Merkelig spørsmål sikkert, men hvordan er det "mulig" at bare du og to til har det etternavnt? :sjenert: Er det for eks. deg, din bror og mor, og så har alle rundt gått bort, eller hva? Bare lurer :)

Skrevet

Jeg vil heller ha et sen etternavn enn å ha et etternavn ingen klarer å uttale riktig! :sukk: Pappan min er Polsk så jeg har hans etternavn da. Men problemet er at nesten ingen klarer å uttale det rett og når man sier det feil (alle sier det likt) så høres det skikkelig teit ut. Sier man det riktig, så høres det fint ut. Jeg virkelig HATER å dra til legen og slike ting pga legen min sier det feil. I dag var jeg hos legen så når hun kommer inn for å hente meg, så sier hun etternavnet feil igjen selv om jeg har sagt til henne åssen man skal uttale det. Da hun sa etternavnet mitt høyt, så var det mann i 40 årene som begynte å fnise litt. Kjempe gøy. Som sagt når man sier det feil (som alle gjør) så høres det helt teit ut. Hater når det er slike opprop hvor andre hører etternavnet som på legekontoret og på skolen osv. Alle sier det feil.

Når jeg skal ringe og noen må ha ha etternavnet mitt, så må jeg alltid stave det.

Nei mye lettere å ha et sen navn her i Norge ja :fnise:

Gjest henriett3
Skrevet

Krøller er nydelig! Embrace them :-)

Usjj neeei :snurt:

Gjest Consensio
Skrevet

Merkelig spørsmål sikkert, men hvordan er det "mulig" at bare du og to til har det etternavnt? :sjenert: Er det for eks. deg, din bror og mor, og så har alle rundt gått bort, eller hva? Bare lurer :)

Min bestefar og min onkel er det som har navnet. Veldig mange kvinner i min familie so. Har giftet seg og tatt mannens etternavn, de egamle som hadde navnet har gått bort...snart er det også bare meg og onkel som har navnet.

Mamma fikk meg mens hun enda var ugift. Hun giftet seg med min stefar og tok hans navn, mens jeg beholdt det opprinnelige navnet.

Skrevet

Jeg har et sen-navn. Ikke et av de aller vanligste, men likevel over 5000 som heter det. Synes forsåvidt at det er helt greit og er knyttet til navnet mitt.

Hvis samboeren min og jeg gifter oss så vil jeg nok ta hans etternavn og beholde mitt eget som mellomnavn, for å vise tilhørighet begge veier. Han har et sjeldent etternavn som under 30 personer heter. Om vi får barn får de hans etternavn siden det er så sjeldent.

Hadde han hett Hansen/Olsen/Nilsen el.l. til etternavn hadde jeg nok ikke ønsket å ta hans navn om vi gifter oss, og barna ville enten fått mitt etternavn eller en kombinasjon.

Jeg synes det er fint å ta vare på sjeldne navn hvis det faller seg naturlig.

Skrevet

Jeg har et kjedelig -sen-navn til slutt, og mammas sjeldne etternavn i midten. Da jeg og samboer'n fikk barn nylig, var det kraftige diskusjoner omkring hvilket etternavn sønnen vår skulle få. Samboeren min mente jeg måtte videreføre det kjedelige -sen-navnet, siden det er det som er hovedetternavnet mitt. Men jeg så ingen grunn til dette.

Når jeg presenterer meg, og folk hører at jeg heter -sen, er det ingen som sier "Åh, er du i slekt med -sen i nabobyen"? Derimot kan de finne på å spørre om jeg er i slekt med noen som har samme navn som mellomnavnet mitt, og da det som oftest tilfelle. To familier i Norge bruker mellomnavnet mitt, det er snakk om ca. 20 personer.

Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg har et kjedelig -sen-navn til slutt, og mammas sjeldne etternavn i midten. Da jeg og samboer'n fikk barn nylig, var det kraftige diskusjoner omkring hvilket etternavn sønnen vår skulle få. Samboeren min mente jeg måtte videreføre det kjedelige -sen-navnet, siden det er det som er hovedetternavnet mitt. Men jeg så ingen grunn til dette.

Når jeg presenterer meg, og folk hører at jeg heter -sen, er det ingen som sier "Åh, er du i slekt med -sen i nabobyen"? Derimot kan de finne på å spørre om jeg er i slekt med noen som har samme navn som mellomnavnet mitt, og da det som oftest tilfelle. To familier i Norge bruker mellomnavnet mitt, det er snakk om ca. 20 personer.

hahaaa...da kan du jo svare med en ironisk tone slik at vedkommende skjønner at spørmålet var meget teit stilt " ja, h*n er en av mine 17.425 søskenbarn!"

Skrevet

Jeg har et -sen navn som etternavn og etternavnet til mamma som mellomnavn. Når jeg gifter meg skal jeg ta etternavnet til samboeren min siden han er den siste i den slekta som heter det. Går fra å dele etternavn med over 35.000 andre til under 1.000 :) Men har ikke noe imot etternavnet mitt altså, har bare ikke noe behov for å beholde det

Skrevet

hahaaa...da kan du jo svare med en ironisk tone slik at vedkommende skjønner at spørmålet var meget teit stilt " ja, h*n er en av mine 17.425 søskenbarn!"

Poenget var vel at det ikke var noen som spurte om hun var i slekt med -sen fra nabobyen. ;)

Jeg har to etternavn. (Egentlig bare ett, min mors etternavn er mellomnavn da det ikke er bindestrek.) Begge navnene er sjeldene og fredet. Jeg kommer ikke til å ta min fremtidige ektemanns navn uansett hva slags etternavn han har. Mitt navn er en del av min identitet og jeg ønsker ikke å hete noe annet.

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Både mellomnavnet og etternavnet mitt er ganske sjelden. Det er 116 og 139 som har de til etternavn. Og kombinasjonen av de to navnene er det kun meg og mine to søsken som har. Derfor ville jeg aldri byttet til noe annet.

Men når det kommer til andre personers navn, så ser jeg bare på det som et etternavn. Det er sjelden jeg tenker over hva de heter, enten det er vanlig eller ikke.

Edit: skrivefeil

Endret av Thessie!
Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg har å et sen navn, emn ikke en av de som alle har liksom. Mange som har det i Norge (aner ikke hvor mange) men det er ikke et veldig typisk sen navn som Olsen, Evensen, Jonsen, Nilsen osv.

Skrevet

Jeg har å et sen navn, emn ikke en av de som alle har liksom. Mange som har det i Norge (aner ikke hvor mange) men det er ikke et veldig typisk sen navn som Olsen, Evensen, Jonsen, Nilsen osv.

Hvis du er nysgjerrig kan du finne ut av det her.

Skrevet

Jeg hadde et etternavn som bare fire stykker heter i Norge (familien min). Det ligner på at vanlig norsk etternavn, men staves ganske forskjellig. Jeg gledet meg til å gifte meg å få et navn som jeg slapp å alltid forklare og stave og rette på. Så fikk jeg et navn som 15 andre personer har, som jeg fortsatt må stave og får mange spørsmål om, til tross for at dette navnet er norsk :sukk::ler:

Skrevet

No for tida skal alle vera så unike ;)

Ein er då ein like unik person sjølv om ein har eit vanleg namn! Kjenner eg blir litt oppgitt over sånn tankegang. Og kjempekjekt og ha eit vanleg etternamn, så er ein ikkje så lett å finne viss ein er litt paranoid ;)

Og nei, eg har ikkje eit -sen namn sjølv, men hadde ikkje hatt problem med å ha det.

Skrevet

Kjæresten min har et veldig vanlig norsk navn, mens jeg har et "uvanlig" etternavn siden det er utenlandsk. Alle synes det er veldig eksotisk helt til jeg sier at det like vanlig i landet det er fra som Olsen eller Hansen i Norge. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Syns man skal føle tilhørighet til navnet sitt. Både for- og etternavn. Så jeg hadde nok bytte om jeg ikke følte meg knytta til det på noen måte.

Jeg har et etternavn som 22 personer i Norge har og er svært knytta til det, så jeg bytta ikke til mannens -sen navn når vi gifta oss. Men han tok eller ikke mitt, nettopp fordi han føler at hans navn er han, og syns det ville være merkelig å skulle bytte etter å ha hatt det i over 30 år. Syns det er helt greit, så vi har nå hvert vårt navn :P

Skrevet

Jeg har et -sen navn. Det finnes to forskjellige måter å stave navnet på, og 400 personer skriver navnet på samme måte som jeg gjør. Hvis du bruker den andre måten å stave navnet på er det litt over 5000 personer som har navnet.

Skrevet

No for tida skal alle vera så unike ;)

Ein er då ein like unik person sjølv om ein har eit vanleg namn! Kjenner eg blir litt oppgitt over sånn tankegang.

Tror ikke folk tenker at de blir mer unike (unike er vi nå alle sammen uansett), er forskjell på det og på å mene at navnet man har er mer unikt.

Skjønner ikke hvorfor det er en tankegang å bli oppgitt over. At folk ønsker seg noe spesielt/unikt er ikke noe nytt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...