Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener greit nokk med penger, og jeg betaler en leilighet som tar ca en tredjedel av lønna mi, og resten kan jeg bruke på hva jeg vil, men har vært litt legeregninger og slik i det siste, men det har ikke vært mye, ca en fjerdedel av resten jeg har på kontoen etter husleia er betalt.

Jeg har ett høyt ønske om å spare mest mulig penger, jeg spiser frokost og lunsj på jobb, og spiser kun middag hjemme, men da går det i first price kylling eller nudler eller noe annet billig, en svært sjelden gang kjøper jeg noe litt bedre, så jeg spiser ett billig måltid til dagen, og selvfølgelig må jeg jo ha det daglige som dopapir og shampo og dette, men det kjøper jeg en gang i måneden eller mindre.

Lørdag unner jeg meg smågodt og cola og gjerne en pizza.

Jeg går aldri ut å kjøper alkohol, ikke fester, ikke klær eller noe unødveldig slik..

MEN uansett hva jeg gjør så er jeg fattig i slutten av måneden :tristbla: Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dette her! jeg lever allerede på billig kost, men pengene bare renner igjennom fingrene mine...

Hva kan jeg gjøre for å kunne spare, jeg bor i en bitteliten leilighet, men kan jo ikke ha noe større siden jeg tydeligvis ikke kan spare til det uansett hvor mye jeg sparer, har en fulltidsjobb også.. :filer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta for deg kontoutskriftene dine de siste månedene og se hvor pengene faktisk går. Småkjøp som frokost og lunsj drar mye penger...

Skrevet

Ja jeg skal sjekke innkjøpene så skal jeg se hvor mye jeg har brukt på dumme unødvendige ting:)

Skrevet

Spiser du gratis eller veldig billig lunsj og frokost på jobb? Samboeren min har utrolig billig lunsjordning på jobben (kantinen bli subsidiert av jobben), men som regel er det jo fryktelig dyrt å spise kantinemat hver dag. Du vil mest sannsynlig spare masse på å smøre med deg matpakke

Skrevet

Jeg får veldig billig lunsj og frokost å¨jobben, mye billigere enn å smøre med seg selv hver dag, og den trekkes fra lønna.

Jeg sjekka kvitteringer fra september, og der har det gått litt i fjas ser jeg, kunne godt hakket litt ned på mat og slik, jeg har jo spist for en pris på to personer! jeg har brukt penger på en liten taxitur, en tur i tax free til mine foreldre og svigerforeldre etter en spandert ferietur, røykpakker osv... Men denne måneden har jeg brukt veldig lite på meg selv og mat, og jeg har halve måneden igjen. Jeg satte over en hel del penger på min samboers sparekonto slik at jeg ikke skal ha mulighet til å ta dem ut, for jeg har ikke sparekonto selv enda, og han jobber på andre siden av landet for øyeblikket, har vært der i snart to måneder, og på den tiden skulle jeg klare å spare siden jeg kun betalte for meg selv og han betaler for seg selv, men ser jo ut så jeg bruker like mye penger med han er som uten...:S

Skrevet

så jeg spiser ett billig måltid til dagen

jeg har jo spist for en pris på to personer!

Ja, nei, altså, hm?

• Liker 4
Skrevet

Hm, her må det budsjett og regnskap til! FInn ut hva du vil bruke på ting, og finn ut hva du har brukt på ting.. og så ser du hvor pengene går.

Skrevet

Ja jeg fatter jeg spiser ett måltid til dagen som jeg betaler og betaler for to. Jeg må gå på en veldig dyr butikk for å kjøpe mat, det er som å handle mat på bensinstasjonen, blir dyrt i lengden, grunnen er at jeg ikke har bil,den har samboer, og det er ikke vanlige dagligvare butikker i gå avstand fra her jeg bor, og heller ikke fra der jeg jobber, og synes det er litt sjipt å ta bussen i 30 minutter for å kjøpe noen pakker nudler og bussen koster jo sitt det også...

Ja jeg må bare få satt vekk pengene jeg kan spare på en sparekonto slik at jeg ikke kan ha mulighet til å ta det ut fra kortet når jeg handler, da går det bedre. Er så fort gjort for meg å bare svippe kortet...:S

Skrevet

Jeg har tre kontoer, en lønnskonto, en matkonto og en regningskonto. Jeg har satt av trekk til ALLE regningene min hver mnd, og satt av et trekk til mat hver mnd. Har også delt opp de kvartalsvise regningene, slik at når regningen kommer, har jeg pengene klart på konto.

Så du må sette deg ned og finne ut hva du har i utgifter og inntekter, legge alt inn i et regneark, og se hva du får da. Husk at mange små kroner her og der blir mye til slutt.

Sett også av et fast beløp til sparing/buffer hver mnd.

Gjest Nanne70
Skrevet

Hvis du handler middag hver dag i en dyr butikk, kan det jo hende at du kjøper litt småting utenom også, og da blir det fort dyrt.

En fin måte å spare penger på, er faktisk å planlegge en middagsmeny for hele uka, og så handle inn det du trenger til middagen og det du ellerstrenger , en gang i uka, f.eks. mandag. Om du må ta bussen èn gang i uka er det vel ikke så ille. Alternativt kan du ta en "påfyllingstur" lørdag. I de periodene jeg gjør det på denne måten, ligger jeg på rundt 500-600 kr i uka, og da inngår vaskemidler, toalettpapir og andre husholdningsprodukter samt mat til 2 katter. Kunne sikkert ha klart å kuttet ned enda mer, men jeg prioriterer ferske grønnsaker og endel lokalproduserte landbruksprodukter som nok er litt dyrere enn billigste alternativ.

Skrevet

Først av alt så må du notere ned hver minste ting du bruker penger på i et par måneder. Det er kun på den måten at du ser hvor pengene forsvinner. Sett opp handleliste for ei uke av gangen og ta bussen til en billigere butikk en gang i uka og ta småhandling på den nærbutikken. Går du til jobb eller har du månedskort? Her jeg bor så er det overgangsbillett på bussen som gjelder 1 time fra jeg går på første gang. Rekker ofte å få gjort det jeg skal sånn at jeg går på samme bussbillett hjem igjen.

Skrevet

Jeg trodde jeg var veldig sparsom, men da jeg etterforsket min egen pengeforbruk i løpet av et par måneders tid, så jeg fort at det forsvant rundt 2-300 kr i mnd på tull rett og slett, ofte mer også for den del. Ting jeg fort kunne vært foruten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde jeg var veldig sparsom, men da jeg etterforsket min egen pengeforbruk i løpet av et par måneders tid, så jeg fort at det forsvant rundt 2-300 kr i mnd på tull rett og slett, ofte mer også for den del. Ting jeg fort kunne vært foruten.

2-3 HUNDRE kroner?? Det er da ikke mye å bruke i måneden på tull ;) Med mindre du har 1000,- inn i måneden da. Hadde du hatt en vanlig lønn og brukt så lite på tull så er det jo ingenting :)

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg fatter jeg spiser ett måltid til dagen som jeg betaler og betaler for to. Jeg må gå på en veldig dyr butikk for å kjøpe mat, det er som å handle mat på bensinstasjonen, blir dyrt i lengden, grunnen er at jeg ikke har bil,den har samboer, og det er ikke vanlige dagligvare butikker i gå avstand fra her jeg bor, og heller ikke fra der jeg jobber, og synes det er litt sjipt å ta bussen i 30 minutter for å kjøpe noen pakker nudler og bussen koster jo sitt det også...

Men altså .. du har samboer med bil. Går han aldri på butikken han, da? Eller kan kjøre deg sånn at dere tar en ukeshandel? Dette er et selvskapt problem.

Skrevet

Poenget er at jeg skal spare nå alene mens han er borte, han skal være vekke en god stund. så nei han er ikke er og ikke bilen heller..

Skrevet

Da må du planlegge til ukesinnkjøp! Finn ut middag for alle dagene, gå innpå internett og sjekk ut tilbudsannonser og se hvor de har billigst mat. Feks Spar hadde en periode tilbud på gilde storfekjøttdeig til 22 kr for 400gram. Da kjøpte jeg inn mange pakker, i butikken ved siden av kostet samme kjøttdeig nesten 40 kr pakka. Det lønner seg å sjekke ut prisene. Èn dag i uka tar du bussen til nærmeste handlesentrum og går litt rundt i butikkene, du handler da KUN det som står på handlelista di, og ikke noe unødvendig tullball.

Sparing er å ta seg selv i nakken, planlegge og være konsekvent, alle kan greie det. :)

Skrevet

Har du alle medlemskortene du kan få? Har du Trumf konto feks? Jeg har trumfkonto tilknyttet bankkortet mitt slik at jeg enkelt får trumfkronene mine selv om jeg ikke alltid husker å ta opp medlemskortet. Har du COOP kort? Der kan du også tjene litt, osv. Av og til får jeg kuponger i posten fordi jeg er TRUMF medlem, og da er det gjerne et par varer jeg kan kjøpe til under halvpris med kupongen. Av og til er det trippeltrumf torsdager, planlegger du handlerunden til torsdag, kan du får igjen penger for å handle nettopp da. Mange butikker har Trumf, selv Joker/nærbutikken på landet :)

Skrevet

Poenget er at jeg skal spare nå alene mens han er borte, han skal være vekke en god stund. så nei han er ikke er og ikke bilen heller..

Da tar du i hvert fall bussen en gang i uka og storhandler.

Skrevet

Spørs hva du definerer som "Tjener greit"... Er det snakk om 15.000 i netto i mnd, eller 40.000?

(kun eksempler)

Skrevet

Hvordan går det med deg? Du har fått masse gode råd, følger du noen av dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...