Gå til innhold

Eplekake/muffins med mindre sukker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en haug med epler, og har veldig lyst til å lage en stor batch med eplemuffins og fryse ned. Men jeg prøver å finne en oppskrift med mindre sukker, noe som ser ut til å være tilnærmet umulig (med mindre den skal være glutenfri og laktosefri i sammen slengen). Noen her som har noen forslag? Går det ann å lage vanlig muffinsdeig f.eks. men erstatte sukkeret med noe (uten at det smaker aspartam av muffinsene...)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Kanskje du kan prøve den "metoden" jeg bruker ?

Jeg leser først igjennom oppskriften, og basert på laang erfaring, evaluerer jeg den sukkermengden som står oppgitt. Den er som regel altfor høy/altfor mye sukker.

Så kutter jeg bare sukkermengden ned til det nivået erfaringen tilsier vil være passende :)

I de fleste vanlige kakeoppskrifter skal sukkeret enten piskes til eggedosis sammen med eggene, eller piskes med mykt smør.

Begge deler fungere aldeles supert med mindre sukker enn oppskfiten sier ;)

Den reduserte sukkermengden betyr ingenting for kakens evne til å heve seg under steking eller for steketiden :)

Men, dersom du vil ha kaken(e) like søte som oppskriften sier, så må du da foreta en erstatning av noe slag.

Min påstand er altså at de aller fleste oppskriftene inneholder betraktelig mye mer sukker enn de behøver :)

Skrevet

Jeg trenger ikke at de er så søte som de er ment til; det er de bakte eplene jeg elsker :sikle: Tenkte å lage muffins med 2 lag epler inni. Å halvere sukkermengden kan nok hjelpe mye ja! Synes det er absurd at i en eplekake skal det som regel være like mye sukker som mel...!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...