AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Hva vil det si hvis ei ung jente blir beskrevet som: "hun fremstår som litt Lolitaaktig"?
Sugerøret Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 google lolita så finner du fort ut hva. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Er det en fornærmelse å bli beskrevet på denne måten?
Mann 42 Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Eller enda bedre, du kan lese boken av Vladimir Nabokov, eller se en av filmatiseringene. Siste versjon som jeg kjenner til, har Jeremy Irons og Dominique Swain i hovedrollene. 1997. Hovedtemaet er hebefili.
addict Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Hm så en film som het Lolita, og det handlet om ei jente som hadde sex med en voksen mann. Jente, da snakker vi ca 12 år eller noe.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Hm så en film som het Lolita, og det handlet om ei jente som hadde sex med en voksen mann. Jente, da snakker vi ca 12 år eller noe. Hun var 14.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Hva vil det si hvis ei ung jente blir beskrevet som: "hun fremstår som litt Lolitaaktig"? Det er vel rett og slett en veldig ung jente som kler seg altfor utfordrende.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg fant denne beskrivelsen av meg selv i legejournalen min fra ungdomstida, så jeg stusset bare litt på ordbruken.
Gjest Purple Haze Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Det er vel rett og slett en veldig ung jente som kler seg altfor utfordrende. Hun trenger da slett ikke kle seg utfordrende. Så noen andre nevnte boken "Lolita" lenger opp her, les gjerne den, så finner du ut hva som ligger i begrepet. Boken skildrer hebefili.
Gjest Purple Haze Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg fant denne beskrivelsen av meg selv i legejournalen min fra ungdomstida, så jeg stusset bare litt på ordbruken. Skrev legen din det om deg i journalen din? Da tror jeg at jeg hadde blitt noe skeptisk til den legen. I hvilken sammenheng ble det skrevet? 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Det har kanskje noe med seksuell utstråling og oppmerksomhetsønske å gjøre, men jeg stusser veldig på at legen din brukte det utrykket.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Så merkelig. Det er jo ikke akkurat et medisinsk uttrykk da!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Hmm, lurer på om det kan være en uttalelse fra psykologen jeg gikk til? For det står i journalen: "Anamnese: Psykolog **** *****: hatt 2 samtaler, deretter avlyst pga at kjemien ikke passet. Fremstår litt Lolita aktig: kan være gunnlag for foreldrenes bekymring". Skjønte lite da jeg leste dette, men jeg gikk til denne psykologen i forbindelse med et seksuelt overgrep jeg hadde opplevd i ungdomstida. Men jeg følte ikke at kjemien med psykologen stemte, for når jeg tenker etter virket det som at hun så litt ned på meg? Og hun maste om at jeg gikk for utfordrende kledd. Så kan det være dette hun har ment med uttrykket Lolita aktig?
Gjest Purple Haze Skrevet 12. oktober 2011 #14 Skrevet 12. oktober 2011 Uprofesjonell psykolog, spør du meg. 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #15 Skrevet 12. oktober 2011 jeg tenkte med en gang på den japanske stilen lolita (gothic lolita, sweet lolita....) men etter beskrivelsen må det vel være snakk om lolita som i seksuelt attraktiv for eldre menn,..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #16 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg hadde også tenkt litt sånn kroppslig f.eks tilbydende naiv. 1
Spiralis Skrevet 12. oktober 2011 #17 Skrevet 12. oktober 2011 Hmm, lurer på om det kan være en uttalelse fra psykologen jeg gikk til? For det står i journalen: "Anamnese: Psykolog **** *****: hatt 2 samtaler, deretter avlyst pga at kjemien ikke passet. Fremstår litt Lolita aktig: kan være gunnlag for foreldrenes bekymring". Skjønte lite da jeg leste dette, men jeg gikk til denne psykologen i forbindelse med et seksuelt overgrep jeg hadde opplevd i ungdomstida. Men jeg følte ikke at kjemien med psykologen stemte, for når jeg tenker etter virket det som at hun så litt ned på meg? Og hun maste om at jeg gikk for utfordrende kledd. Så kan det være dette hun har ment med uttrykket Lolita aktig? Uten at jeg kan noe mye om psykologi så syntes jeg det er bemerkelsesverdig å bruke et slikt begrep i en journal. Det virker veldig uproffesjonelt. Sliter også med å se at det å kritisere klesstilen din skulle ha noe fornuftig å gjøre i en terapi eller utredning.
Spiralis Skrevet 12. oktober 2011 #18 Skrevet 12. oktober 2011 I daglig bruk opplever jeg vel at lolita-begrepet mest brukes om kombinasjonen av litt uskyldige, pikeaktige klær kombinert med litt eksplisitt oppførsel hos pubertets/senpubertetsjenter. F.eks den første videoen til britney spears og de fotoene hun tok for Roling Stone http://files.myopera.com/myfriends2008/albums/717182/britney-spears-rolling-stone-1999.jpg http://3.bp.blogspot.com/_T_6DOtQi7SM/TP5v2TkUJmI/AAAAAAAAAB4/bz9rk-DFWSo/s1600/pU1p3ehaPntntaprjaMiZWTto1_500.jpg 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Takk for svar alle sammen! Synes nok også at det var uprofesjonelt av psykologen å skrive noe sånt i journalen.. Men det er vel ikke noe man kan gjøre noe med kanskje, synes det er litt flaut at det står noe sånt. Men men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå