Gå til innhold

Ung, sparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg er ei jente på 19 år som har noen spørsmål ang. penger og sparing. Hva er viktig at jeg som ung starter med nå i forhold til sparing, penger, bank, bankkort osv. Hvordan fungerer feks en høyrentekonto? Har forstått at summen på konto har noe å si for når renta "starter", denne er i såfall ca 300 000 kr..

En ting jeg allerede har begynt med er sparing på BSU. Her har jeg spart 20 000 de tre siste årene.

Er det andre slike ting jeg bør se på og starte med? Har forresten min nærbank, Sparebank1 som fast bank. Er det en ok bank eller har dere noen andre å anbefale? Forstår at jeg bør avtale et møte med banken, men kunne trengt litt starthjelp så vet jeg hva jeg skal spørre etter. hehe.

Takk på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-)

Jeg er ei jente på 19 år som har noen spørsmål ang. penger og sparing. Hva er viktig at jeg som ung starter med nå i forhold til sparing, penger, bank, bankkort osv. Hvordan fungerer feks en høyrentekonto? Har forstått at summen på konto har noe å si for når renta "starter", denne er i såfall ca 300 000 kr..

En ting jeg allerede har begynt med er sparing på BSU. Her har jeg spart 20 000 de tre siste årene.

Er det andre slike ting jeg bør se på og starte med? Har forresten min nærbank, Sparebank1 som fast bank. Er det en ok bank eller har dere noen andre å anbefale? Forstår at jeg bør avtale et møte med banken, men kunne trengt litt starthjelp så vet jeg hva jeg skal spørre etter. hehe.

Takk på forhånd :-)

Ville satt inn 20 000 hvert år på bsu-en ihvertfall, det er vel grensa om jeg ikke tar feil? Ellers gjør ikke jeg noe mer enn å ha pengene på høyrentekonto. Hvilke banker som har bra rente kan du jo sjekke selv, jeg har Ya bank og der er det ganske bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluestep.no har best lånerente for tiden med 3,85% fra første krone av de "vanlige" bankene. Eneste ulempen er at du kan bare ta ut penger til en konto, så du kan ikke bruke den til regningsbetaling. På den andre siden blir det vanskelig å bruke den til impulskjøp. Nordax finans har enda høyere rente, men der er det et styr å ta ut penger og det tar omtrent en uke.

Du kan selvsagt godt spørre i banken din. Dessverre kommer de bare til å anbefale noe de tilbyr, og det er sjelden det beste tilbudet på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 år og har spart i BSU i 3 år???? Man må vel være 18 for å opprette en BSU-konto?

Tror foreldre kan starte en?

Tror pappa og stemoren min starta en BSU-konto til lillebroren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Stemmer nok som Solsmil sier, det er ingen nedre aldersgrense (kun en øvrig på 34 år). Jeg har spart så lenge jeg har vært i jobb og jobbet siden fylte 16 år. 3*20 000. Opprettet min egen BSU konto i den lokale banken. Dog er det en grense man kan spare på 150 000 kr (i min bank).

Takk for svar :-) Skal ringe banken i morgen å be om et møte. Gjerne for flere å svare og gi meg tips! Blir veldig glad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror foreldre kan starte en?

Tror pappa og stemoren min starta en BSU-konto til lillebroren min.

Det er i så fall idiotisk hvis han ikke har skattbar inntekt. For det er skattefradraget som er det beste med BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...