Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har prøvd lenge og nå ble vi satt på pergo kur, jeg hadde normalt 30 dagers syklus. Legen mente jeg ikke hadde eggeløsning ( og da kan ikke 30 dg syklus stemme?) og begynte derfor på pergokur. Men nå er jeg litt forvirret og trenger litt hjelp fra dere som har mer erfaring...

Jeg fikk mens den 14 sept, sluttet med den siste tabletten den 22 september og som legen "forskrev" ble det sengekos annenhver dag *blush* fikk rosa slim fredag og søndag....Nå er jeg kvalm og spyr for 4 dag, men negativ graviditetstest ( ikke morgenurin) så langt. Hvis jeg har samme syklus skal jeg ha IKM den 14 oktober.

Mitt spørsmål er, går det ann å ha symptomer så tidlig eller er det psyken som kødder med meg. Evt et høst virus?...Eller Pergokuren ( trodde bivirkningene slutter kjapt etter siste tablett?)

Mange spørsmål, men min første kur så håper noen der ute kan hjelpe meg litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med 30 dagers stabile sykluser har du sannsynligvis eggløsning, og Pergo burde vært unngått. Gynekologen skal undersøke om du virkelig har eggløsning, dette gjøres gjennom blodprøve for å påvise progesteronnivå på syklusdag 21-23. Gynekolgen skal også undersøke deg ved innvendig ultralyd, og se hvordan eggposen modnes og hvordan tykkelsen på livmorslimhinnen er, og at det ikke er noen andre åpenbare fysiske hindringer for graviditet. Før du blir satt på medisiner skal også mannen sjekkes ut av saken. Ikke si at dette er enda en allmennlege som har lekt seg med medisiner han ikke har peiling på? Få en henvisning til gynekolog før videre behandling.

Pergosykluser er ofte litt lengre enn en normalsyklus, min lutefase blir forlenget med to dager (fra 14-16) i pergosykluser, så det kan være mensen er rett om hjørnet for deg. I en pergosyklus skal det måles at man oppnår eggløsning, ved hjemmetesting/temping eller blodprøve, og du bør undersøkes med innvendig ultralyd hos gynekologen.

Årsakene til at du kaster opp kan være mange. Det kan være et virus, det kan være graviditet (lite tvilsomt eneste årsak da urinprøve er negativ, og oppkast normalt kommer rundt uke 6), og det kan være pergoen. Jeg fikk voldsomme graviditetssymptomer i pergosyklusen, og i første syklus etter pergoslutt, kvalme men aldri oppkast. Pergo klusser med hormonene og kan gi bivirkninger i ukesvis.

Skrevet

Nei dette er en gynekolog, men jeg er veldig skeptisk til henne. Hun har tatt innvendig ultralyd, men jeg har sagt ifra at jeg har eggeløsning siden jeg har blitt gravid tidligere i år men hatt SA... Mannen er sjekket ut av saken og hun mener jeg har PCOS, selv om jeg ikke har noen av de symptomene og har stabil mensen...Men hun hører ikke på meg....

Da satser jeg på at jeg har virus og slår meg til ro med det. Selv om psyken min heeelst vil at det skal bli noe annet.. men man hååper jo..

Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor du går til den gynekologen når du ikke stoler på henne. Det finnes flere!

Lykke til!

Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor du går til den gynekologen når du ikke stoler på henne. Det finnes flere!

Lykke til!

Godt spørsmål, vi ble henvist til st.olavs fertilitetsklinikk, men de hadde så lang kø at flere fik råd om å benytte henne inntil videre. Vi har fått brev fra klinikken tre ganger der de spør hvordan det går. hun hadde ikke rapportert inn hva som ble besluttet og vi tok tilslutt kontakt med klinikken selv. De sier de mener hun er bra men at hun har mange (for) mange pasienter for tiden og rapporteringen kan gå seint. Uansett fikk vi en avtale i dag ( ringte nettopp) for å avklare situasjonen og evt. en ny gynekolog.

Synes det var lite info om pergokuren og så mange som hadde opplevd mye forskjellig. Så måtte spørre..

Skrevet

Vil på det sterkeste anbefalle å lese pakningsvedlegget på tabletter man tar, veldig nøye. Kvalme og oppkast er nevnt som bivirkning av Pergo....

Skrevet

Vil på det sterkeste anbefalle å lese pakningsvedlegget på tabletter man tar, veldig nøye. Kvalme og oppkast er nevnt som bivirkning av Pergo....

Fikk mensen nå... har lest, men trodde bivirkningene ville gi seg etter å ha tatt den siste tabletten, men tok nok feil...

Dagens nedtur, men man må bare ta seg sammen og tenke positivt, neste runde begynner nå:)

men søren meg ikke lett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...