vanskapning Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Jeg drømmer om å kjøpe meg leilighet og hund neste år. Jeg skal enten jobbe neste år eller begynne rett på studiene, uansett blir jeg boende her i minst tre år - lenger dersom det er mulig å få seg jobb her når jeg er ferdig. Jeg har ikke veldig mye egenkapital, men i år både jobber og studerer jeg, så jeg tror det skal bli en del penger til overs. Såå til dere kloke hoder der ute, er dette en helt blåst idé? Jeg tenker at når/om jeg flytter så kan jeg enten leie ut leiligheten eller selge den. Jeg må jo ta opp en god del lån, så jeg lurer på om man vanligvis begynner å betale ned med en gang, og ca hvor mye man betaler i måneden/kvartalet? Skjønner at dette varierer fra bank til bank og hvor mye man har lånt, men viss man låner sånn rundt 1 million. Og hvor mye må man ha i egenkapital for å låne ca 1 million? Ooog jeg tenker også å skaffe meg hund neste år dersom jeg begynner rett på studiene. Jeg tar et årsstudium nå og jobber hjemmefra, og synes egentlig at nå hadde vært en passende tid å få hund på siden jeg har god tid til å være hjemme med hunden. Samtidig hører jeg alle sier det er dyrt med hund, men hvor dyrt er det snakk om? F.eks ca hvor mye penger bruker man på hundemat til en stor/middelstor hund? Vil også nevne at jeg skjønner at hunden trenger mye mer enn mat, og at man fort kan bruke mye penger på veterinær, og jeg har ikke tenkt å skaffe meg hund dersom jeg ser at det ikke kommer bra - det er bare en tanke jeg har (Jeg kopierte dette fra et annet forum der jeg har skrevet samme innlegg) Endret 12. oktober 2011 av vanskapning
MissMas Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Ang. lån, aner jeg ikke. MÅ man ha egenkapital alltid? Og du tenkte å skaffe deg en hund med en gang du begynner å studere? Er ikke studietiden veldig hektisk? Hvis du vet at du kommer til å ha tid til overs, ha mye tid til hunden og ha råd er det sikkert ingen dum ide. Hvor dyrt det er kommer an på hvilken hunderase du velger. Og personligheten til hunden. Noen spiser lite, andre spiser mye. Kjøper man en svær 10kilos sekk medh f.eks Royal Canin, blir det i lengden billigere enn å hele tiden kjøpe små poser med tørrfôr. Forsikringen koster jo litt også. Og leiker og div. utstyr som går i filler. Jeg klarer ikke å si en eksakt månedlig pris dessverre, for det er så stor forskjell på både fôr og hunder.
Gjest Lottiplott Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 De fleste banker opererer med minst 10% egenkapital, så hvis du vil ha lån på 1 mill så må du ha minst 100 000kr i egenkapital. Men hvis du vil ha en leilighet som er stor nok til en hund, bør du nok minst opp på 1 500 000. Dette spørs jo selvfølgelig på hvor du bor, men det er få leiligheter som koster mindre enn det - dersom de er bra.. Med hund koster det jo en del i anskaffelse, rasehunder koster fort over 10 000kr. Så må du ha utstyr, og der bør du beregne sikkert 5000 kr over den første tiden så du er sikker på å ha nok dersom den ødelegger ting (den er jo valp i starten :-p). Veterinær er kjempedyrt, men jeg ville hatt en buffer på kanskje 5-6000 kr til vet.utgifter. Pluss forsikring! Det kan jeg ikke stresse nok på. Mammas hund ble forgiftet i vår, og da hun ikke hadde forsikret hunden ennå, så kostet det sikkert 15 000kr i dyrlege i den perioden det tok hunden å bli frisk. Med forsikring kan du slippe unna med kanskje 5000 i egenandel. Mat er jeg usikker på, da det varierer fra merke til merke, men jeg anbefaler at du kjøper det hos veterinær eller en ordentlig dyrebutikk. Det koster litt mer, men hunden trenger ikke like mye siden det er MASSE næring i det..
Gjest Illiya Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Den 10% du trenger til egenkapital kan du få gjennom startlån i kommunen eller ved at foreldrene dine stiller som kausjonister. En hund av middels størrelse, spiser kanskje for 300-400 kr mnd, og da tenker jeg tørrfor av god kvalitet. Dyrlegeutgifter må du regne med, men det lønner seg å ha forsikring. Jeg betaler 2000 kr i året i forsikring på en hund, og da har jeg ekstraforsikring også. Mine hunder har aldri vært syke, så jeg har ikke trengt den til nå. Men ikke alle er like heldige. Som student har du nok mer tid til en hund enn om du hadde vært i 100% jobb. Da har du mer fleksible dager, og kan studere mye hjemme også. En leilighet trenger ikke å være stor fordi du har en hund. Jeg har to store hunder, og de er der hvor vi er. De ligger som regel i ro inne, og har ikke behov for mye plass. Det er ute de skal bevege seg, ikke inne. Så du trenger ikke tenke plass for å ha hund. Det lønner seg å kjøpe rasehund i mange tilfeller, selv om de er dyrere i innkjøp. Da kan man se forhistorien på forfedrene mht sykdom, noe man bare må ta en sjans på når det gjelder blandingshunder. I tillegg vet du mer om hva som ligger til rasen, både mht sykdommer og egenskaper.
Lira Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Svarer på det med hund jeg; Jeg hadde aldri så god tid som når jeg studerte. Det ble plutselig hektisk når jeg begynte å jobbe fulltid etter studiet, så jeg var veldig glad for at hunden var over valpestadiet da. Tror studenttiden er en av de beste tidene å få hund på ;-) Har hatt to store hunder på knappe 15kvm og det gikk fint, det er ikke inne de skal trenes så her sover de når vi er innendørs. Er også enig i at det er lurt å kjøpe rasehund, da er du også større muligheter om du vil drive med hundesport etter hvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå