Gå til innhold

Mer hverdagsmosjon, eller faste treningsøkter i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best?

Feks 30 min gåtur 5 ganger i uka,

eller 3 økter i uka på 1 t + med aerobic/step og styrke, og en joggetur på 5 km?

Tenker da med tanke på å hindre vektøkning. Spiser rundt 2000 kcal pr dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er best?

Feks 30 min gåtur 5 ganger i uka,

eller 3 økter i uka på 1 t + med aerobic/step og styrke, og en joggetur på 5 km?

Tenker da med tanke på å hindre vektøkning. Spiser rundt 2000 kcal pr dag.

Ja takk, begge deler, var det en klok liten bjørn som sa.

Det er klart viktigst å bevege seg litt hver dag enn å trene på helsestudio to ganger i uka. Vestlige helsemyndigheter anbefaler minimum en halvtime hver dag, til det regnes alt som får opp pulsen; trappegåing, sykling, rask gange etc. Jeg vil si minst en time, da får du med det meste av helseeffekten.

Hva som forbrenner mest avhenger selvsagt av hvor mye/lite hverdagsmosjon det er snakk om og hvor lange treningsøkter det er snakk om, men stort sett monner hverdagsmosjonen mest. For å ta noe litt ut av løse lufta så vil jeg også driste meg til å påstå at (hvile)forbrenningen holdes høyere av at du beveger deg litt hver dag enn om du trener tre ganger i uka, og resten av tiden sitter i bilen, foran PC-en eller foran TV-en.

Skrevet

Spørs hva du vil oppnå. Om det er for å holde vekta funker vel begge deler. Om du i tillegg vil styrke musklaturen for en bedre hverdag, samt å komme i form, vil jeg heller anbefale alternativ 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...