AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Ja, overskriften sier vel egentlig alt.. Når dere skal lese tungt pensum, sitter dere hjemme eller går dere på bibliotek/lesesal da? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg synes det er så ukoslig på lesesal.. Hjemme har jeg te,kaffe,kjøleskapet tilgjengelig hele tiden. Det er varmt og godt.. (Ja, så klart har man mange andre fristelser også, som PC og TV. Men allikevel.. Føler av en eller annen grunn at jeg burde sitte på en lesesal, for det er mer profft! Ja, hva gjør dere?
Bellamy Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg får gjort mest når jeg er på lesesal, men hender jeg prøver å lese hjemme. Som regel ender jeg da bare opp med å gjøre husarbeid/se på tv..
Surriball Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Lesesal. Og så tar jeg med meg te, teppe og god matpakke sånn at det blir litt koselig å være der også
Litia Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg kan lese hjemme så sant jeg går på et annet rom for å gjøre det, og der har skrivebord og alt klart. Ingen tv, ingen pc, men kanskje noe musikk på øret om jeg ønsker det, og en kopp te. Så tar jeg meg pauser innimellom ("fram til klokken X skal jeg lese det og det, og så kan jeg ta et kvarters pc-/tv-pause"). Lesesalene blir for stille for meg. Jeg blir livredd for å lage lyder selv (alt fra hosting til drikking fra flasker til å reise seg opp og gå på do), og så irriterer jeg meg noe vanvittig over lydene andre folk lager. Har jeg på musikk, så er jeg redd for at den plager andre, eller at noen står bak meg, for eksempel. Så: Hjemmelesing er best for min del.
HedvigR Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Hjemme, da kan jeg sitte i en god stol eller senga, ha musikk i bakgrunnen, og når jeg får lyst noe godt å spise.
Gjest Anuket Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Det kommer veldig ann på dagsformen og ikke minst humøret mitt Noen ganger er jeg veldig flink og sitter på lesesalen eller biblioteket. Mens andre ganger når jeg er rastløs må jeg lese hjemme, der kan jeg bråke litt, vri på meg, tasse litt rundt etc
otilie Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 leser hjemme... men ja, det er mange fristelser kanskje jeg skal begynne å sitte på biblioteket (vet ikke om skolen vår har en lesesal....) men hvor lenge leser dere om gangen?
Surriball Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg har egen lesesalsplass, så jeg går dit og setter meg hvis jeg har et par timer fri mellom forelesningene. Generelt prøver jeg å være en hel arbeidsdag på universitetet, altså åtte timer. Men det er klart, er det masse forelesninger blir det færre jobbetimer, og omvendt. Tar jo gjerne lunsjpause og skravler litt med venninnene også
Cata Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Nå er det jo lenge siden jeg var student, men da jeg studerte så sørget jeg for å gjøre det meste på lesesalen. Hjemme fristet det altfor mye å gjøre andre ting, mens jeg betraktet det å sitte på lesesalen mer som en jobb. Dermed utvidet jeg gjerne skoledagen med 2-3 timer og så kunne jeg ha helt fri når jeg først var hjemme.
Viljaa Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Hvis hjemme funker for deg, så kjør på! Jeg veksler litt. Men har funnet ut at hjemme er det litt tristere, får ikke avtalt kaffepause med noen, får ikke den "deilig å komme hjem fra jobb/skole"-følelsen. Plusset er at jeg får mer tid (har lang reisevei) + synes det er diggere å forsyne seg fra kjøleskapet enn å ta med matpakke. Men prøver å være mest på lesesalen.
Gjest Anuket Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg har egen lesesalsplass, så jeg går dit og setter meg hvis jeg har et par timer fri mellom forelesningene. Generelt prøver jeg å være en hel arbeidsdag på universitetet, altså åtte timer. Men det er klart, er det masse forelesninger blir det færre jobbetimer, og omvendt. Tar jo gjerne lunsjpause og skravler litt med venninnene også Egen?? Misunnelig!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Hjemme. Her har jeg alt jeg trenger og mer til Behøver heller ikke bekymre meg for å lage for mange lyder osv.
Primarius Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Vi hadde ikke lesesalsplasser på universitetet der jeg gikk, men satt av og til på universitetsbiblioteket eller noen grupperom. Når jeg følte meg veldig pliktoppfyllende gikk jeg der en hel dag og jobbet. Problemet var at det var litt ork å komme seg til universitetet på dager jeg ikke hadde forelesninger. Stort sett ble jeg sittende hjemme, som var både og. Jeg ble veldig flink til å sette mål for meg selv. (Nå får du ikke gjøre noe annet før du har lest X antall sider eller skrevet X antall ord...) Men pausene kunne bli litt vel lange. Da jeg holdt på med masteroppgaven var jeg faktisk mest effektiv når jeg satt på en kafé på kvartalet, uten internettdekning. Bestilte en gigantisk "slush" iste (som gjerne varte i 2-3 timer), plugget inn høretelefoner med musikk, og fikk skrevet en god del. Folk gikk jo inn og ut, men alle distraksjonene hjemme eller på skolen var ikke der, og siden jeg heller ikke hadde internettdekning ble det ikke endeløs surfing. I ettertid føles det som om jeg hang der kjempeofte, men det var vel en 5-6 ganger totalt på det semesteret, 2-3 timer hver gang. Men det var absolutt verdt det for min del, siden jeg jobbet i et koselig miljø og fikk gjort meg ferdig med skrivingen raskere enn hjemme/universitetet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #14 Skrevet 12. oktober 2011 Leser for det meste hjemme. Aner ikke hvor lesesalene er engang, og gidder/tør heller ikke å finne det ut.
Surriball Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Egen?? Misunnelig! Masterstudent! Her hvor jeg går har vi rett på egen plass når vi kommer på masternivå! Det er veldig deilig, for slipper jeg å lete opp ledige plasser og jeg har et sted å ha alle bøkene mine. Det er også koselig, siden jeg kjenner de andre studentene som sitter rundt meg. Minuset er at det fort blir noen lange pauser siden vi faktisk kjenner hverandre Men innimellom er det faktisk deilig å være hjemme og lese som en avveksling også...
Corvus Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 Stort sett hjemme for min del. Innen jeg har kommet meg ned til universitet er lesesalen full, og det er håpløst med ledige plasser. Dessuten synes jeg det er litt for stille og ukoselig, så foretrekker egentlig å lese hjemme uansett. Har kommet fram til at den tiden jeg bruker på å gå fra og til universitetet, pluss lage/kjøpe niste går omtrent opp i opp med den tiden jeg sløser bort hjemme med å sjekke noe på internett, lage en kopp kakao, stirre ut på himmelen henfalt i tilfeldige tanker, også videre (I alle fall går det opp i mitt hode).
Gjest Iah Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 Nå er ikke jeg student lenger, men jeg måtte sitte på lesesal for å få jobbet skikkelig. Har ikke selvdisiplin nok til å jobbe effektivt hjemme. Der var det altfor enkelt å gjøre andre ting enn å lese.
Gjest Doh Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg må lese på lesesal. Ender opp med å gjøre alt annet enn å lese når jeg sitter hjemme.. Spesielt etterat jeg fikk katt, han skal jo bare jakte på guletusjen min hele tiden
Gjest Nica. Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Spesielt etterat jeg fikk katt, han skal jo bare jakte på guletusjen min hele tiden -- Jeg leser vel egentlig best på skolen. Bor i en veldig liten leilighet uten ordentlig plass å studere på. Blir fort litt for behagelig å ligge i sofaen å lese. Synes lesesalene ofte er litt for stille, så leser mest ute i biblioteket.
Ethereal Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg leser på lesesalen. Prøver å være på høyskolen rundt 9 hver dag, og dra hjem i 4-5 tiden. Da kan jeg ta fri resten av dagen med god samvittighet. Men det blir jobbing hjemme dersom jeg skal skrive oppgaver på data, gjøre interaktive oppgaver osv. Trives veldig godt på lesesalen forøvrig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå