Gå til innhold

Jente på 4 år som spiser lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 4 år som jeg synes spiser veldig lite. Jeg tok dette opp med helsestasjonen for sikkert et par år siden og fikk beskjed om at dette var normalt helt til de var 6 år. Men hun spiser mindre nå enn hva hun gjorde den gangen ( tror jeg...... )

Jeg lager en skive til frokost, og hun spiser bare et par munnfuller eller en halv skive.

Hvis hun ikke spiser i det hele tatt så skal hun alltid begynne å spise når jeg skal gjøre henne klar til parken. Men da er det jo ikke tid til å spise. Jeg må mase på henne hver morgen.

Lunsjen i parken spiser hun heller nesten ingenting av. Bare et par munnfuller eller en halv skive der og.

Middagen er så som så og kveldsen er lik som frokosten og lunsjen.

Hun sover i 10-12 timer hver natt. Hun virker alltid blå under øynene. Hun går i park 4 timer hver dag og blir alltid "kubbeklar" i 5-tiden.

Hun har ikke gått ned i vekt da, men det kan da umulig være normalt for en 4 åring å spise så lite vel? Dette er hver dag, også om helgene.

Det virker ikke som om at hun vil spise normal mat, men heller spise seg mett på snop, snacks o.l. i stedet.

Skal til helsestasjonen den 15 denne mnd og tenkte å ta det opp med dem da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Første budet er å kutte ut snop og snacks :wink: Server henne maten, og la henne spise det hun orker. Vil hun ha frukt, kjempe fint, men ikke noe snop eller snacks foruten lørdagen.

kanskje hun er vant til at du gir henne litt ekstra snacks om hun ikke spiser vanlig mat?

Gjest Marlena ikke innlogget
Skrevet

Det var som om jeg skulle ha skrevet innlegget selv.....ble nesten litt redd da jeg leste det!

Jeg har det nøyaktig som deg. Datteren min på 4 er prikk lik. Går også i park og alt du skriver var sånn vi har det også....

Jeg synes selv at datteren min er i det tynneste laget men det er vel ikke så mye vi kan gjøre med det?? Jeg gir biovit da sånn at noen vitaminer går inn og kanskje det blålige fargen under øynene forsvinner.......

Men så lenge vi tilbyr de mat så sulter de vel ikke ihel?

Skrevet
Første budet er å kutte ut snop og snacks :wink: Server henne maten, og la henne spise det hun orker. Vil hun ha frukt, kjempe fint, men ikke noe snop eller snacks foruten lørdagen.

kanskje hun er vant til at du gir henne litt ekstra snacks om hun ikke spiser vanlig mat?

Hun får bare snop, brus o.l. når det er lørdag. Når det er høytider, som jul f eks, så kan det hende hun får en liten sjokolade når vi er i butikken, men det er sjelden.

Hun er tydeligvis ikke så begeistret for frukt. Hun kan få banan, eple, clementin.....spiser bare en liten munnfull og så vil hun ikke ha mer.

Mens i parken der kan hun spise masse frukt. Etter hva jeg har hørt. Men jeg er ikke helt sikker der.

Hun får ikke ekstra snacks om hun ikke spiser opp den vanlige maten.

Jeg sier til henne at hun må spise skiven/middagen/bananen opp, for hun får ikke spise seg mett på snop. Og det er jeg konsekvent på. Og at hvis hun ikke spiser opp eller ikke spiser i det hele tatt, så må hun vente til neste måltid. Eller jeg lar det stå framme en stund for å se om hun ombestemmer seg, men det er sjeldent det og.......

Og når vi spiser middag, så skal hun bare på do, bare ditt og bare datt.....

Hver eneste gang.

Hun er ikke direkte tynn, jeg vil si at hun ser ut som andre 4 åringer, men det var nå den appetitten hennes da...Hun trenger jo mat, for hun er jo i full rulle hele dagen.

Marlena

Kanskje det du sier om vitaminer og blåfarge stemmer. Jeg har kjøpt sånne brusetabletter med vitaminer og mineraler. Så fra nå av skal hun få en sånn hver morgen, så ser vi hvordan det går.

Skrevet

Min jente var også slik. Tok det opp med helsesøster og hun sa at da var jenta så stor at hun kunne lære litt konsekvenser av at hun tullet sånn med maten.

F eks, be henne gå på do og så vaske hendene før maten. Da får det ikke bli mer dobesøk før etter dere er ferdige igjen.

Gi henne litt kompromisser: Si at om hun spiser x antall biter til får hun se en film eller du kan lese for henne og slike ting.

Om hun ikke spiser så går det an å kutte ut lørdagsgodtet også, men det ville ikke jeg gjøre.

Hun er også gammel nok til å se at dere spiser dere ferdige og går i fra bordet mens hun må sitte igjen helt til du er sikker på at hun er mett.

Maten skal være noe koselig, men man kan ikke alltid la barna ta helt styringen, og dette er de rådene jeg fikk av min helsesøster. Håper dere finner en løsning på problemet. Dette har i hvert fall fungert hos oss.

Skrevet

jeg tror jeg var sånn selv som liten :oops:

nektet å spise, spise bare litt om jeg ble tvunget etc. lagret maten i kinnene og spiste den over 2-3 timer (må ha sett ut som en liten hamster). får helt vondt av å tenke på det nå. likte faktisk ikke mat helt frem til jeg fikk kyssesyken som 16-åring. etter den fant jeg ut at mat var en god ting :wink:

du får prøve å tvinge i datteren din mat, men husk at barn spiser det de trenger som regel. kanskje hun føler at hun får nok av det hun spiser nå? vet at min halvbror spiste mindre enn det din datter gjør, og han vokste opp som en normal unge (noe jeg selv også har gjort).

fortsett med å ha matregler og belønninger for oppspist mat. forhåpentligvis spiser hun skikkelig da. lykke til fra tidligere vanskelig barn! :D

Skrevet

Jeg hadde ingen appetitt om morningen da jeg var liten, men mamma var streng og sa at du MÅ spise en halv brødskive minst før du går. Det kan hjelpe hvis du passer på at maten er appetittlig? Kanskje unødvendig og si, men jeg syntes det var ekstra ille de morningene leverposteien var blitt litt brun i kantene f.eks.

Da jeg passet barn var det ikke barnet som fikk bestemme at det slapp å spise. Mor (eller jeg som mors lange arm) var streng og sa at de måtte spise. Du må spise 10 skjeer til, og vi skal gå om 5 minutter. Spis halve, så er det greit. 4 biter til før vi går, kom igjen!

Skrevet

Vanskelig situasjon.

På den ene siden så trenger de mat og de må spise, og noen må mases på.

På den andre siden så er det lett å legge grunnlagt for et feilaktig syn på det å spise - at mat er fælt - eller at det lønner seg å spise masse for da belønnes man -> og få spiseforstyrrelser når man blir eldre....

Som sagt en vanskelig situasjon - og jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg ville reagert som mor selv ......

Skrevet

Har en 3-åring som nesten ikke spiser noe, men han spiser når han er skikkelig sulten, dvs han får ikke noe i stedet for maten når han ikke vil spise, det eneste er frukt og grønnsaker.

Han prøver seg, vil gjerne ha kjeks, cola, saft o.l. men dette får han ikke mellom måltidene, så han kan gjerne spise "ingenting" i flere dager og så plutselig så hiver han innpå 4 brødskiver.

Barn er forskjellige... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...