AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Hei, Er en jente i 20 åra som har holdt meg til lavkarbo de siste mnd. En typisk dag kan se ut som dette: - Frokost: 2 tynne skiver med lavkarbobrød, med skinke/ost/majones. -Lunsj: Eggerøre med litt fløte, litt røket laks eller ost ved siden av. -Middag: Kylling/kalkun/svinekjøtt m. brokkoli/blomkålmos/soppstuing. Spiser og salat/agurk/tomat/avocado ved siden av. Mellommåltidene består ofte av litt ost (baby bell f,eks) Eller gresk yoghurt med nøtter/bær. Bruker meierismør, creme fraiche, rømme, fløte i moderate mengder, men blir vel litt fett fra disse i nesten hvert måltid. Tingen er den at etter 2 mnd. har jeg nesten ikke gått ned noe!! og jeg står fast på den samme vekta nå. Jeg er streng med meg selv fra mandag-fredag, men når helga kommer lager jeg ofte litt mørk sjokolade med cocosa jeg koser meg med. Er det denne som ødelgger så mye? Dette ble litt langt, men til dere eksperter her inne, burde jeg kutte ut lavkarbo?? Er selvfølgelig livredd for at om jeg ikke går ned går jeg opp og blir usunn av alt fettet... Hører jo om folk som raser ned i vekt...
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er 172 og veier ca. 92-93 kg. Altså overvektig! Men det som er med meg er at jeg på mange måter er "slank". Til tross for høy vekt passer jeg fint klær i 42 f.eks. Har mest fett på magen og overkroppen, er der problemet ligger.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Lavkarbo er ikke for alle. Jeg gikk opp i vekt og fikk forhøyet kolesterol bl.a. Og jeg trente mye. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er fysisk aktiv i perioder. Men de siste to mnd. har jeg rett og slett ikke hatt tid. Studier fra morgen til kveld. Tenker at jeg snart skal komme i gang igjen, men har vært inni en dårlig periode. Trener vanligvis spinning og styrke flere ganger i uka!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Lavkarbo er ikke for alle. Jeg gikk opp i vekt og fikk forhøyet kolesterol bl.a. Og jeg trente mye. Dette jeg er redd for. Jeg merker forskjeller i kroppen, har blitt strammere. Lite luft og oppblåst i magen. Men vil jo gjerne at det skal påvirka vekta litt og da
Gjest Loveheartx Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Dette jeg er redd for. Jeg merker forskjeller i kroppen, har blitt strammere. Lite luft og oppblåst i magen. Men vil jo gjerne at det skal påvirka vekta litt og da Da har du vel grunn til å være fornøyd? Vekta er ikke nødvendigvis en indikator på at du har oppnådd resultater. Men ja, skjønner greia, det er gøy å se resultater på vekta også!
juni Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg tenker at dette ikke er rett kosthold for deg, rett og slett! Det kan virke på naboen din og ikke på deg, vi trenger forskjellig mat. Dette ville jeg nesten ikke trodd hvis det ikke er for at jeg ser hvor forskjellig mat min mann og jeg trenger. Jeg har gått på candidadiett, altså ikke for å gå ned, ble intstruert av en homoepat. Dietten er ca lik lavkarbo. Jeg veide 55 når jeg begynte og raste ned til 51! Og jeg spise mer enn mannen min! Nå var jo dette langt fra noen ønskelig nedgang, jeg mistet jo de små puppene jeg i utgangspunket hadde og ble veeldig tynn. Men altså, jeg gikk ned selv om jeg spiste masse fett! Min mann, som legger lett på seg, har prøvd lavkarbo uten resultat på vekta. Han spiser heller vanlig sunn mat, og kutter ned på kveldsmaten. Så han holder seg passelig, og er i bra form, trener. Jeg ble i skikkelig dårlig form av den dietten! Mistet all energi! Jeg gjør det ALDRI igjen! Jeg synes hele lavkarbohysteriet er litt merkelig. Det er jo noe i det, vi har altfor mye sukker i kostholdet i dette landet, men å ikke kunne spise frukt eller rotgrønnsaker synes jeg virker rimelig loco. Det er forskjell på hvitt sukker og en banan! Var jeg deg ville jeg vært inspirert av lavkarbo, men ikke fulgt den 100% Du er sikkert en av dem som faktisk trenger litt karbohydrater, men la det bare komme fra naturlig mat og ikke hvitt sukker! Lykke til!
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Selv om du spiser lavkarbo vil du ikke gå ned i vekt uten at du spiser mindre enn det kroppen klarer å bruke/kaste ut. Dette innebærer at du ikke kan spise ubegrensede mengder og likevel forvente vektnedgang. Utifra det du spiser synes jeg du godt kan øke mengden grønnsaker. Alle måltidene bør (uansett kostholdsfilosofi) inneholde grønnsaker, bær eller litt frukt. Er du sikker på at du holder deg til kun det du skriver alltid? Eller hender det at du jukser bittelitt i blant?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Selv om du spiser lavkarbo vil du ikke gå ned i vekt uten at du spiser mindre enn det kroppen klarer å bruke/kaste ut. Dette innebærer at du ikke kan spise ubegrensede mengder og likevel forvente vektnedgang. Utifra det du spiser synes jeg du godt kan øke mengden grønnsaker. Alle måltidene bør (uansett kostholdsfilosofi) inneholde grønnsaker, bær eller litt frukt. Er du sikker på at du holder deg til kun det du skriver alltid? Eller hender det at du jukser bittelitt i blant? Vet, er dette regnestykket på inn og ut som teller uansett diett. Men jeg spiser virkelig ikke store mengder mat, merker jo at kavkarboen gjør meg mettere. Prøver å være flink med grønnsakene, og stort sett går det greit. Jeg har selvfølgelig hatt noen sprekker på disse to mnd. Men som jeg skrev så har jeg skeiet ut med mørk sjokolade, vært veldig streng mot meg selv. Har vel til sammen hatt 3-5 dager hvor jeg har sprukket med karbomat og sukker. Av frukt har jeg kanskje spist 5-6 epler hele perioden...3-4 pastillesker (vet de har karbo) Drikker litt pepsi max i helgene, ellers kun masse vann. Er klar over hvor farlig lavkarbo er om man får i seg sukker. Jeg elsker karbo i form av hvitt brød, godteri og sukker. På en måte har lavkarboen gjort at jeg er blitt avvendt fra dette! Mageproblemene det gamle kostholdet mitt ga meg er så godt som borte! Tusen takk for svar forresten
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg tenker at dette ikke er rett kosthold for deg, rett og slett! Det kan virke på naboen din og ikke på deg, vi trenger forskjellig mat. Dette ville jeg nesten ikke trodd hvis det ikke er for at jeg ser hvor forskjellig mat min mann og jeg trenger. Jeg har gått på candidadiett, altså ikke for å gå ned, ble intstruert av en homoepat. Dietten er ca lik lavkarbo. Jeg veide 55 når jeg begynte og raste ned til 51! Og jeg spise mer enn mannen min! Nå var jo dette langt fra noen ønskelig nedgang, jeg mistet jo de små puppene jeg i utgangspunket hadde og ble veeldig tynn. Men altså, jeg gikk ned selv om jeg spiste masse fett! Min mann, som legger lett på seg, har prøvd lavkarbo uten resultat på vekta. Han spiser heller vanlig sunn mat, og kutter ned på kveldsmaten. Så han holder seg passelig, og er i bra form, trener. Jeg ble i skikkelig dårlig form av den dietten! Mistet all energi! Jeg gjør det ALDRI igjen! Jeg synes hele lavkarbohysteriet er litt merkelig. Det er jo noe i det, vi har altfor mye sukker i kostholdet i dette landet, men å ikke kunne spise frukt eller rotgrønnsaker synes jeg virker rimelig loco. Det er forskjell på hvitt sukker og en banan! Var jeg deg ville jeg vært inspirert av lavkarbo, men ikke fulgt den 100% Du er sikkert en av dem som faktisk trenger litt karbohydrater, men la det bare komme fra naturlig mat og ikke hvitt sukker! Lykke til! Mange gode poeng her! Lavkarbo er jo egentlig sinnsykt på mange måter. Så lenge man holder seg til riktig typen karbohydrater og sunn mat burde man klarer å he en god helse uten vektproblemer. Skal høre litt med legen min og jeg, hvordan mening hun har. Det som passer for noen passer ikke nødvendigvis for alle nei
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Mange gode poeng her! Lavkarbo er jo egentlig sinnsykt på mange måter. Så lenge man holder seg til riktig typen karbohydrater og sunn mat burde man klarer å he en god helse uten vektproblemer. Skal høre litt med legen min og jeg, hvordan mening hun har. Det som passer for noen passer ikke nødvendigvis for alle nei Fornuftig. Men husk at legen din antageligvis ikke kan anbefale deg noe annet enn det helsedirektoratet anbefaler deg. Leger kan som oftest mye om kosthold, spesielt om de er litt interessert, men det er ikke hovedfagområdet til allmennleger. Kliniske ernæringsfysiologer er dem som er "spesialistene" på dette feltet (selv om de strengt tatt ikke er legespesialister). Det finnes dessverre altfor for få av disse i offentlig helsevesen og dem som er der blir omtrent bare brukt til alvorlige sykdommer som kreft, HIV/aids, alvorlige spiseforstyrrelser osv. Så en henvisning til en offentlig klinisk ernæringsfysiolog er nærmest umulig å få. Derfor ender man ofte opp med å gå til en privat en. Da er det viktig at man gjør litt research på forhånd slik at man vet at man går til en som faktisk er klinisk ernæringsfysiolog og ikke en ernæringsterapeut eller noe tilsvarende tittel som ikke er beskyttet. Det finnes også ulike klinikker som skal teste deg for alt mulig av mangler og allergier. Gjerne dyre tester som kommer til å vise at du trenger flere behandlinger. Vær oppmerksom på dette. Vær også kritisk til alle råd du får på nettet. (Jeg innser at dette er svært selvmotsigende siden jeg gir deg råd på nettet). Lykke til! 1
Gjest Cipheria Skrevet 12. oktober 2011 #14 Skrevet 12. oktober 2011 Lager du mat fra bunnen av? Dersom du spiser en posesaus her, en kjøpe-mjones der osv, så blir det raskt en del sukker.
Billabolla Skrevet 12. oktober 2011 #15 Skrevet 12. oktober 2011 Tror du har for liten aktivitet i forhold til matinntak. Prøv og vær litt mer aktiv. Ett par joggeturer i uka, eller sykkelturer. Trenger ikke være så langt, men slik at du kjenner du får svettet ifra deg litt. Er ofte ikke så mye mer som skal til før man ser resultater i det man driver med.
Wiggins Skrevet 12. oktober 2011 #16 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er fysisk aktiv i perioder. Men de siste to mnd. har jeg rett og slett ikke hatt tid. Studier fra morgen til kveld. Tenker at jeg snart skal komme i gang igjen, men har vært inni en dårlig periode. Trener vanligvis spinning og styrke flere ganger i uka! Hvis du skal gå ned i vekt på en sunn og varig måte, så må du mosjonere hver dag. Mosjon er imidlertid ikke ensbetydende med å være to timer på helsestudio og trene styrke og på tredemøller. Hvor langt unna bor du fra studiestedet? Er det inntil 8-9 km så kan du fint sykle. Mange er forbausende flinke til å forklare hvorfor de ikke har tid til å trene, framfor å være litt kreative med å legge inn aktivitet i hverdagen. Legger du inn aktivitet der du kan (og steder der du trodde du ikke kunne) så vil du snart merke det på vekta. Et stjerneeksempel er heis og rulletrapper. Det skulle vært forbudt for funksjonsfriske folk. 4
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2011 #17 Skrevet 12. oktober 2011 Hvis du skal gå ned i vekt på en sunn og varig måte, så må du mosjonere hver dag. Mosjon er imidlertid ikke ensbetydende med å være to timer på helsestudio og trene styrke og på tredemøller. Hvor langt unna bor du fra studiestedet? Er det inntil 8-9 km så kan du fint sykle. Mange er forbausende flinke til å forklare hvorfor de ikke har tid til å trene, framfor å være litt kreative med å legge inn aktivitet i hverdagen. Legger du inn aktivitet der du kan (og steder der du trodde du ikke kunne) så vil du snart merke det på vekta. Et stjerneeksempel er heis og rulletrapper. Det skulle vært forbudt for funksjonsfriske folk. Bra skrevet! Jeg pleier stortsett, dersom jeg ikke får tid/anledning til å gå på gymmet eller sykle til jobb (eller annen form for konvensjonell trening), å gjøre litt i hjemmet. Støvsuge, gående utfall, litt pushups osv. Ikke nok til at det kalles en treningsøkt, men bare litt for å holde meg i aktivitet. I tillegg er det viktig, dersom man sitter mye å strekke seg i blant. Godt føles det og! Jeg blir skuffet av alle som tar heisen i bygget mitt når de bare skal opp én eller to etasjer. Heis er ok dersom man bærer tungt, eller har mange etasjer opp. På jobben er det ni etasjer opp til der jeg jobber og jeg synes ikke det er festlig med svetteringer på skjorten, så jeg tar stortsett heis opp - ikke så ofte ned.
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2011 #18 Skrevet 12. oktober 2011 http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/ Denne kronikken finnes i dag på Dagbladet. Jeg synes den er godt skrevet og verdt å lese. 1
Vulpes Skrevet 12. oktober 2011 #19 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg synes det høres ut som at du spiser for lite grønnsaker? Jeg spiser lavkarbo selv, og fokuserer på å få i meg mye grønnsaker. Prøver også å få en stor del av det daglige fettet fra nøtter, frø, fet fisk og avokado, selv om det ofte er mye enklere å få i seg fett fra bacon og smør. Jeg bruker også siden www.fitday.com for å sjekke hva jeg egentlig har spist. Ikke hver eneste dag, men innimellom. Man bør kanskje styre unna dette om man er i faresonen for å utvikle et usunt forhold til kropp og mat, men for meg som ikke har noen planer om å gå ned i vekt nå, men kun vil spise sunt, er det et flott verktøy. Der ser jeg hvilke næringsstoffer jeg har fått i meg, hvor mye fett, karbohydrater og proteiner, hvor energien min kommer fra osv. Det tar litt tid, for du bør legge inn de fleste matvarene manuelt for å få det så riktig som mulig, og også google og undersøke hvor mye vitaminer og mineraler matvarene du spiser inneholder, siden det sjeldent blir oppgitt sammen med næringsinnholdet. Så ja, mye jobb. Men det kan føre til en liten oppvekker. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #20 Skrevet 12. oktober 2011 TS: Er veldig nøye med å lage maten fra bunnen av, ja. Posesaus bruker jeg aldri, lager heller litt saus av fløte og pepper f.eks. Bruker heller ikke krydderblandinger, som taco. Lager selv. Så er lite skjult sukker jeg får i meg. Har en blanding av nøtter og frø, som jeg har med fet yoghurt, så får en del fett derfra og. Avocado har jeg ofte ved siden av middagen. For å ta et eksempel: Middagen i dag blir en kyllingfilet med champignon i litt fløte og kokt brokkoli/blomkål. Sikkert også litt salat på siden. Burde kanskje ha litt grønnsaker med lunsjen og. Vet hvor viktig trening jeg, må bare komme meg ut av den "dårlige" og late perioden. Skal i alle fall gi lavkarbo en sjanse ut året. Benytte meg av rådene her inne om mer grønnsaker og trening! Så blir det jo spennende om det hjelper!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå