Hedda-78 Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Dere som har barn med atopisk eksem, hva kler dere på barna om vinteren? Alle prater så varmt om ullundertøy, men barn med atopisk eksem kan jo ikke bruke det. Hva gjør dere? Bomull innerst og mellomlag i ull? Eller unngår dere ull totalt? Bruker dere flecce i stedet? Eller sånn ull/bomullsblanding? Klør meg litt i hodet her nå, for å unngå at minsten begynner å klø
Klematis Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Vi bruker som regel vanlig body og strømpebukse i bomull, vanlig bukse (fløyel, dongeri, velur) og enten en bomullcardigan eller en tynn ullgenser før vi har på ytterdress. Er det riktig kaldt har hun ulldress eller ullgenser/-bukse mellom strømpebukse/body og utedress, men det er det sjelden behov for. Fleece har vi aldri prøvd, har hørt fra mange at det fort kan bli svett og klamt. Nå er hun varm av seg og vi bor ikke akkurat på verdens kaldeste plass, så det har jo litt å si. Har aldri opplevd at hun har blitt kald, bortsett fra om vi går tur med henne i bæremeis på vinterstid. Så det er eneste tilfelle hvor vi drister oss til å ha på ullundertøy. Huden blir rød og irritert av det, men vi passer på å smøre ekstra godt noen dager etterpå.
Gjest pysepusen Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Nå har jeg ingen erfaring selv, men venninna mi pleier å kle ham i sånt undertøy med bomull på innsiden og ull utenpå. Deretter er det fleece eller ull og yttertøy Han tåler heldigvis ullsokker da slik at han kan ha det rett på kroppen! 1
Klematis Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Jeg har unngått undertøy med bomull og ull siden jeg har lest at dette ikke blir rent nok. Bomull som brukes rett på huden bør vaskes på 60 C (eller i det minste på 40 C med vaskemiddel med enzymer), noe ull ikke tåler. Fra Foreldre&Barn: Unngå produkter med ull i kombinasjon med bomull. Bomullen bli ikke ren med den behandlingen som ullen tåler. Endret 12. oktober 2011 av Klematis
felgen Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Sålenge barnet ikke viser ubehag ved bruk av ull er det ikke farlig å bruke det. Det bør selsagt være veldig mykt. Jeg har vært atopiker hele livet, og ull og bomull har vært det eneste jeg har kunnet bruke. Snakket med hudlegen om det, og han mente at det var ok med ull sålenge jeg mente det var ok. Jegnmå derimot være veldig forsiktig med fleece og andre syntetiske materialer. Prøv deg frem og se hvordan ungen reagerer!
Gjest emma Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Dere som har barn med atopisk eksem, hva kler dere på barna om vinteren? Alle prater så varmt om ullundertøy, men barn med atopisk eksem kan jo ikke bruke det. Hva gjør dere? Bomull innerst og mellomlag i ull? Eller unngår dere ull totalt? Bruker dere flecce i stedet? Eller sånn ull/bomullsblanding? Klør meg litt i hodet her nå, for å unngå at minsten begynner å klø
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Dere som har barn med atopisk eksem, hva kler dere på barna om vinteren? Alle prater så varmt om ullundertøy, men barn med atopisk eksem kan jo ikke bruke det. Hva gjør dere? Bomull innerst og mellomlag i ull? Eller unngår dere ull totalt? Bruker dere flecce i stedet? Eller sånn ull/bomullsblanding? Klør meg litt i hodet her nå, for å unngå at minsten begynner å klø Er dette noen generell greie for alle atopikere? For vesla mi er atopisk og skal ha sitt første vintertøy snart, veldig synd om hun ikke tåler ull..
Sovefugl Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Min lille atopiker brukte bomull eller ull med bomull på innsiden som innerste plagg i fjor. Jeg leste også det om at bomull visstnok ikke blir rent nok på 40grader, men det blåste jeg i. Klærne ble ikke så utrolig skitne uansett så sant de ikke spiser med de. Da sørget jeg for å bruke smekke. På de aller kaldeste dagene brukte vi av og til ren ull innerst når vi var ute. Det er uansett ikke snakk om veldig lang tid og bytter du til noe annet når barnet er inne, tror jeg ikke det vil skade veldig. I mellomlaget brukte vi ull eller ullfleece. I år er han fri for atopisk eksem og jeg spurte legen om han kunne bruke ull rett på kroppen igjen og fikk til svar at "ingen burde bruke ull rett på huden". Så det er vel delte meninger om hva som er bra for huden.
Amanlis Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har kjøpt ulltøy med bomull innerst, det har fungert bra til min lille gutt. Jeg liker ull bedre enn fleece så jeg har kjøpt en ulldress som han bruker som et mellomlag i barnehagen. Han holder seg god og varm. Jeg tar ofte av han genseren (han har utslett på armene) og tar på en lett kortermet genser når han er inne og det er varmt i huset slik at huden skal få luft. Han har ikke hatt så mye utslett etter at jeg begynte med det.
Susan Sto Helit Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Kanskje man kan bruke bambus istedenfor? Det har mye samme egenskaper som ull, men er mykere enn bomull, så man vil ikke reagere på det. Bruker det ofte istedenfor ull på minsten, og han er ikke noe kaldere med det enn med ull.
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg fikk forresten høre her om dagen at mørkeblå ull er verst! Jeg ante ikke at det var forskjell på ull utifra fargen... men det var en mor som sa at hennes atopiske barn ikke kunne bruke mørkeblå ull, men hvit ull gikk ganske greit. Og hvor får man tak i bambus-klær? Det har jeg aldri sett. Jeg tenker at det går an å bruke ull når vi skal ut i helgene osv, for da kan jeg skifte på ham med en gang vi kommer inn. Men i barnehagen kan jeg vel ikke kreve at de skifter klær på gutten fra innerst til ytterst hver gang de skal ut og inn, så dermed blir han jo gående med ulla hele dagen, også innendørs, og det har jeg ikke så lyst til. Jeg leste forresten nettopp at det stort sett er unødvendig å vaske klær på noe varmere enn 40 grader. Med dagens vaskemidler og vaskemaskiner, blir det rent nok på 40. Det meste av ull i dag tåler vel 40 grader, så da tenker jeg at klær med bomull inni og ull utenpå blir rent nok på 40 grader ullprogram.
Klematis Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg leste forresten nettopp at det stort sett er unødvendig å vaske klær på noe varmere enn 40 grader. Med dagens vaskemidler og vaskemaskiner, blir det rent nok på 40. Det meste av ull i dag tåler vel 40 grader, så da tenker jeg at klær med bomull inni og ull utenpå blir rent nok på 40 grader ullprogram. Det gjelder vel når en kan bruke vaskemidler med enzymer, altså vanlig OMO, Neutral eller lignende. Ullvaskemiddel (som Milo) inneholder ikke enzymer siden ull ikke tåler det, og da blir ikke bomull som har vært helt inntil kroppen rent nok ved 40 grader. Det er hvertfall det jeg har lest.
Susan Sto Helit Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 bambusklær kan bestilles flere steder, samt kjøpes i en del barneutstyrsbutikker. F.eks. Lilleba sin nettbutikk. (Lilleba er et merke bambusklær.) og denne her. Stormberg har også hatt tidligere. (Mulig de lager igjen om det blir etterspørsel?) Noe er dyrt og noe er billigere. (Ofte kan man jo søke litt etter tilbud også.) Du kan sikkert finne flere nettbutikker også, om du søker litt rundt.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg bruker ull innerst på min 2 åring, men jeg smører henne 2-4 ganger pr dag med en salve som heter "utrolig". Etter at jeg begynte å bruke denne har huden hennes vært myk og fin, også når vi bruker ull rett på huden.
liv Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 silke har samme evnene som ull og varmer godt
Auri Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Har ikke verken barn eller atopisk eksem, men en annen hudsykdom, og kan skrive under på at bambus er VELDIG bra. Merker stor forskjell på min hud de dagene jeg har på bambussokker, det er bedre enn vanlige bomullssokker også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå