Gå til innhold

Hund + skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Har alltid hatt lyst til å skaffe meg hund og føler virkelig at NÅ er tiden for det!

Problemet er jo at jeg går på skole OG har hest i tillegg, hvordan ville dere organisert dagene om dere var meg?

Jeg har selvfølgelig lyst på valp, men er redd det blir for mye arbeid i starten med skolen og det hele, så tenker på en hund fra omplasseringssenter istedet.

Om jeg skaffer meg valp blir det i en ferie, så den blir så husren som mulig og husvant at den kan være noen timer alene før jeg starter på skolen. (kommer til å dra hjem til den i langfri, har skole fra 08:30 til 14:15) Kan også spørre om å få ha den på et rom på skolen, (går på privatskole) men er det bra for valpen? Da kan jeg iallefall ha en dotur med den etter hver time..

Og når kan jeg tidligst ha med valpen i stallen? Blir det veldig mye for den i så ung alder? (hester, hunder, katter og folk)

Og så står valget mellom rase, synes både Akita Inu, Boerboel og Rhodesian ridgeback er FINE hunder, men vil gjerne ha en som er lettlært, og har lest at de rasene er mindre læringsvillige. Ellers syns jeg Border collien er en fin hund, men kanskje litt for energisk.. Har ikke imot en blandingshund, men en rasehund hadde vært kult :) Vil gjerne ha en hund som er lettlært, tåler lange turer, men som fortsatt ikke ødelegger huset om den ikke får en langtur hver dag!

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Å la den være så lenge alene når du er på skolen er ikke bra. Da må du isåfall ha noen som komme hver dag for å lufte den.

Og du må bruke mye tid på dressur osv. Med en gang.

Skrevet

Å la den være så lenge alene når du er på skolen er ikke bra. Da må du isåfall ha noen som komme hver dag for å lufte den.

Og du må bruke mye tid på dressur osv. Med en gang.

Deførste ukene ja, men ikke etter det. Da tåler valper/hunder å være lenger alene.

Ta hunden med i stallen med en gang, dess tidligere dess bedre. Noen minutter første gangen og øk på. Ta det rolig så han får gode minner, gi godbiter.

Skrevet (endret)

Rhodesian Ridgeback sies å være ganske vriden, men har hørt mange som sier det motsatte. Tror nok det kommer veldig ann på hunden, jeg.

Og jeg ville vel anbefalt deg å heller skaffe deg litt voksen hund nå, for så å kanskje få deg en til(valp) når du føler du har mer tid!

Uansett, lykke til! :)

Endret av Eline4
Skrevet

du må nå ihvertfall vente til neste sommerferie, da det er eneste ferie som er lang nok til å tilvende valpen å være alene.

Ellers syns jeg det er idiotisk å skaffe seg slikt når man er i en så ustabil livssituasjon som skolegang er. Du vet svært lite om hva de neste 10-15 årene bringer. Kanskje bestemmer du deg for å studere i en by (da studiet du ønsker ikke finnes mer landlig), og da vil du måtte ha ekstrajobb ved siden av studiene for å klare utgifter til bolig, husholdning og hundehold, noe som vil innebære veldig mye alenetid for hunde. Å bo i kollektiv med husdyr kan man bare glemme, og i byene er det heller ikke enkelt å få leid leilighet når man har husdyr. Presset på utleieboliger er stort, og utleiere foretrekker da barnløse ikke-røykere uten dyr.

Nei, vent med hund til du er etablert med ferdig utdannelse, fast jobb og stabil bolig.

Skrevet

PS: Har du råd til dyrlegeutgifter, da?

Gjest Survival
Skrevet

Jeg har hund og jeg har ei venninne med hest. Vi begge er unge studenter som føler at dagene blir stappfulle av ting å gjøre når vi har dyr. Venninna mi med hest forteller meg ofte om utfordringer i forhold til hesten, og jeg oppfatter det sånn at en hest krever såpass mye at hest + hund ville vært en umulig kombo med mindre du kunne tatt med deg hunden i stallen eller noe slikt?

For det andre tror jeg ikke du skal satse på at valpen kan være alene hjemme i 6-7-8 timer etter bare en ferie. La oss si at du skaffer deg valpen før sommerferien og du begynner på skolen igjen etter ferien, så kan vi si at valpen er 3-4 måneder gammel - valper på 3-4 måneder bør ikke være alene hjemme så lenge. De har både behov for dogåing, sosialt samvær og diverse annet. Å sette bort valpen på et rom på skolen syns jeg høres helt forferdelig ut. Kan hende at det fungerer fint i praksis, men jeg syns dette høres veldig rar ut. Hvis du skal gå inn og ut av det rommet hvor valpen er, tror jeg valpen vil bli delvis frustrert. Det hadde vært tusen ganger bedre om du hadde et familiemedlem som var hjemmeværende som kunne tatt seg av valpen på dagen mens du er på skolen?

Det ER vanskelig å være student/elev og ha hund samtidig. Det krever MYE tid, mye tålmodighet og mye kunnskap om hundehold. Ikke minst hvis man er førstegangs hundeeier trenger man noen kompetente mennesker i ryggen som kan alt om hund og som tilbyr hjelp. Man trenger alltid hjelp den første tiden...

Hvis jeg var deg ville jeg ventet en stund. Jeg skjønner at det er vanskelig, man vil jo gjerne ha hund her og nå. Jeg jobbet i 2 år for å legge alt til rette for valpen, og det var bare på håret at det funket sånn som jeg planla. Det inkluderte MYE hjelp fra familie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...