AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Del Skrevet 11. oktober 2011 Ca.hver 4.-6.uke får kvinner mensen, og vi blør i 3-7 dager. Men hvor kommer alt blodet fra? Begynner livmoren bare å blø? Eller samler blodet seg opp i livmoren over tid? Kan noen forklare? Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 11. oktober 2011 #2 Del Skrevet 11. oktober 2011 Hadde jeg ikke gitt vekk anatomiboken min skulle jeg gitt deg en grundigere forklaring, men siden jeg ikke har den (og det er midnatt), så får vi klare oss med wikipedia... Menstruasjonsfasen (blødning), 1.-4. dag 1. dag Kroppstemperaturen synker og nivået av FSH (follikel stimulerende hormon), østrogen og progesteron i blodet synker. I menstruasjonsfasen avstøtes livmorslimhinnen ved at blodtilførselen stopper opp i ett sekund og cellene dør. Så starter blodtilførselen igjen og livmorslimhinnen avstøtes, det blir «blødning». «Blodet» som kommer ut under menstruasjonen inneholder faktisk bare 35-40 ml blod. Resten er deler av livmorslimhinnen og slim. http://no.wikipedia.org/wiki/Menstruasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 11. oktober 2011 #3 Del Skrevet 11. oktober 2011 En gjennomsnittlig syklus varer forresten i 28 dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #4 Del Skrevet 11. oktober 2011 En gjennomsnittlig syklus varer forresten i 28 dager takk for fint svar, må nok lese det litt nærmere Min mensen har alltid hatt en syklus på 5-6 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 11. oktober 2011 #5 Del Skrevet 11. oktober 2011 Da er du det man kaller heldig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 11. oktober 2011 #6 Del Skrevet 11. oktober 2011 Og grunnen til mens smertene er at livmoren trekker seg sammen. Har faktisk fått høre av leger at mens-smerter kan være som svake rier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 11. oktober 2011 #7 Del Skrevet 11. oktober 2011 Og grunnen til mens smertene er at livmoren trekker seg sammen. Har faktisk fått høre av leger at mens-smerter kan være som svake rier. Det har jeg også hørt, at mens-smerter kan sammenlignes med svake rier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 12. oktober 2011 #8 Del Skrevet 12. oktober 2011 Og grunnen til mens smertene er at livmoren trekker seg sammen. Har faktisk fått høre av leger at mens-smerter kan være som svake rier. Det har jeg også hørt, at mens-smerter kan sammenlignes med svake rier. Det stemmer for mange av oss. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Del Skrevet 12. oktober 2011 Da er du det man kaller heldig Eventuelt uheldig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #10 Del Skrevet 12. oktober 2011 Frem mot eggløsningen bygges livmorslimhinnen opp (blir tykkere) for at et befruktet egg skal kunne feste seg hvis det skjer en befruktning. Hvis egget ikke blir befruktet, støtes slimhinnen ut. Når den bygges opp, vil også blodkarene i slimhinnen og livmorveggen følge med, og disse vil blø når slimhinnen løsner. Livmoren trekker seg sammen for at utstøtningen skal gå lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tata! Skrevet 12. oktober 2011 #11 Del Skrevet 12. oktober 2011 Eventuelt uheldig. Hva mener du med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 12. oktober 2011 #12 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hva mener du med det? Færre sjanser for deg å ta deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan9 Skrevet 12. oktober 2011 #13 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hva mener du med det? Vil du bli gravid er det jo kjipt med færre sjanser i året. Men de andre x antall menstruerende årene i en kvinnes liv, er det jo heldig. Menssmerter kan variere fra ikke-eksisterende til så sterke at man blir sengeliggende. Det er jo samme "organ" som kramper under deler av fødsel. Men utover at vondten sitter på samme sted i kroppen, kan ihvertfall ikke min mens sammenlignes med rier. Eggløsning derimot - DA må jeg legge meg ned. Det har vært heldig når jeg ville bli gravid, men ellers er det noe dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå