Gå til innhold

Hvorfor har ikke barnetrygden økt på 12 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk 970 kr pr mnd i barnetrygd da sønnen min ble født og får det samme enda. Leve og bokostnadene har jo økt betraktelig de siste 12 årene. En annen ting jeg lurer på er hvorfor foreldre som ha delt omsorg får 970 kr i trygd hver når en samlet familie får bare en trygd..

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Det med at den ikke har økt er vel fordi staten vil spare penger. (som forsåvidt blir feilprioritert uansett)

Det andre aner jeg ikke.

Skrevet

Sikkert fordi foreldre som bor hver for seg har hver sine boutgifter, og det blir dermed dyrere for begge parter... Utover det, er ikke barnetrygden det som burde stå øverst på prioriteringslisten... Syntes vi skal være glad for at det faktisk er en barnetrygd, ei heller enn å klage på at den er for lav...

• Liker 4
Skrevet

Fordi barnetrygden er høy nok som den er! Det er nok av andre ting som burde økt foran det! Hva med studentene som lever på en slikk og ingenting? Det burde virkelig økt. Eller eldre som får latterlig lav minstepensjon? Syntes barneforeldre får mer enn nok allerede! Gud i himmelen vi har det for godt i Norge; Jeg får penger for å poppe ut en unge, men syntes ikke det er nok!"

• Liker 4
Skrevet

Nei jeg syns ikke det er nok!

Skrevet

Nå må du slutte! Hvor mye skal du kreve bare pga. du har et avkom?

• Liker 6
Skrevet

Nei jeg syns ikke det er nok!

Hva er nok da? Når du slipper å betale en krone for barnet selv?

• Liker 6
Skrevet

Fikk 970 kr pr mnd i barnetrygd da sønnen min ble født og får det samme enda. Leve og bokostnadene har jo økt betraktelig de siste 12 årene. En annen ting jeg lurer på er hvorfor foreldre som ha delt omsorg får 970 kr i trygd hver når en samlet familie får bare en trygd..

Foreldre som har delt omsorg får ikke 970 kroner hver ekstra.

Hvis foreldre A og B har delt omsorg for barn C og D, s¨får de barnetrygd for tre barn (ett ekstra pga alene) annet hvert år.

At du misunner aleneforeldre de 970 kronene ekstra (uavhengig av hvor mange barn) i måneden, er trist. Har man to barn, trenger man tre soverom i boligen uansett om man er en eller to voksne til å betale for husværet. Man trenger ikke gå på BI for å skjønne at det er utrolig kostbart å leve alene med barn kontra å leve sammen med en annen voksen med barn.

Hvorfor barnetrygden ikke har økt aner jeg ikke, men jeg syns det er storartet at vi i det hele tatt får barnetrygd jeg, og tenker at det er en flott bonus.

• Liker 3
Skrevet

Hold dere til tema Aber, ellers kan dere finne en annen tråd å kjefte i. :filer:

Skrevet

Foreldre som har delt omsorg får ikke 970 kroner hver ekstra.

Hvis foreldre A og B har delt omsorg for barn C og D, s¨får de barnetrygd for tre barn (ett ekstra pga alene) annet hvert år.

At du misunner aleneforeldre de 970 kronene ekstra (uavhengig av hvor mange barn) i måneden, er trist. Har man to barn, trenger man tre soverom i boligen uansett om man er en eller to voksne til å betale for husværet. Man trenger ikke gå på BI for å skjønne at det er utrolig kostbart å leve alene med barn kontra å leve sammen med en annen voksen med barn.

Hvorfor barnetrygden ikke har økt aner jeg ikke, men jeg syns det er storartet at vi i det hele tatt får barnetrygd jeg, og tenker at det er en flott bonus.

Hvorfor tror du jeg misunner folk med delt omsorg?? Har delt omsorg selv.

Skrevet

Hvorfor tror du jeg misunner folk med delt omsorg?? Har delt omsorg selv.

Å... :ler: ja der kan du se! Jeg gikk ut i fra at du var sammen med barnefar og at du misunte de som fikk en ekstra tusenlapp ut fra det du skrev... beklager - jeg feiltolket innlegget ditt ;)

Skrevet

Nei...bare syns det er litt urettferdig i forhold til de som ikke har hatt samlivsbrudd/er skilt og bor sammen..

Skrevet

Barnetrygden var ikke på 970 kr for 12 år siden. Nå skal jeg pirke litt, men den gikk faktisk NED 2 kr, for en del år siden.

Disse 2 kr pr mnd merker ikke du og jeg stort til, men den merkes utrolig godt på statsbudsjettet.

Etter dagens historier er det vel klart at helsenorge trenger økninger før oss som foreldre trenger noe mer ja.

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke se på barnetrygden isolert, men på velferdsgodene til barnefamiliene samlet. Selv om trygden har stått stille, er det innført en hel rekke ordninger som burde komme familiene til gode, f.eks

1. kontantstøtten

2. makspris på barnehage

3. myyye bedre barnehagedekning -jeg sier med vilje ikke full dekning

4. gratis bøker i videregående skole

5. barnetrygd fram til 18 år. Den stanset ved lavere alder tidligere

• Liker 11
Skrevet

Men ideelt sett. Hvis du kunne velge. hva er det rimelig at barnetrygden er på pr. måned?

Har ingen planer om å svare frekt tilbake, jeg er bare nysjerrig :)

Skrevet (endret)

Synes den kunne økt med 4-500 kr pr måned. Siden f.eks bokostnadene nesten har fordoblet seg på 12 år.

Endret av Liquorice
  • Liker 1
Skrevet

Synes den kunne økt med 4-500 kr pr måned. Siden f.eks bokostnadene nesten har fordoblet seg på 12 år.

Okei:) Det hadde vel egentlig ikke vært så ille om de hadde fått til det:) Takk for svar på sikkert teit spørsmål:)

Skrevet

Man kan ikke se på barnetrygden isolert, men på velferdsgodene til barnefamiliene samlet. Selv om trygden har stått stille, er det innført en hel rekke ordninger som burde komme familiene til gode, f.eks

1. kontantstøtten

2. makspris på barnehage

3. myyye bedre barnehagedekning -jeg sier med vilje ikke full dekning

4. gratis bøker i videregående skole

5. barnetrygd fram til 18 år. Den stanset ved lavere alder tidligere

Kontantstøtten forsvinner når barnet er 3 år og det er ikke overveldende mange so har råd til å benytte seg av den.

Selv om det er makspris på barnehage er det vel dyrere nå enn for 12 år siden. Sfo er også dyrere.

Skrevet

Uaktuelt. Vi andrer som sliter oss igjennom hverdagen, har ikke denne luksusen.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...