Gå til innhold

Somewhere under the rainbow.

Store My

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bare kjøpte billettene, jeg! Jeg ble lei av å vente, og regner egentlig med at det ordner seg. Hvis ikke så får jeg følge backup-planen min. Det har jo aldri vært garantert at jeg faktisk får innvilget uføretrygd eller at jeg får det innvilget tidsnok, så da må jeg søke om å få bli borte i tre uker. Og så får jeg heller endre billettene mine og dra hjem etter tre uker dersom det ikke ordner seg innen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg sendte søknaden i dag. Skal bli godt å slippe å sende inn papirer til NAV om alt mulig rart hele tiden og å slippe å levere meldekort annenhver uke og slippe å måtte gå på møte med NAV to ganger i året. Framtiden er litt mer sikret og stabil. Jeg har jo vært i systemet i 4 år, og levert nesten 100 meldekort...

Regner med at søknaden blir godkjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har havna på sykehus. Det kommer til å gå bra med ham, og han var aldri i livsfare eller noe, men det er ubehagelig likevel. Stakkars lille lillebroren min. Skjønner ikke hvordan foreldre overlever at ungene deres er syke. Jeg hadde bare lyst til å krabbe opp i sykesenga og ta over for ham så han ble frisk og kunne dra hjem. Men det funker jo ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig mye bedre, men han har visstnok klart å drikke 4 glass vann i dag. Så da ble han sendt hjem...

Ooops! Jeg er helt sikker på at jeg har lest at uføresøknader skal behandles på 8 uker. Så jeg bestilte flybilletter så jeg (inkl 3 uker tillatt ferie på arbeidsavklaringspenger) hadde en margin på 5 uker. I dag fikk jeg brev i posten om at behandlingstiden er innen 3 måneder (det vil si 3 dager ETTER min 5 ukers buffer er over). Saken min er jo enkel, allmennlegen, NAVs rådgivende lege og saksbehandleren min er alle enig om at det er varig og at alle tiltak + behandling er prøvd. Men det betyr jo ikke at ikke NAV skal rote bort papirene mine litt først og legge meg nederst i alle bunker noen ekstra uker... Isj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh for et kjør. Careful what you wish for, er det noe som heter. Jeg satt og var litt molefonken for at jeg ikke hadde noe å gjøre i dag. Fristet ikke å pakke ut (trenger dessuten å hente noe hos mamma og pappa før jeg kan gjøre ferdig utpakkinga) eller vaske opp. Så jeg rotet meg endelig til å legge ut komfyren på finn.no. Tenkte at jeg sikkert ikke fikk solgt den, men at jeg kunne jo prøve. Jeg fikk 3 telefoner fra folk som var superinteresserte og 3 mailer etter jeg fjerna telefonnr mitt. Alt dette på 5-6 timer. Og så fikk jeg hentemelding på noen klær jeg har bestilt. Så da måtte jeg låne bil av mamma og pappa. Så jeg har gått og hentet bil, dratt på butikken og pantet flasker og hentet pakke, dratt hjem, prøvd klær, dratt til Mannen med noen ting som han skulle ha (etter jeg har pakket ut og organisert noen esker), solgt komfyr som sto i boden hos Mannen (og holdt meg hard når de prøvde å prute, hjalp veldig å ha mange andre interesserte i bakhodet), hentet noen ting hos Mannen, levert nøkkelen til leiligheten til Mannen som jeg har hatt fram til nå, kjørt på butikken og levert returpakke med de klærne jeg ikke skulle ha, kjøpt mat (og mye farris) for noen av pengene jeg fikk for komfyren, levert bilen hos mamma og pappa og gått hjem, og så har jeg ryddet bort varene jeg har kjøpt. Nå tror jeg jeg må hvile litt før jeg rydder mer. Oppvasken er tatt, men det har blitt mer oppvask, så den må jeg også ta. Får besøk i morgen, så det er greit at det ser noenlunde ryddig ut. Kommer til å bli lite søvn i natt, tror jeg. For jeg ble så stressa av all ringinga og ordninga og litt av det brevet fra NAV, så det kommer til å ta lang tid før jeg roer meg nok til å sove.

Men det er herlig å kjenne at jeg er rastløs igjen og faktisk orker å gjøre ting.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Usj. Jeg hadde en kino"date" med ei venninne på valentines. Men så kunne hun ikke likevel. Og da følte jeg meg plutselig så fryktelig ensom. Tror egentlig ikke valentines har noe med saken å gjøre, men jeg er så utrolig trøtt (fortsetter å stå opp til riktig tid, men sovner ikke til noe riktigere tid likevel), så jeg orker egentlig ikke å gjøre noe. Så jeg føler meg så udugelig, og så sliten og er nær tårer hele tiden. Og så bare boblet det over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte inn søknaden min om bostøtte tidsnok forrige måned. Så fikk jeg brev i retur om at det skjemaet jeg hadde printet ut to måneder tidligere nå var utgått på dato, og at jeg måtte sende inn det nye (med akkurat samme spørsmål) innen uke. Så jeg sendte dem inn dagen etterpå. Skulle hatt pengene på kontoen på mandag. Ingen penger. Ingen brev i posten. Ingenting. Så jeg ringte dem i dag. Systemet deres var nede, ring igjen. Så jeg ringte dem igjen. Systemet er fortsatt nede, men som hun sa "det ser jo ikke bra ut" i forhold til søknaden min at jeg ikke har fått noen penger eller brev i posten. Jeg er lei meg og forvirra. De skal ringe meg opp igjen når de kommer inn på systemet, men det var ikke sikkert det ble i dag. Nå vet jeg ikke hva som foregår. Og er livredd for at det betyr at jeg får avslag, da går jeg nemlig i minus hver måned, mer utgifter enn inntekter og mat kan jeg bare glemme. Skjønner ikke at det skal finnes en eneste grunn til at jeg får avslag, men det betyr ikke at de ikke finner opp en grunn. :( Og hvis det nå har seg sånn at søknaden min er blitt bortevekke, så må jeg i alle fall få vite det innen postgang i morgen, for da er nemlig søknadsfristen for neste måned.

Edit: Jeg fikk nettopp beskjed om at det ligger ikke inn noe søknad på meg fra januar! Jeg spurte om det betydde at de ikke hadde fått den, og at jeg måtte sende på nytt i morgen. Det visste hun ikke, men jeg kunne jo snakke med saksbehandleren min om det. Bortsett fra at hun er syk og "kommer kanskje tilbake i morgen". Så får nå bare prøve å ringe henne i morgen, og sende ny søknad for sikkerhets skyld.

Fy søren jeg er så sint og lei meg og skuffet.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det viste seg at grunnen til at jeg ikke fikk bostøtte forrige måned var at jeg ikke hadde bodd i leiligheten hele januar, og da er det jo greit. I morgen får jeg vite om jeg får penger for forrige måned. Tror det skal gå i orden, da.

Fikk nettopp brev fra legen om at den forrige celleprøven jeg tok fra livmorshalsen ikke kunne brukes pga at det var for mye blod i prøven. Vet ikke om det var noe legen gjorde, eller om det var for tett etter forrige mens (tror egentlig ikke det da), men må ta ny om 6 måneder. Blæh!

Var i familieselskap i dag, det var egentlig bare trist. Jeg har sovet alt for lite i det siste og er helt utafor fra før. Noe av det første som skjedde var at farfar kjeftet på meg for at jeg bråkte. Og det stemmer, jeg gjorde det, men det er så ukarakteristisk av farfar å kjefte at jeg fikk helt vondt laaangt inni sjela. Satt helt forsteinet lenge etterpå. Han har nettopp flyttet på avslastningshjem og er sint og lei seg og forvirret. Og det knuste helt hjertet mitt da han skulle dra og måtte dra fra farmor. Jeg har egentlig vært mentalt forberedt på at de kommer til å dø i løpet av året begge to. Farmor trenger egentlig en operasjon, og uten den kommer hun til å dø sånn etterhvert, men hun vil ikke ta den fordi hun er overbevist om at hun kommer til å dø rett der på operasjonsbordet. Jeg er enig, hun er blitt veldig svak, og hun holdt på å dø av den operasjonen allerede for 14år siden da hun var mye sterkere. Men selv om jeg har vært mentalt forberedt har jeg ikke kjent det så sterkt på kroppen som i dag. Og det var fryktelig vondt.

Ellers så kommer turen min stadig nærmere. Jeg veksler mellom å glede meg, får panikk og å fortrenge det hele. På onsdag skal jeg møte en fra jobben som kommer fra det landet jeg skal til. Tror det kan være lurt akkurat nå. Han er en helt herlig fyr (nei, ikke på den måten), så når jeg møter han begynner jeg sikkert å glede meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke bostøtte, nei. Det et nemlig bare registrert én bolig på denne adressen og det er huseieren sin. Jeg ser poenget bak det, men på søknadsskjemaet står det ingenting om at det er krav til det, det står til og med spesifikt at man ikke trenger eget leilighetsnr. Hadde ikke det stått spesifisert i søknadsskjemaet hadde jeg jo ikke en gang tatt denne leiligheten. Så da må jeg altså få huseierne til å registrere dette som egen utleiedel. Jeg som ikke en gang klarer å få dem til å skifte lås (som de selv foreslo at de skulle gjøre for to måneder siden, og som jeg har purret på dem med tidsfrist allerede. Sendte melding forrige uke og sa jeg måtte få beskjed innen fredag forrige uke...). Helvete!

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, noen ganger skulle man nesten tro du var lystløgner, for jeg kan virkelig ikke tro at det faktisk er mulig at alt går galt sånn som det gjør for deg! Når alt dette er over tror jeg du må skrive tv-serie om livet ditt, altså. Jeg blir helt matt, jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si... Fine My! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske jeg var lystløgne, og at dette bare var oppspinn, men no such luck. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre akkurat nå. Prøver å finne ut av det med å registrere del av bolig for utleie, men det er utrolig vanskelig synes jeg. Og så må jeg jo snakke med huseier om at de må registrere boligen ellers så må jeg flytte ut. Ekstra ironisk at jeg flytta de siste tingene mine i går... Det går ikke i lengden å betale 6000 i leie når jeg har utbetalt 10 000 i måneden. Det teiteste er jo at det er lite sannsynlig at jeg kommer til å finne en annen plass som er billigere, så det ender opp med at de sikkert må betale meg mer i støtte. :rolleyes:

Jeg synes holdninga skremmende ofte er at det viktigste er at ingen skal klare å svindle til seg penger de ikke har rett til, så får det heller være at mange ikke får den hjelpa de trenger. Sukk.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. La meg bare få spesifisere en ting: jeg synes kommunen har helt rett, men synes jeg har rotet meg inn i en litt kinkig, vanskelig og slitsom situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...