Gå til innhold

Somewhere under the rainbow.

Store My

Anbefalte innlegg

Mannen har ikke fått seg sommerjobb denne sommeren (han har jo fortsatt de samme helseproblemene som gjør at han ikke kan jobbe i butikk eller på lager og han har jo fortsatt ingen utdanning som gjør at han får kontorjobb), så han har søkt om dagpenger så vi skal klare oss gjennom sommeren. Han fikk brev fra NAV om at de manglet dokumentasjon fra jobben hans. Dette brevet fikk vi etter arbeidstid på en fredag, NAV skulle ha dokumentasjon på onsdagen etter. Vi fikk altså bare to virkedager på oss på å skaffe + sende inn dokumentasjon. Mannen ringte da til NAV og sa at vi rakk ikke få tak i og å sende inn infoen på to dager. De på NAV sa at det var ikke noe problem, bare send inn så fort dere kan. Vi sendte med én gang vi kunne, tre dager etter fristen. I dag fikk vi brev fra NAV om at han fikk avslag på søknaden fordi han ikke hadde sendt inn dokumentasjon innen fristen. :klaske: Fikk selvfølgelig brevet etter at telefonene var stengt, så han må ringe i morgen. Håper det ordner seg, men jeg er egentlig stygt redd for at det ikke gjør det. Jeg tror dessuten at dokumentasjonen fra jobben er mangelfull, for det står ingen plass at han jobbet 100% (det må nemlig stå hvor mye han har jobbet og hvorfor han sluttet etc), selv om jeg vet at Mannen sa at det måtte stå. Mannen mener at det står i brevet fra jobben at han jobbet 100%, men jeg husker at jeg reagerte på at det ikke sto. Det sto bare at han hadde jobbet hele 2009 eller noe sånt. I brevet fra NAV står det dessuten at han må søke på nytt om dagpenger når all info foreligger. Og hvis det stemmer har vi plutselig mistet nesten en måned med dagpenger. :sukk: Og disse dagpengene fra sommermånedene hadde jeg tenkt skulle holde både til hele sommeren + høstmånedene han ikke får studielån. Da er en måned mindre med dagpenger ganske krise.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så utrolig fortvila på dine vegne, det er virkelig ikke noen ende på de økonomiske problemene for deres del! :klem:

Mannen må rett og slett ta seg selv i nakken og bruke de sommerferieukene han ellers ville brukt på å jobbe til å lese så han er 100% sikker på å stå på alle eksamenene når han konter (når er det?). Og du har faktisk lov til å være sint på ham når han ikke leser, det hadde vært noe annet hvis han virkelig ga 100% og rett og slett ikke var dyktig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig fortvila på dine vegne, det er virkelig ikke noen ende på de økonomiske problemene for deres del! :klem:

Mannen må rett og slett ta seg selv i nakken og bruke de sommerferieukene han ellers ville brukt på å jobbe til å lese så han er 100% sikker på å stå på alle eksamenene når han konter (når er det?). Og du har faktisk lov til å være sint på ham når han ikke leser, det hadde vært noe annet hvis han virkelig ga 100% og rett og slett ikke var dyktig nok.

Ja, jeg vet jo at Mannen må ta seg selv i nakken og lese, men det hjelper ikke hvis han ikke gjør noe med det. Må vel si til ham i kveld at i morgen står vi opp klokka da og da, og at han må lese da og da. Han er en voksen mann, så jeg synes han burde klare det helt av seg selv. Men er tydelig at han trenger litt barneskolebehandling (og jeg er så lei!).

Dette har vært et utrolig tøft år. Men jeg har i alle fall lært at det finnes ingenting positivt med å være fattig. Selv om vår fattigdom ikke er noenting sammenlignet med mange andre, vi har jo aldri gått sultne og vi har jo tak over hodet, har jeg virkelig kjent på kroppen hvor slitsomt det er å hele tiden bekymre seg for økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske: Er det MULIG?!

De rotet jo papirene mine i over to måneder, og ga seg selv fire ukers behandlingsfrist fra da de fant dem igjen (i stedet for de fire ukene fra de har mottatt papirene). Fiffig system. Mannen skal ringe NAV igjen i morgen for å høre om papirene har dukket opp. Hvis ikke låner vi bil av foreldrene mine og drar innom gamlejobben hans for å få nytt papir og leverer personlig på NAV-kontoret hans. Vi pleier alltid å levere papirene personlig, og stå og se på mens de stempler papirene (for vi har opplevd så mange ganger at ting forsvinner), men denne gangen skulle papirene sendes til et kontor utenfor byen, så da sendte vi det i posten. Det blir jo fristende å skylde på posten, men det er utrolig at det bare er posten til NAV som stadig vekk "forsvinner" og blir funnet igjen flere uker senere. Så vi får heller levere på den lokale kontoret, så de i alle fall blir stemplet med riktig dato.

Hørte jeg noen si respekt for menneskeverd? :sarkasme:

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi brukt hele dagen på å ringe til NAV, ringe til gamlejobben, hente bil, kjøre til jobben, kjøre til NAV. For å levere papirer som vi allerede har levert.

Har fått lånt printeren til mamma og pappa, så har fått printet ut alle reisedokumentene våre. Så da slipper jeg heldigvis å tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisedokumenter?

Ja, jeg skal til Oslo i bryllup. Skal hente billettene på toget, men siden det er buss for tog uten plassreservasjon Oslo-Lillestrøm printet jeg ut bestillinga mi bare for sikkerhets skyld.

Og så skal vi på cruise med svigers i juli. Har booka oss inn på båten online, så jeg har skrevet ut innsjekkingspapirene våre. Båten går fra Stockholm, så jeg har printa ut både flybilletter til Stockholm og hotellreservasjonen for natta før og etter cruiset. Masse papirer med andre ord. Nesten et helt tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håperhåperhåper at skattepengene i dag. Er så redd for at de ikke skal komme i dag at jeg holder nesten på å kaste opp. De MÅ komme i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får tydeligvis ikke skattepengene i dag dersom det ikke står på altinn.no. Så vi kan ikke betale leia. Svigers har endelig (etter mye mas) satt inn pengene for billeie fra forrige måned. Da fikk vi i det minste betalt mesteparten av lånet, men vi må ha pengene fra dem for denne måneden til å betale leie. Og det er fremdeles ikke nok penger. NAV ringte og sa at de endelig har fått papirene vi har sendt, men at de trenger enda flere papirer fra Mannen. De trenger papirer på at skolen har mer enn 8 uker ferie. Men vet ikke om det er noe garanti for at han får dagpenger. Så da blir det enda lenger tid med angst og venting. Hadde håpet å få penger fra NAV inn på konto i dag eller i morgen. Men nei... Fy søren jeg er så lei. Har hatt nok økonomiske problemer det siste året. Og for første gang noen sinne får vi ikke skattepengene på den første dagen. HVA ER GREIA? Begynner snart å tro på konspirasjonsteorier.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å måtte låne penger fra ei venninne. Jeg låner ALDRI penger av venner (annet enn når de legger ut for kino et par timer). Skattepengene kommer jo, så jeg får betalt tilbake da. Men blæææh, jeg hater det.

Og nå oppdaga jeg at det var noe problemer med busskortet mitt også. Jeg har klart å bestille to 30-dagers perioder på samme dag, noe som jo er utrolig i seg selv. Tror det var noe tekniske problemer/forsinkelser, så jeg trodde ikke jeg hadde bestilt første gangen. Og man får ingen beskjed om at man bestiller samme produkt to ganger på samme dag (teit. for om jeg skulle hatt to 30-dagers perioder på rad hadde jeg heller kjøpt én 60-dagers periode som koster mindre) Så de har trukket penger to ganger, og jeg er nå i minus på kortet og kortet er sperret. Kan fortsatt benytte meg av den perioden jeg har nå, og jeg tror at den neste perioden som er bestilt kan benyttes også. Men jeg vil jo ikke benytte periode i sommer, jeg er ikke nok hjemme til å bruke 600 kroner på buss. Så jeg taper masse penger om jeg ikke får fiksa det. Måtte sende mail, for jeg skjønte ikke hvilket nummer jeg skulle ringe. Håper det ordner seg. AAAAAAAAARGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker venninna di bare er glad for å hjelpe jeg! :jepp:

Det må jo være mulig å fikse det kortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker venninna di bare er glad for å hjelpe jeg! :jepp:

Det må jo være mulig å fikse det kortet?

Ja, jeg håper det burde være mulig å fikse det kortet, men jeg oppdaget det ikke før nå. Og det er en måned siden jeg bestilte, så da kan det jo hende at de er vrange. Får bare vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på skolen til Mannen for å få tak i papirer på at han har mer enn 8 uker ferie. Det var ikke bare-bare. For det første var det visstnok helt umulig for dem å finne ut når han hadde siste eksamen (det har de klart før, men...), så de måtte skrive fra den datoen alle studentene var "utestengt" fra skolen, og så skrev hun når skolen startet igjen til høsten. Og så når hun var ferdig med det, kom det ei anna dame og skulle hjelpe til. Så hun skrev et nytt skriv (og det tok laaang tid) hvor det sto bare når ferien hadde startet. Vi fortalte henne at det også måtte stå når skolen startet på igjen, for NAV måtte vite at det er minst 8 ukers ferie. Det syntes hun var superteit, og brukte laaaang tid på å fortelle oss hvor teit det var og at NAV måtte da klare å bruke sunn fornuft. Vi forklarte henne at NAV ikke bruker sunn fornuft, de bare forholder seg til det de har skriftlig. Til slutt skrev hun enda et skriv. Men på det skrev hun ikke når ferien startet. Så det endte med at vi tok med begge skrivene til NAV. Da vi kom på NAV var det ganske lang kø, og hun som ble ekspedert brukte laaang tid. Så jeg måtte gå og putte mer penger på parkeringen. Vi brukte altså en time på å få ett skriv fra skolen og å levere til NAV som ligger nesten rett ved siden av. Artig dag.

Nå prøver jeg å pakke til jeg skal i bryllup i helga. Det er vanskelig å pakke til langhelg i Norge i sommeren. Må jo ha med klær for alle årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner at jeg blir litt stressa og oppgitt på dine vegne, at ingenting kan gå på skinner for dere snart! Jeg håper så inderlig at i løpet av kort tid skal alle problemene med penger forsvinne og at dere kan nyte sommeren. Jeg kan ikke annet enn å sende deg en :klemmer: med et ønske om fint hver i helgen slik at vinterklærne kan være igjen hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er så sliten. Både til kropps og til sinns. I dag glemte jeg navnet på venninna mi som jeg har kjent i 8 år. Måtte sjekke meldingene mine for å komme på hva hun het mens hun var inne på butikken. Glad jeg skal være hjemme i 1,5 uke før vi skal videre på ferie. Ferie er slitsomme greier altså.

I dag fant jeg ut at jeg skal sitte med de jeg ikke vil sitte med i bryllupet. Jeg hører til i to forskjellige "gjenger". I den ene er det mest brudens venner, som jeg kjenner gjennom henne. De er veldig hyggelig, men jeg kjenner dem egentlig ikke og har ikke noe å snakke med dem om. I den andre gjengen er det masse felles venner. Hadde håpet på å havne i den andre gjengen, og siden en del i den første gjengen er bedt med følge trodde jeg kanskje jeg havna med den andre gjengen(siden jeg jo er bedt uten følge) Men det gjorde jeg altså ikke. Skjønner hvorfor det ble sånn, og heldigvis har jeg to jeg klarer å snakke med (og jeg tror det er pga de to at jeg havna i den gjengen). Trenger uansett ikke å være med dem hele kvelden. Får bare være innstilt på å kose meg, så blir det sikkert bra uansett.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig, veldig hyggelig bryllup. Men jeg hadde så utrolig vondt i hodet og musklene at jeg ville bare hjem mesteparten av tiden. Dro hjem så tidlig jeg kunne uten å være uhøflig. Og så merket jeg at jeg var nok litt mer fornærmet over at Mannen ikke var invitert enn jeg trodde. Hang meg opp i små detaljer. Det var en annen gjest med samme navn som jeg, så vi fikk begge en bokstav etter navnene våre. Jeg fikk første bokstaven i pikenavnet mitt. Greit nok at jeg omtaler fortsatt alle mine venninner med pikenavnene deres, men jeg gjør ikke det om jeg sender post til dem, og om jeg skulle lage navnelapp til dem i et bryllup hadde jeg i alle fall brukt det ordentlige etternavnet deres. Bruden var tross alt forlover i mitt bryllup. Hadde regnet med at hun hadde fått med seg hva jeg heter til etternavn... De hadde også skrevet en kort beskrivelse av alle gjestene. Det var utrolig koselig. Men småfornærmet som jeg allerede var ble jeg enda litt fornærmet da den andre med samme navn som meg ble beskrevet med noe som alltid har vært min, og bare min, greie (men jeg har jo ikke akkurat eneretten på det). Men det var jo bare en barnslig ryggmargsrefleks, så akkurat den fornærmelsen satt ikke så dypt. Satt også ved siden av en som kom fra en liten plass i Norge. For noen år siden hadde jeg noe på gang med én fra den plassen, og det endte ganske stygt, men det visste jo ikke han jeg satt ved siden av så han ville stadig snakke om han fyren. Så det ble litt skeiv start på middagen. Men det gikk seg til. Maten var god og stemninga var god. Latteren satt løst, og vi måtte alle tørke noen tårer i blant. Og hadde det ikke vært for den infernalske hodepinen hadde jeg sikkert vært mye lenger.

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at mannen din ikke ble invitert i bryllupet, siden hunvar forlover i ditt.. Og nevne deg med pikenavnet ditt det syns jeg også bare er rart... :klo:

Godt å høre at du har kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...