AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 13-åringen vår har for noen måneder siden fått seg to marsvin (vi kan ikke ha hund/katt) etter mange og lange samtaler om ansvar og dyrs behov. Hun er flink til å stelle for dyrene når vi ber henne om det (selv om vi iblant må mase litt), men hun gjør aldri noe på eget initiativ. Så nå lurer vi på om noen har gode råd om hvordan vi kan få henne til å bli mer selvgående i forhold til dyrene? Vi har jo snakket masse om at dyrene er hennes ansvar (vi voksne har selvsagt det øvre ansvaret, men i det daglige er de hennes ansvar) og at vi skal slippe å mase på henne og passe på at dyrene har det de trenger. Stell av dyrene er heller ikke knyttet opp mot lommepenger, for vi mener at vi ikke skal betale henne for å stelle dyr hun har maset lenge om å få.
Gjest snoopy_93 Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ville fortalt henne hva konsekvensene kan være av at hun ikke gidder stelle med de på eget initiativ er. F.eks at dyret kan bli sykt og i verste fall dø og at hun bør tenke på hvordan hun kanskje hadde følt det om hun måtte gå dager/uker uten å få vasket seg eller ha rene omgivelser. Evt komme med klassikeren til mamma og pappa; Hvis du ikke bidrar litt i dette her blir vi nødt til å inndra pc eller mobil altså. (funket alltid.)
Karolineb Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Si at dere har noen som er interessert i to marsvin og som gjerne vil ha dem. Si at dere kan jo ikke ha dyr som ikke blir tatt vare på. En hvit løgn er lov i blant
Gjesten Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ville sagt at hvis hun ikke begynte å vise mer ansvar, så vil dere gi bort marsvinene og hun får ikke ha dyr. Og jeg ville gjennomført trusselen. Handling ----> konsekvens. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg hadde vært fristet til å si at vi enten steller for dyrene eller for henne. Steller hun ikke for dyrene, som hun selv har sagt skal være hennes ansvar, overtar vi ansvaret, men da steller vi ikke for deg, dvs. ikke lommepenger, klesvask, ferdig middag, kjøring... 2
Gjest otrivin Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Dyremishandling! Venninnen min drepte faktisk hamsteret sitt med å glemme det fordi foreldrene var på ferie og ikke minnet henne på det. OBSOBS! 1
Gjest ms_kwang Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Dere burde gått for en gullfisk istede. xD
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Dyremishandling? På hvilken måte da? Jenta gjør alt hun skal for marsvinene, det er ikke der problemet ligger. Vi ønsker bare å finne en måte å lære henne å være mer selvgående, gjøre disse tingene uten at vi må passe på at det blir gjort hele tida. Som sagt i startinnlegget så er det vi voksne som har det øverste ansvaret for dyrene, sånn mener jeg det MÅ være med kjæledyr. Dyr er ikke et leketøy man kan legge til sides og glemme når man går lei. Dyrene får godt stell og lider ingen nød. Vi vil bare at jenta vår skal bli mer selvstendig på disse tingene. Om hun i ytterste konsekvens nekter å stelle for dem blir jo vi nødt til å ta over stellet helt. Det strider imot mine verdier å gi bort dyrene for å gi henne en konsekvens, for det vil gå utover dyrene som kan bli usikre dersom de må bytte miljø. Og man vet jo aldri om de neste eierne er snille mot dyrene. Så dyrene blir nok hos oss til de dør en naturlig død. Men jeg likte idéen fra AB her om at "hvis vi må stelle for dyrene så steller vi ikke for 13-åringen". Den kan vi tilpasse et nivå som får henne til å skjønne en ting eller to, uten at vi går så langt som å drive omsorgssvikt. TS
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ville fortalt henne hva konsekvensene kan være av at hun ikke gidder stelle med de på eget initiativ er. F.eks at dyret kan bli sykt og i verste fall dø og at hun bør tenke på hvordan hun kanskje hadde følt det om hun måtte gå dager/uker uten å få vasket seg eller ha rene omgivelser. Evt komme med klassikeren til mamma og pappa; Hvis du ikke bidrar litt i dette her blir vi nødt til å inndra pc eller mobil altså. (funket alltid.) Vi har gått nøye gjennom dette med dyrenes trivsel og helse, og hun er helt enig i at dyrene skal ha det godt hos oss. Det er bare det at hun "glemmer" dette når hun er travel med andre ting. Inndra mobil/PC kunne jo også vært en idé for å få henne til å skjerpe seg litt. Rart hvordan det å miste goder kan hjelpe på "hukommelsen". TS
Gjest otrivin Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg syns ikke det er veldig ansvarlig å la en som ikke husker at hun har dyr ha dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg syns ikke det er veldig ansvarlig å la en som ikke husker at hun har dyr ha dyr. Har du lest hva jeg har skrevet her? Dyrene blir tatt godt hånd om. Vi minner jenta på hva som må gjøres og når, og OM hun slutter å gjøre tingene så tar vi voksne over stellet. Vi vil gjerne at hun skal bli mer selvgående, men det er jo fordi vi vil at hun skal lære å ta ansvar (ikke bli passet på hele tida) og fordi vi voksne strengt tatt ikke burde trenge å minne ei så stor jente på dette. Men som sagt flere ganger før: Dyrene lider ingen nød. TS
Gjest otrivin Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Har du lest hva jeg har skrevet her? Dyrene blir tatt godt hånd om. Vi minner jenta på hva som må gjøres og når, og OM hun slutter å gjøre tingene så tar vi voksne over stellet. Vi vil gjerne at hun skal bli mer selvgående, men det er jo fordi vi vil at hun skal lære å ta ansvar (ikke bli passet på hele tida) og fordi vi voksne strengt tatt ikke burde trenge å minne ei så stor jente på dette. Men som sagt flere ganger før: Dyrene lider ingen nød. TS Ja, det har jeg sett. Men jeg syns ikke hun skulle hatt dyr i utgangspunktet hvis hun ikke selv ønsker og vil og klarer å huske å stelle med de. Marsvin trenger blant annet kos hver dag for å være tamme og "lykkelige" i fangenskap og jeg syns ikke det er riktig at dere må fortelle henne "marsvinene må ha vann" "marsvinene må ha mat" "nå må du bytte på buret" "nå trenger de ny stein å tygge ned tennene på" "nå må du kose med de i 30 min" osv.
kaprifolen Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Hva med å lage en plakat med punkter for hva som skal gjøres hver dag, hver uke osv. Jeg er 25 og tar initiativ osv, men trenger fortsatt lister for mange ting. Listen lager hun selvsagt selv, og krysser av selv, men dere passer på uten å nødvendigvis gjøre et poeng av at dere "overvåker" henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå