miss_pretty Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Hei! Jeg har hatt spiseforstyrrelser i 11 år, hvorav de 7-8 siste årene har det vært mye/lite mat, men hele tiden overvektig. I dag er jeg 155 cm og veier 73 kg. Har gått opp 7 kg bare siste halvåret. På det meste veide jeg 84 kg, gikk ned til 63/62, så sakte oppover igjen. Men, her kommer greia. Jeg er hater kroppen, jeg har i følge (ikke at jeg er fan, men) BMI over 30. Det sier jo sitt. Og jeg vil inderlig ned i vekt, behandleren min mener at om jeg klarer å ligge på en kostliste på 2000 kcal, så kroppen blir vant med et "normalt" kosthold vil jeg gå ned i vekt. I dag spiser jeg fra 1300 - 2700, sånn ca. Men altså jeg vil bare ned, men klarer ikke stole på at jeg kan få det til på 2000 kcal, men samtidig ser jeg at når det kan gå fra lite/mye så er jo ikke det bedre. Er det noen som vet om behandleren har rett? Om jeg faktisk kan gå ned på et stabilt (men "høyt" kcal inntak?
Mononoke Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Det vil jo ha litt å si hvor mye du er i aktivitet også. Om du overhodet ikke er aktiv, kan det nok kanskje være litt mye å ligge på 2000 om du skal ned i vekt. Men det viktigste her sånn jeg ser det, er at du må bruke tid på å bli frisk. Det kan ligge mye beregninger bak hvorfor hun har bedt deg ligge på 2000. Jeg kan tenke meg at det skal være snakk om langvarige endringer, og at du skal kanskje lære deg å stabilisere matinntaket ditt i første omgang? Det beste her vil nok være å ta opp dette med din behandler, vedkommende kjenner din situasjon og kan dermed gi mye bedre råd enn noen har inne kan. Spis sunt, vær aktiv, og fokuser på å bli kvitt sykdommen i første omgang. 2
daemonia Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Det høres fornuftig ut å stabilisere kroppen og matinntaket før du kan tenke på at vekta skal gå ned ja. Og det spiller jo også en stor rolle hva de 2000 kcal består av også. Spiser du kun feit mat og sjokolade for eksempel vil det ikke ha samme nytten som hvis du spiser rett type fett (nøtter, fet fisk, avokado osv osv), mye grønnsaker, fiberrike karbohydrater, og gode proteinkilder som renskåret kjøtt og liknende.
miss_pretty Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg går på tur i bra tempo i 2 timer 4-6 dager i uken, ellers er jeg vel i normal til lav aktivitet. Takk for svar =) Jeg vet jo at behandler kan svare best, men jeg vet ikke om jeg tør å stole på henne. Jeg er bare så fortvilet over egen kropp. Men jeg eser jo bare ut...
Gjest Bond Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Vi kan ikke kan garantere at kvalifiserte personer kommer til å svare her. Dermed stenger jeg tråden. Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen Bond, mod.
Anbefalte innlegg