AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg er ett rotehodet delux, og det gir hjemmet mitt ett fint preg av kan man si. Greia er da at jeg ønsker jo selvfølgelig å ha det ryddig og fint hele tiden, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal ha tid og energi til det! Jeg er rett og slett imponert av dere der ute med unger,jobb osv, og strøkene hus! Hos meg føler jeg det er ett evig kaos. Og føler også at jeg egentlig ikke kan klage det, da jeg nok egentlig har bedre tid enn de fleste. Er student og jobber fast og når jeg først har litt fri frister det ikke akkurat å rydde Kanskje jeg bare trenger en person som pusher meg hele tiden Så hvordan får dere tid til alt?! Jeg trenger tips, mange tips! Om alt fra hvor ofte dere vasker gulv, tørker støv, vasker klær, og ikke minst om dere har noen gode systemer på hvor man gjør av sånne små ting som hos meg slenger rundt i 5 forskjellige skuffer
Casall Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg smårydder hver dag, så det ikke hoper seg opp. Vasker klær når dunken er full, setter på oppvaskmaskinen når den er full. Går ut med søpla når den renner over. Støvsuger hver 3. dag ca. pga. katt som drar mye drit med seg inn, og sparker kattesand utover. Ellers tar jeg et skikkelig shau en dag i uka, har stort sett alltid fri en dag i uka da jeg jobber helger. (og da når gubben er på jobb, mye lettere å gjøre noe). Da vasker jeg bad, skifter på senga, vasker og henger opp nye håndklær, støvsuger + alle småtingene jeg gjør ellers også. Den fridagen har jeg energi, og slipper å tenke på annet enn å smårydde etter jobb.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg synes det er lettere å rekke over alt nå når vi bor på relativt liten plass (50 kvm). Da vi hadde et helt hus, som i tillegg var ganske halvveis innredet fordi vi bodde der midlertidig, var det mer som hopet seg opp i enkelte rom. Det tar f eks bare ti minutter å støvsuge eller dra over gulvene med mopp. Prøver å få støvsugd et par ganger i uka, men det varierer hvor mye tid og overskudd jeg har (er også student). Kjøkkengulvet tas oftere enn resten, det tar bare et minutt eller to å vaske over. Oppvask tar vi stort sett hver kveld. Holder flater i stue/kjøkken ryddige, men har noen steder hvor det ikke er like fint (f eks på soverommet, og pulten). Små ting er alltid et problem, men ta en generalopprydning og KAST, gi bort eller sett bort alt du ikke trenger, spesielt hvis du bor trangt. Skifter sengetøy ca annenhver uke, vasker sikkert 2-4 maskiner klær i uka, tar det stort sett etter hvert som kurvene fyller seg opp. Det gjelder egentlig bare å få rutine på å gjøre ting med en gang, i stedet for å utsette dem. Jeg tar stort sett ikke "storrengjøring" hver uke, tar heller en ting av gangen spredt utover uka, men samtidig gjør jeg nok litt mer og grundigere om jeg har tid til overs.
Gjest navnelapp Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 At kvar ting har sin faste plass er ein stor fordel. Aviser ein plass, sakser og pennar ein plass, nøklar i ein nøkkelskuff, yttertøy på knagg og sko i gangen inntil veggen, reine klede på rommet på ein stol og skitne klede i skittentøyskorga. Det å rydde opp medan ein lagar mat er viktig, det same er å ta ein rask runde rett etter middag. Ein "vaksenrunde" (begge vaksne bidreg) rett før leggetid gjer også underverk. Då vaskar eg gryter som har stått i bløyt, og han set tekoppar og dessertskåler i oppvaskmaskinen og ryddar bort aviser og legg fjernkontrollar og liknande på plass. Då blir det bra!
Surriball Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Når det kommer til småting som flyter i forskjellige skuffer, er jeg stor fan av bokser. Jeg har kjøpt dekorative bokser av denne typen på IKEA, og har én boks til cd-er, én boks til telys, én til småelektrisk som hoper seg opp, én til instrumenter osv osv. De ser dessuten fine ut i en bokhylle, og da får man grei oversikt over hva som ligger hvor. Ellers pleier vi å sette inn i oppvaskmaskina fortløpende, og drar over kjøkkenbenken med en klut før vi legger oss. Tar en ordentlig rydderunde et par ganger i uka (hvis det trengs), og støvsuger minst en gang i uka. Vi pleier dessuten å gjøre det til en fellesaktivitet, sånn at vi bruker tjue minutter samtidig. Hvis man er flere går det liksom litt lettere. Når jeg har skikkelig storrengjøring eller mye å rydde, bruker jeg å sette på litt gladmusikk som jeg kan synge med til mens jeg rydder. Da går det også fortere Ellers gjør jeg bare som de andre her: smårydder litt kontinuerlig, setter på oppvaskmaskin når den er full og vaskemaskina når skittentøyskurva er full...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå