Gå til innhold

Melde om brudd for å få aleneforsørgerbidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har hverken barn eller planlegger i nærmeste fremtid, men lurer på en sak ang. 'aleneforsørgerbidrag'. Har forstått det slik at det er en jungel av diverse stønader - permisjon, barnetrygd, overgangsstønad osv osv, og har ikke klart å få dette helt kartlagt. Men, uansett..

Det jeg lurer på er hvor 'lett' det er for et samboende par å melde om brudd/ulikt bosted til NAV slik at en mottar dette 'aleneforsørgerbidraget/bidragene'? Er det noen som har gjort/gjør dette her? Blir det i praksis gjort noen 'stikkprøver' av dette?

Hva er ulempen/e (forutenom de opplagt etiske) til et slikt 'opplegg'?

En annen ting, sånn på tampen, leste en tråd her ang. stønad i forbindelse med inntekt (vet ikke hva dette heter... Er det slik at man da vil få aleneforsørgerbidrag + permisjonspengene? Eller gjelder bare aleneforsørgerbidraget for dem som ikke har hatt jobb osv??

Herregud - dette ble muligens litt rotete, men håper noen forstår hva jeg mener her..

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dump dump*

ingen?

Skrevet

Man får ingenting før man har levert meklingsattest og samværsavtale fra familievernkontoret til NAV.

Skrevet

Det tas folk for trygdesvindel både etter stikkprøver og etter at noen har anmeldt dem til NAV. Ingen lukrativ forretning forresten. Fengselstraff og tilbakebetaling av alt med renter.

Skrevet

Jeg aner ikke hva et "aleneforsørgerbidrag" er for noe. Man får vel ikke automatisk noe bidrag fordi om man blir alene?

Da jeg ble alene for 1 1/2 år siden var det eneste ekstra jeg fikk èn ekstra barnetrygd i forhold til hvor mange barn jeg har. Jeg måtte søke og legge ved attest fra megling hos familievernkontoret. Jeg har daglig omsorg og begge ungene har bostedsadresse hos meg.

Dessuten fikk jeg skatteklasse 2.

Ring NAV hvis du er usikker på hva du evt har mulighet å søke på.

Skrevet

Man får ingenting før man har levert meklingsattest og samværsavtale fra familievernkontoret til NAV.

Nei, den er jo grei. Var mer erfaringer rundt denne måten å snylte på jeg tenkte på - en selve prosessen med å 'flytte fra hverandre'. Men takk :)

TS

Skrevet

Nei, den er jo grei. Var mer erfaringer rundt denne måten å snylte på jeg tenkte på - en selve prosessen med å 'flytte fra hverandre'. Men takk :)

TS

Mener du at du er ute etter råd for å kunne snylte? I så tilfelle synes jeg det er forkastelig!

• Liker 2
Skrevet

Mener du at du er ute etter råd for å kunne snylte? I så tilfelle synes jeg det er forkastelig!

Nei, det var ikke dette jeg mente. Mulig jeg ordla meg dårlig her. Mente bare at det ikke var selve prosessen rundt papirer ol. ved brudd eller "brudd" jeg lurte på. Poenget er at jeg har mennesker i min omgangskret som har gjort dette - snyltet til seg stønader på grunnlag av brudd hvor dette ikke var tilfelle.. Jeg syntes det virker rart at det er så enkelt som det - og lurer på hvordan dette får følger. Kan liksom ikke se for meg at 'NAV' går på dør til dør aksjon.. Og, hvis man tar høyde for at ingen melder fra så virker denne måten å ordne seg ekstra penger på som veldig lettvint... Kanskje FOR lett. Samtidig klarer jeg ikke helt å se hvordan dette knne vært regulert..

Jeg forsøker verken å oppfordre til snylting eller 'snike til meg tips' for dette. Jeg er som sagt heller ikke i en situasjon hvor dette er en problemstilling engang.. Jeg

MEN, tilbake til ditt først svar: kanskje dette 'aleneforsørgerbidraget' jeg tenker på (ikke skatteklasse 2 eller eksta barnetrygd) er mer som en slags 'sosialstønad' i tilfeller der mor/far ikke har hatt fast jobb/jobber.. Altså noe tilsvarende permisjonspengene?? Hmm...

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med mitt lokale NAV-kontor og meldt min bekymring. Trygdemisbruk er forkastelig og jeg tar ukentlig mennesker i lureri på jobben min (som er i NAV ;)). Det er stort fokus på det nå og stadig flere blir anmeldt, spesielt når det gjelder eneforsørgerne som har vært en noget forsømt gruppe til nå.

Skrevet

Jeg tror det du kaller aleneforsørgerbidrag er overgangsstønad. Dette er noe foreldre som blir enslige kan ha krav på avhengig av inntekt.

Skrevet

først må man til meklikg og få meklingsattest. så må den som flytter ut stifte bostedsadresse. nav kan ta stikkprøver og har vel til og ned rotet i skittentøy for å se om det bor noen fler der. men altså, hvem slepper dem inn d, de kan ikke komme inn så lenge de ikke har med politi og ransakelsesordre.

Skrevet

Forutsatt at man ikke blir tatt, som vel er det største aberet med et slikt "opplegg", ved siden av den etiske/lovmessige siden, er at dersom det senere skulle oppstå et faktisk brudd uten at man har fått flere barn sammen så har man allerede brukt opp en god del av stønadene (overgangsstønad gis bare i tre år). Da nytter det ikke å gå til NAV og si "jammen denne gangen har vi gått fra hverandre på ordentlig".

Skrevet

trenger mann meklingsattest selv om en ikke har bodd med barnefaren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...