Kittykat Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) En klassevenninne til datteren min sier at hun blir slått av foreldrene sine. På Torsdag så sendte venninnen en sms til datteren min med teksten: pappa slo meg. I dag sendte hun en ny sms med teksten: mamma slo meg. Dette har visst skjedd flere ganger. Datteren min har fortalt meg at hun har sett venninnen bli slått av faren sin. Hun har også fortalt at venninnen en gang ble ropt inn av foreldrene sine. Datteren min stod ute sammen med en annen venninne og ventet på henne. Når hun kom ut igjen, var hun rød på kinnet og hun gren. Hun sa at faren hadde slått henne.... I fjor så sa denne venninnen til så og si alle barna hun kjente i nabolaget at hun blir slått hjemme. Datteren min sier det til meg og med tanke på det som har skjedd tidligere, så sa jeg at de må si ifra til lærerene hvis dette er tilfelle. Som sagt, så gjort. Enden på visen der var at foreldrene ble innkalt til et møte med lærerene og snakket med dem. Venninnen fikk forbud mot å være med datteren min. Og nå skjer det samme igjen. Venninnen vil ikke at noen skal vite det, fordi hun er redd for at foreldrene da skal "banke" henne opp. De har visstnok truet med det før. Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke la være å gjøre noe når jeg har fått denne informasjonen. Men så er det jo tanken om hva hvis jeg tar feil... Jeg har vurdert om jeg skal snakke med læreren om dette og fortelle hva jeg har blitt fortalt, vise sms`ene og fortelle hva datteren min har sett. Men hva gjør skolen da? Kaller de foreldrene inn til et møte til og så skjer det ikke mer? Eller sender de bekymringsmelding til barnevernet? Jeg er bekymret for hva som kan skje klassevenninnen jeg hvis jeg melder direkte ifra til barnevernet, og så dukker de opp på døren og så får foreldrene vite hvorfor barnevernet er der. Da vet foreldrene at datteren deres har fortalt det til min datter, fordi hun sier det til dem. Pga redsel..... Også kan et helvete bryte løs, hvor jeg får faren på døren min osv osv.... Endret 11. oktober 2011 av Kittykat
Gjest i_c_bear Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Meld fra til barnevernet! Det er vel verdt risikoen for å få en sint mann på døra for deg som voksen for at ei lita jente skal slippe bank? 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Send meg på døren hans med en hagle, så skal du se at alt ordner seg! 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg var din datters venninne en gang i tiden. Jeg hadde satt JÆVLIG pris på om noen kunne ringt barnevernet! I stede visste hele bygda hva som foregikk hjemme hos meg, men ingen turte å gjøre noe. Men når jeg ble voksen, typ 18 år, og kom meg vekk fra et voldelig hjem, DA fikk jeg høre det fra naboene! "ååå så godt du kom deg vekk, vi visste jo at faren din både drakk og slo, det var så fælt det der, godt det er i orden nå". Flere kom og sa lignende ting til meg. Jeg måtte ta meg jævlig hardt sammen for ikke å eksplodere. Jeg ble så utrolig skuffet og såret, de var klar over det, de gjorde ikke den dritt. Jeg vokste opp i et hjem med psykisk terror og vold, alt jeg ba om var hjelp. 13
Timar Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Hvis du ikke tørr (ja, nå er jeg direkte her, for såpass bør man tørre som voksen!) å kontakte barnevernet under fullt navn, så kan du sende inn en anonym bekymringsmelding. Lærerne har tydeligvis prøvd, men ikke nok. Stakkars jente... 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 En klassevenninne til datteren min sier at hun blir slått av foreldrene sine. På Torsdag så sendte venninnen en sms til datteren min med teksten: pappa slo meg. I dag sendte hun en ny sms med teksten: mamma slo meg. Dette har visst skjedd flere ganger. Datteren min har fortalt meg at hun har sett venninnen bli slått av faren sin. Hun har også fortalt at venninnen en gang ble ropt inn av foreldrene sine. Datteren min stod ute sammen med en annen venninne og ventet på henne. Når hun kom ut igjen, var hun rød på kinnet og hun gren. Hun sa at faren hadde slått henne.... I fjor så sa denne venninnen til så og si alle barna hun kjente i nabolaget at hun blir slått hjemme. Datteren min sier det til meg og med tanke på det som har skjedd tidligere, så sa jeg at de må si ifra til lærerene hvis dette er tilfelle. Som sagt, så gjort. Enden på visen der var at foreldrene ble innkalt til et møte med lærerene og snakket med dem. Venninnen fikk forbud mot å være med datteren min. Og nå skjer det samme igjen. Venninnen vil ikke at noen skal vite det, fordi hun er redd for at foreldrene da skal "banke" henne opp. De har visstnok truet med det før. Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke la være å gjøre noe når jeg har fått denne informasjonen. Men så er det jo tanken om hva hvis jeg tar feil... Jeg har vurdert om jeg skal snakke med læreren om dette og fortelle hva jeg har blitt fortalt, vise sms`ene og fortelle hva datteren min har sett. Men hva gjør skolen da? Kaller de foreldrene inn til et møte til og så skjer det ikke mer? Eller sender de bekymringsmelding til barnevernet? Jeg er bekymret for hva som kan skje klassevenninnen jeg hvis jeg melder direkte ifra til barnevernet, og så dukker de opp på døren og så får foreldrene vite hvorfor barnevernet er der. Da vet foreldrene at datteren deres har fortalt det til min datter, fordi hun sier det til dem. Pga redsel..... Også kan et helvete bryte løs, hvor jeg får faren på døren min osv osv.... Utlendinger? 1
Kittykat Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Jeg er ikke redd for at faren skal komme på døren. Han må gjerne komme på døren, så kan jeg si han noen alvorsord. Jeg tenker heller mer i den retningen at hvis jeg melder i fra til barnevernet og så kommer de opp til dem og forteller hvorfor de er der...Jeg tror sjansen er stor for at de da "slår ihjel" jentungen sin. Og truer henne med det ene og det andre. Men samtidig så tenker jeg at det vil være ekstremt dumt med tanke på barnevernet. Jeg bryr meg fint lite om at datteren ikke vil at vi skal melde ifra. Og det har jeg sagt til datteren min og. Og jeg har forklart hvorfor jeg er nødt til å melde i fra om dette og om hva som kan skje med venninnen hennes. Og jeg lurer også på hvorfor ingen andre har sagt ifra? Hvis dette er tilfelle da. De bor i en høyblokk, så noen må da ha lagt merke til at ting ikke er som det skal... Endret 11. oktober 2011 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Man er rett og slett et dårlig menneske hvis man ikke melder fra til barnevernet om sånt. Eier du ikke samvittighet? Stakkars jente.. 3
Kittykat Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 11. oktober 2011 Utlendinger? Ja, de er fra utlandet. Er ikke sikker på hvor i utlandet de er fra, men tenker i retning Pakistan/Iran/Irak e.l.
Kittykat Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Man er rett og slett et dårlig menneske hvis man ikke melder fra til barnevernet om sånt. Eier du ikke samvittighet? Stakkars jente.. Jo, jeg eier samvittighet og jeg føler med den stakkars jenten. Jeg har aldri opplevd å være i en sånn situasjon. Dette er jo noe jeg har hørt fra min datter, ikke noe jeg har sett selv med egne øyne. Derfor var jeg litt i villrede... Endret 11. oktober 2011 av Kittykat
Vera Vinge Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 Her har du så mange indikasjoner på at noe er alvorlig galt, at du ikke har noe annet valg enn å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Det i grunnen ganske utrolig at lærerne ikke har gjort det (hvis de ikke har gjort det uten at ts vet om det da?). Det er ikke din jobb på skulle "etterforske" dette - det er det barnevernet som gjør. Om alt viser seg å være oppspinn, så er det likvel bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Du sier du også er bekymret for hvilke konsekvenser dette kan få for venninnen, altså om foreldrene vil slå henne enda mer. Vel, det virker som de allerede slår henne, og hvis din intervenering kan stoppe dette på sikt, så er det det fokuset du bør ha. Jeg vil vel nesten si hva er en ekstra omgang juling dersom volden etter hvert stopper pga. barnevernets innblanding, framfor at jenta skal bli slått i det stille i årevis framover? Barnevernet har for øvrig mulighet for akuttplassering dersom de vurderer at barnet virkelig ikke kan bo hos foreldrene sine, selv ikke mens de forbereder en evt. sak om omsorgsovertakelse gjennom fylkesnemda (hvis det skulle komme til det). Og så stemmer det forsåvidt som noen sier at du kan melde inn anonymt. Dvs. du kan fint gjøre det i første omgang, men det er likevel sånn at man ikke kan være anonym lenger dersom saken kommer opp i fylkesnemda. Men det du uansett kan og bør gjøre, er å ta en telefon til barnevernet og diskutere saken med dem anonymt, dersom du fortsatt er i tvil om hva du bør gjøre, og så kan de oppfordre deg til å sende en offisiell bekymringsmelding. Det er et generelt og godt råd dersom man er i tvil om man bør melde noe inn til barnevernet. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #12 Skrevet 11. oktober 2011 Gi beskjed til barnevernet, og si også at jenta selv er redd for at hun skal bli banket opp hvis mishandlingen kommer ut. Så får de vurdere situasjonen ut fra det. Mest sannsynlig kan du ikke gjøre situasjonen værre enn den alt er. Og hvis skolen kun har hatt et møte med foreldrene (hvorfor skulle de gjøre det egentlig, de kan jo ikke gjøre noe med situasjonen hvis hun faktisk blir slått, og foreldrene vil vel nekte alt) så tviler jeg på at de plutselig kommer til å gjøre noe mer.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #13 Skrevet 11. oktober 2011 Ja, de er fra utlandet. Er ikke sikker på hvor i utlandet de er fra, men tenker i retning Pakistan/Iran/Irak e.l. Da forstår jeg at du er redd. Jeg forstår også hvorfor de er såpass "rause" med å bruke vold mot egne unger! Jada, kall meg rasist, jeg bryr meg katten! Barnevernet må uansett kobles inn her, før den jenta blir ødelagt. 1
paddington Skrevet 11. oktober 2011 #14 Skrevet 11. oktober 2011 Selv om det er ubehagelig må du melde dette til barnevernet (enten anonymt eller med navn). Mitt råd er at du ringer barnevernet, og drøfter saken anonymt - så får du helt sikkert gode råd om hvordan du kan gå frem (og fordeler/ulemper med en anonym melding). Når jenta selv sier i fra på sin måte, så betyr det at hun ønsker hjelp/endring. Barn som ikke har det bra hjemme er helt avhengig av voksenhjelp utenfra, og når det gjelder vold/overgrep skal man alltid melde barnevernet. Dette betyr jo ikke automatisk at barnevernet overtar omsorgen, kanskje kan de gå inn med tiltak som kan hjelpe familien til å håndtere vanskelige situasjoner på en annen måte. Det kan jo også være en hjelp for evt søsken. Synes også det er litt rart at skolen har et møte om slike alvorlige ting som gjelder barns omsorgssituasjon, uten at barnevernet er med.
Sunniva81 Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 Hadde det vært jeg som var i situasjonen du er i nå ts, så hadde jeg faktisk ikke nølt i det hele tatt. Jeg hadde ringt evt annonymt og sagt fra til barnevernet. Ser den, at det ikke er enkelt, men det er snakk om vold her. En forsvarsløs jentunge som blir banka. Fader tute altså, jeg blir så forbanna!!
Kittykat Skrevet 17. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 17. november 2011 En liten oppdatering: Venninnen og hennes søsken er nå plassert i fosterhjem ( hun i et og søskene i et annet ). Venninnen går fremdeles i klassen til datteren min og har fortalt litt til datteren min. Datteren min skal ut til venninnen i fosterhjemmet på Søndag på besøk Venninnen er veldig glad for det. Er jo viktig for henne å ha et nettverk nå. Det jeg fant litt merkelig er at barnevernet kom og snakket med venninnen på skolen og spurte, etter å ha snakket med henne litt, om hun ville hjem eller bo i fosterhjem... Så hun har ikke vært hjemme på noen dager. De var hjemme hos henne for et par dager siden så hun fikk hentet seg noen klær. Hun har også fått nye klær av fosterforeldrene og de er snille ut ifra det jeg har hørt fra datteren min. Og venninnen har aldri opplevd så snille foreldre før... Den yngre søsteren til denne venninnen har jo også sagt til sin lærer at foreldrene slår. Merkelig at skolen ikke har gjort noe da.. Faren nekter for alt sammen. Det var tungt å ta den telefonen til barnevernet, men det var jo det eneste rette. Så får jeg håpe at livet blir bedre for disse barna og at foreldrene skjerper seg. De må visst gå på et foreldrekurs eller noe sånt. 7
Gjest badeand1 Skrevet 17. november 2011 #17 Skrevet 17. november 2011 Er takket være deg at hu jenta og søskene hennes får et bra liv!
Kittykat Skrevet 17. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 17. november 2011 Er takket være deg at hu jenta og søskene hennes får et bra liv! Ja, jeg tenker jo også det. Får bare håpe at foreldrene ikke finner ut hvem som har anmeldt dem. Er litt redd for å få en forbanna far på døren. Men da gjør jo han det bare verre for seg selv, så den saken er jo egentlig ganske grei.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #19 Skrevet 17. november 2011 i norge er det ikke lov å ikke melde ifra. kommer dette fram uten at du gjør noe, kan du bli dømt for det. er ikke mange år siden noen fikk fengselstraff fordi de ikke sa ifra når de visste. håper det skjer med deg også hvis du ikke går til barnevernet. folk er så tafatte. er det mulig!
Gjest badeand1 Skrevet 17. november 2011 #20 Skrevet 17. november 2011 i norge er det ikke lov å ikke melde ifra. kommer dette fram uten at du gjør noe, kan du bli dømt for det. er ikke mange år siden noen fikk fengselstraff fordi de ikke sa ifra når de visste. håper det skjer med deg også hvis du ikke går til barnevernet. folk er så tafatte. er det mulig! Les siste innlegg fra TS før du uttaler deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå