AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 vi har hittil sittet ved siden av sengen helt til gutten vår har sovnet. han er nå 7 mnd og klarer å finne søvnen selv... selv om det kan være litt gråting til tider (dette varierer). vi har sittet ved siden av sengen og hysjet han i søvn. er dette egentlig nødvendig? kanskje vi bør forlate soverommet snart?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 vi har hittil sittet ved siden av sengen helt til gutten vår har sovnet. han er nå 7 mnd og klarer å finne søvnen selv... selv om det kan være litt gråting til tider (dette varierer). vi har sittet ved siden av sengen og hysjet han i søvn. er dette egentlig nødvendig? kanskje vi bør forlate soverommet snart? Mulig dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste nå. Stor sjans for at han ikke vil sovne uten dere til stede der. 1
Gjest pysepusen Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Det er jo bare til å prøve det Vi har hele tiden lagt ham uten å være i rommet, men nå for tiden er vi inne i en periode med separasjonsangst og må derfor sitte ved senga. Men som sagt; prøv! Går det ikke så prøver dere igjen senere Det er ikke snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste, en gang kommer barnet til å ville sove alene, en til da så sitter man med senga om det er det som skal til.
siebaeo Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Vi har gjort det og jeg kan skrive under på det med bjørnetjenesten... :gjeiper: Så nå jobber vi med å la han legge seg selv. og det har vært hyl og skrik men forbausende greit egentlig! Nå er han jo 11 mnd så jeg hører godt om han er sint eller redd/utrygg og det gjør det litt lettere. Så langt har vi brukt maksimalt ca 15 minutt et par kveldet der vi har gått inn ca annehvert minutt (snu, gikk smokk og klapp på hodet og så rett ut igjen). Og det funket! Så vi fortsetter med det. Det har forøvrig vært lettest for pappaen for da roer han seg fortere av en eller annen grunn. Nå la jeg han (var veldig trøtt da) og han så på meg da jeg gikk ut men la seg bare til for å sove. I vårt tilfelle tror jeg dette var lurt for jeg tror han har trodd at han trengte oss for å sovne. Og det gjelder jo om han våkner om natta og... Mye bedre at han er trygg på at han kan klare det selv! Endret 11. oktober 2011 av siebaeo
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 vi begynte vel å sitte ved sengen fordi han var svært urolig før og da hjalp det da vi satt der. Og så har vi også sittet å dyttet smokken inn når han mister den i starten.. og så har vi vel aldri tenkt på å forlate soverommet,he he. gammel vane men nå skal det prøves! ts
lille katt Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Mulig dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste nå. Stor sjans for at han ikke vil sovne uten dere til stede der. Typisk KG-svar . Det er heller stor sjanse for at det ordner seg av seg selv, som med alt annet når det gjelder babyer og småbarn. Vi har sittet ved siden av minsten frem til nå, men i det siste har vi begynt å tusle ut når vi ser at han er "like før". Det tar bare noen minutter å legge poden, hvorfor skulle vi ikke være hos ham? TS - det er bare å prøve. Men er det noen spesiell grunn til at dere vil gå ut? Hvis det fungerer, så er det jo ikke nødvendig å forandre noe, med mindre dere synes dere bruker unødig mye tid på leggingen. 3
vinterspeil Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Typisk KG-svar . Det er heller stor sjanse for at det ordner seg av seg selv, som med alt annet når det gjelder babyer og småbarn. Vi har sittet ved siden av minsten frem til nå, men i det siste har vi begynt å tusle ut når vi ser at han er "like før". Det tar bare noen minutter å legge poden, hvorfor skulle vi ikke være hos ham? TS - det er bare å prøve. Men er det noen spesiell grunn til at dere vil gå ut? Hvis det fungerer, så er det jo ikke nødvendig å forandre noe, med mindre dere synes dere bruker unødig mye tid på leggingen.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 nei vi sitter der bare i 5 - 10 min. For oss gjør det ikke noe,men er redd for å gjøre en bjørnetjeneste slik som andre nevner. ts
Gjest Marmot Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg samsov og lå med sønnen min til han hadde sovnet til han var ca 6 mnd. Da var han plutselig klar for å sovne alene og snudde seg vekk når han hadde "kost ferdig". Fikk mange advarsler om at jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste jeg også, men min erfaring er stikk motsatt. Jeg har vel hele tiden hatt den enkleste babyen å legge jeg har hørt om, omtrent. 2
absinthia Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Han er bare 7 måneder, dette er ikke en bjørnetjeneste, men man bør nok gradvis venne ham til å sovne etter at man har gått ut av rommet. Noen skal ha det til at man gjør bjørnetjenester eller "skjemmer bort" dersom man yter litt ekstraservice i en overgangsperiode, men det er f.eks mye bedre at man sitter ved sengen en stund for at barnet skal føle seg trygg enn at han f.eks sovner ved puppen. Tiden med baby er kort og det går rimelig kjapt å endre på vaner når det gjelder så små barn, - det viktigste er at de skal føle seg trygge. Endret 11. oktober 2011 av absinthia
lille katt Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 Min oppfatning - og erfaring - er at man sjelden trenger å bekymre seg for disse bjørnetjenestene som man hører så mye om . Babyer og småbarn kan ikke få for mye kos, omsorg, nærhet, kjærlighet. Den største bjørnetjenesten du kan gjøre deg selv, er å lese for mye på KG . Her risikerer du å høre at du ikke skal amme i søvn, at du ikke skal la barna sove i din seng, at de skal "lære seg å sove alene" når de er bittesmå, at de skal pushes til å slutte med bleier så tidlig som mulig (hvis ikke er du lat). Og at alt du gir av godhet og kjærlighet, er bjørnetjenester. Tror ikke jeg har hørt om noen reelle bjørnetjenester. Uønsket atferd kan like gjerne være forårsaket av helt andre ting enn det man får høre at man har gjort "feil" . 1
siebaeo Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Min oppfatning - og erfaring - er at man sjelden trenger å bekymre seg for disse bjørnetjenestene som man hører så mye om . Babyer og småbarn kan ikke få for mye kos, omsorg, nærhet, kjærlighet. Den største bjørnetjenesten du kan gjøre deg selv, er å lese for mye på KG . Her risikerer du å høre at du ikke skal amme i søvn, at du ikke skal la barna sove i din seng, at de skal "lære seg å sove alene" når de er bittesmå, at de skal pushes til å slutte med bleier så tidlig som mulig (hvis ikke er du lat). Og at alt du gir av godhet og kjærlighet, er bjørnetjenester. Tror ikke jeg har hørt om noen reelle bjørnetjenester. Uønsket atferd kan like gjerne være forårsaket av helt andre ting enn det man får høre at man har gjort "feil" . Vi har jo alle forskjellige erfaringer.. Ingen grunn til å overdrive eller generalisere sånn. Vår erfaring er at vi gjorde oss en bjørnetjeneste (men som også innebar klappe, stryke, synge osv. Noe han ble avhengig av). Uten tvil. Han har det mye bedre når han ikke trenger det for å sovne. Og han får veldig mye kos ellers altså.. Men dette er hos oss med mitt barn, og det er nok andeledes hos andre. Og alder er viktig. Når de er veldig små "lærer" de ikke så mye. (selv om det er litt rart at så mange andregangsforeldre gjør det enklere uten å få noen større problemer av det.. Heller motsatt er inntrykket mitt..) Derfor er det jo bra at alle svarer, også de som i dette tilfellet oppfatter det som en bjørnetjeneste. Blir for dumt at noen ikke kan ha en annen oppfatning uten at det blir angrepet og beskyldt for å si at noe er "feil". Er det ikke akkurat det de som er uenige mener denne gjør..? Forøvrig helt enig i det du sier om at alle barn er forskjellige og at man ikke skal høre for mye på andre eller lese for mye!. Men man KAN lære av andres erfaringer av og til. Også på KG.
lille katt Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Vi har jo alle forskjellige erfaringer.. Ingen grunn til å overdrive eller generalisere sånn. Vår erfaring er at vi gjorde oss en bjørnetjeneste (men som også innebar klappe, stryke, synge osv. Noe han ble avhengig av). Uten tvil. Han har det mye bedre når han ikke trenger det for å sovne. Og han får veldig mye kos ellers altså.. Men dette er hos oss med mitt barn, og det er nok andeledes hos andre. Og alder er viktig. Når de er veldig små "lærer" de ikke så mye. (selv om det er litt rart at så mange andregangsforeldre gjør det enklere uten å få noen større problemer av det.. Heller motsatt er inntrykket mitt..) Derfor er det jo bra at alle svarer, også de som i dette tilfellet oppfatter det som en bjørnetjeneste. Blir for dumt at noen ikke kan ha en annen oppfatning uten at det blir angrepet og beskyldt for å si at noe er "feil". Er det ikke akkurat det de som er uenige mener denne gjør..? Forøvrig helt enig i det du sier om at alle barn er forskjellige og at man ikke skal høre for mye på andre eller lese for mye!. Men man KAN lære av andres erfaringer av og til. Også på KG. Oi, her ble jeg jammen misforstått, synes jeg! Synes verken jeg overdriver eller generaliserer, eller angriper eller beskylder, eller sier at noe er "feil"? Selv om jeg leser innlegget mitt om igjen, ser jeg ikke det du ser, altså. Når det gjelder det jeg har uthevet, er mitt inntrykk at flergangsforeldre gjør det enklere f.eks. ved å ikke være så nøye med å gjøre ting som andre synes er "feil" - altså ammer mer i søvn, sitter mer med babyen etc. - altså kjører minste motstands vei, fordi man vet at det ordner seg av seg selv likevel .
siebaeo Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 Oi, her ble jeg jammen misforstått, synes jeg! Synes verken jeg overdriver eller generaliserer, eller angriper eller beskylder, eller sier at noe er "feil"? Selv om jeg leser innlegget mitt om igjen, ser jeg ikke det du ser, altså. Når det gjelder det jeg har uthevet, er mitt inntrykk at flergangsforeldre gjør det enklere f.eks. ved å ikke være så nøye med å gjøre ting som andre synes er "feil" - altså ammer mer i søvn, sitter mer med babyen etc. - altså kjører minste motstands vei, fordi man vet at det ordner seg av seg selv likevel . Ja jeg leste nok litt fort! :gjeiper: Beklager! Jeg leste det som at om man mente man hadde gjort en bjørnetjeneste hadde man gjort "feil", og at dette aldri var tilfelle Eller at man ikke kunne gjøre "feil". Og forstod det som at man ikke ga nærhet og kjærlighet om man ikke satt med barnet. Leste mye mellom linjene tydeligvis Men vi har jo alle forskjellige erfaringer. Noen vil f eks ikke samsove fordi det viser seg at samtlige sover dårligere av det. Og noen (les oss) blir sittende i timesvis og "forstyrrer" barnet uten å skjønne det når det skal sove (takk og lov at vi endelig fant det ut.. Nå sovner han på 5 minutt og ikke 30..). Så det som funker for noen fungerer ikke for andre. Ang flergangsforelder; jeg får til stadighet høre av svigerinne, bestemødre, onkler og tanter med egne barn; kan du ikke la han ligge å gråte litt da..? Og de mener IKKE det jeg trodde var å plage barnet.. Det viste seg jo at han bare måtte klage noen minutter før han skjønte at han kunne sovne selv. Angrer på at vi ikke har gjort det tidligere. Samtidig, tror ikke han var klar for det da han var 7 mnd.. men hvem vet, det satt langt inne nå og og viste seg å bare være tull.
lille katt Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 siebao: bra at innlegget mitt ikke fremstod så annerledes enn jeg syntes selv . Vi er nok ikke så uenige, egentlig . Ingenting er jo bedre enn babyer/småbarn som takknemlig legger seg til å sove helt uten at noen er der. Det er jo ikke alltid man har SÅ lyst til å sitter inne på barnerommet i en halvtime. Og det finnes helt klart babyer som blir forstyrret av at man sitter der, og jodler og synger i stedet for å sove . Men kort fortalt er vel poenget mitt at det absolutt ikke gjør noe å sitte hos dem, og at det skal utrolig mye til at det blir et problem på sikt. Det meste ordner seg av seg selv .
Neytiri Skrevet 15. oktober 2011 #16 Skrevet 15. oktober 2011 Kan bare si min egen erfaring, jeg ammet i søvn ihvertfall første 9mnd tror jeg, aldri syntes jeg det var noe problem, men når hun kom til et punkt der hun ammet og så ikke sovnet men skulle "leke" DA fikk vi problemer en liten stund, jeg måtte rett og slett finne en annen måte å legge henne......fant en fantastisk bok som jeg tror noen her på KG anbefalte som heter The no cry sleep solution da det var ikke aktuelt for meg med skrikekur. Dette er blitt helt fantastisk, fra å amme henne i søvn, så en liten periode legge henne og sitte der(pratet ikke) og sa når hun reiste seg at hun skal ligge ned igjen(la henne aldri fysisk selv ned), hun hadde kosebamsen sin da hun aldri har brukt smokk, kanskje derfor hun ammet seg i søvn når hun var yngre. Så når jeg så han hun var blitt veldig glad i bamsen, og senga si begynnte jeg å sitte liten stund til hun lå stille og så gikk ut, hun var enda vaken da men sovnet uten gråt på noen minutter. Nå er vi kommet til at jeg leser bok som vanlig, hun har nå sluttet å amme så da får hun vann om hun ønsker og så legger jeg henne ned i senga si....sier god natt elsker deg og går ut, hun sovner innen et par minutter. Så du ser, det trenger ikke være noe problem, husk at man gjør ting som foreldre fordi det funker for seg og sitt barn, uansett måte og hva andre måtte mene, sålenge det funker for dere ser jeg liksom ikke helt problemet.....why fix it if it aint broken!
Caramba Skrevet 15. oktober 2011 #17 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg satt hos barna i starten. Ammet dem i søvn, bysset og koste. Etterhvert gikk jeg ut/inn til de sovnet og til slutt lærte de å sovne alene. Tror hele prosessen tok meg ca 6 mnd. Jeg tror at alle må gjøre det som passer dem. Etterhvert orket jeg ikke sitte på et mørkt rom held kvelden og gikk ut/inn for å lære dem å sovne alene og for å få litt pause selv. Man kjenner sikkert selv når man trenger forandring i rutinene.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #18 Skrevet 15. oktober 2011 Det viktigste er at babyen ikke føler seg utrygg. Husk at han bare er syv måneder gammel. Vi fikk beskjed om å sitte ved siden av sengen til hun sovnet. Hun kunne ligge og skrike, vi skulle ikke ta henne opp, men heller ikke forlate rommet. Vi skulle prate med henne, holde henne i hånden osv. for å roe henne. Dette fungerte helt supert, og det tok ikke lang tid før vi kunne forlate rommet, for heller å komme inn igjen hvis hun begynte å skrike. Men her er det nok viktig å skille på litt sutring og utrygg skriking..
Saeria Skrevet 15. oktober 2011 #19 Skrevet 15. oktober 2011 Signerer LilleKatt helhjertet her. Trygghet, nærhet,omsog og kos, kan ikke barnet skjemmes bort med. Faktisk er trygghet noe av det viktigste en kan gi barna sine de første leveårene, fordi det styrker tilknytningen mellom omsorgsperson og barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå