Gå til innhold

Dyr i melet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Fant små svarte dyr i melet mitt i dag! Det var skikkelig ekkelt, mistet all matlyst..

Sjekket alle melposene mine, og fant de samme krypa i solsikkefrøene også! Hva kan dette være for noen kryp?? Og hvorfor har de havnet i melet mitt? Kastet selvfølgelig melet og frøene, håper de ikke dukker opp igjen. Begge produktene var fra møllerens, og har ikke stått særlig lenge i skapet heller.

Noen som har opplevd det samme?

Skrevet

Det er vel melbiller du har fått på besøk. Veldig vanlig i melet, også sprer de seg. De lever som regel i sprekker av skapet så de kan fortsette å infisere melet ditt med mindre du putter det i lufttett beholder. Like greit å gjøre det nå først som sist. :)

• Liker 1
Skrevet

Æsj..ikke akkurat oppløftende lesning, soleklart! Men veldig nyttig, takk!

Lufttette beholdere skal kjøpes inn i morgen! Ser ut til at eg har litt av en jobb framfor meg...ønsk meg lykke til!

Skrevet

Lykke til i krigen mot uhumskhetene. :)

Skrevet

Usj! Du har min dypeste medfølelse. Jeg har hatt det flere ganger. Senest for en uke siden :P støvsug skapene, ikke bruke fuktig klut. Og putt alle melposer i plast med klemme om du ikke har bokser. Jeg dobbelsjekker alle melposer hver gang jeg åpner dem.. har t.o.m funnet en hvit larve en gang! Jeg synes det er så rart at jeg har hatt det flere ganger mens mamma ikke har fått det en eneste gang. Og jeg vet jeg har blitt helt kvitt det også, for det er år imellom.. Men men! Er vel bare spesielt uheldig... Lykke til med å bli kvitt ulumskhetene!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kastet alle åpne tørrvarer, og puttet ting i bokser og plastposer som nevnt over her. Hadde nylig møll i kjøkkenskapet, de hadde utviklet seg i frokostblandingen etter at vi var bortreist en uke... så jeg kastet omtrent alt og pakket inn resten. En tid etter hoppet en kakerlakk ut av skapet (vi bor i blokk med mye inn/utflytting også fra utlandet), har hatt skadedyrkontroll her med limfeller, men heldigvis var den enslig. Herlig - nå har jeg i HVERT fall gått til storinnkjøp av Norgesglass.

• Liker 1
Skrevet

Hadde noen flagrende skapninger på besøk for endel år siden. De fulgte med melposer med sammalt hvetemel. Jeg kjøpte en stor plastkasse med knepplokk der alt av mel og gryn ble lagret. Hver melpose var i tillegg lagt inn i en plastpose. Det tok knekken på problemet.

Skrevet

Er det vanlig at disse lever andre steder enn på kjøkkenet? Jeg har fått noe som minner om disse på soverommet, og de er litt på kjøkkenet også, men ikke i melet. De fleste er bittesmå og lyse, mens noen er litt større og svarte.

Skrevet

Er det vanlig at disse lever andre steder enn på kjøkkenet? Jeg har fått noe som minner om disse på soverommet, og de er litt på kjøkkenet også, men ikke i melet. De fleste er bittesmå og lyse, mens noen er litt større og svarte.

Du har nok ikke melbiller på soverommet :) Men det finnes jo andre dyr som liker seg i andre rom i huset... er det biller eller en annen type insekter?

• Liker 1
Skrevet

Om de er kullsvarte er det neppe disse, men sølvkre liker seg godt der det er litt fuktig, som et soverom kan bli, og kjøkken og bad gjerne er.

• Liker 1
Skrevet

Du har nok ikke melbiller på soverommet :) Men det finnes jo andre dyr som liker seg i andre rom i huset... er det biller eller en annen type insekter?

Synes de minner litt om midd jeg. De er små foran og store bak. De minste kan man knapt se, mens de største er lette å se. Mener bare at de jeg hadde de samme skapningene i melet for en del år siden. :klo:

Skrevet

Har funnet ut at det mest sannsynlig er støvlus det er snakk om i mitt tilfelle. Og disse kan også være i melet. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...