Gå til innhold

La på seg 4kg magefett og ble kolesterolsyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hatt troa på lavkarbo i den forstand at man kan spise alt fett man vil, + litt til. Her er tydeligvis noe som støtter mine tanker.

Artikkel

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har høyt kolestol og har begynt på lavkarbo. Men jeg spiser ikke fire egg, en halv pakke bacon, majones osv til frokost.

Kolestrol er ikke farlig. Medisinene mot kolestrol er omdiskutert og har alvorlige bivirkninger.

Man skal helst ikke spise kaviar på lavkarbo, heller ikke frukt. Av meieriprodukter skal man holde seg unna melk.

Jeg spiser lavkarbo og mye fet fisk, olivenolje, grønnsaker, og supplerer med litt kjøtt, ost, nøtter og frø.

Skrevet

Hun begynte med kaviar og frukt etter hennes personlige trener sa det var kostholdet det var noe galt med. Bare så det er sagt.

Skrevet

Hun begynte med kaviar og frukt etter hennes personlige trener sa det var kostholdet det var noe galt med. Bare så det er sagt.

Kolestrolet hennes var temmelig normalt, at det økte var tilfeldig, i alle fall er det normalt å ha fem i kolestrol. I hennes alder kunne det økt pga gener. Likevel er ikke høyt kolestrol farlig.

Skrevet

Kolestrolet hennes var temmelig normalt, at det økte var tilfeldig, i alle fall er det normalt å ha fem i kolestrol. I hennes alder kunne det økt pga gener. Likevel er ikke høyt kolestrol farlig.

Tilfeldig at det økte 4,3 på tre måneder? Tvilsomt. Høyt kolesterol er kanskje ikke det farligste som kan skje, men det er neimen ikke sunt heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har høyt kolestol og har begynt på lavkarbo. Men jeg spiser ikke fire egg, en halv pakke bacon, majones osv til frokost.

Kolestrol er ikke farlig. Medisinene mot kolestrol er omdiskutert og har alvorlige bivirkninger.

Man skal helst ikke spise kaviar på lavkarbo, heller ikke frukt. Av meieriprodukter skal man holde seg unna melk.

Jeg spiser lavkarbo og mye fet fisk, olivenolje, grønnsaker, og supplerer med litt kjøtt, ost, nøtter og frø.

Jeg er delvis enig med disse AB. Én anekdote er ikke ordentlig forskning. Det er helt umulig å fastslå om hun hadde endt opp hit uansett. Dessuten tror jeg hun har tolket dietten sin helt feil. De fleste variantene av lavkarbo jeg har lest om inneholder store mengder grønnsaker. Det virker det som mange lavkarbo-spisere glemmer. At man skal være måteholden med frukt forstår jeg utifra et rent karbo/ikke karbo-perspektiv, men jeg er ikke enig at det er lurt mtp alt det andre bra i frukt.

Når det er sagt. En ubalanse mellom HDL og LDL er en medvirkende faktor til hjerte- og karsykdommer. Det som er omdiskutert er om mettet fett har en negativ virkning på denne balansen ved å fremme LDL og undertrykke HDL. Før ble innholdet av LDL i eggeplomme beskyldt for å ha negativ påvirkning på kolesterolbalansen. Dette er på mange måter tilbakevist, men likevel råder man dem med høyt kolesterol og de som er arvelig disponert til å være måteholden med eggeplommer.

Dette er fordi man aldri kan være helt sikker på at det ikke har en sammenheng.

Det er også derfor de ikke anbefaler høyt inntak av mettet fett. Det er mulig dette blir endret i fremtiden, men inntil videre anbefales også lavkarbospisere å basere fettet fra marine kilder og vegetabilske oljer med høyt omega3-innhold. Samt å begrense bruken av vegetabilske oljer som bare inneholder omega6.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det jo forskjell på folk og da. Det som fungerer for meg fungerer nødvendigvis ikke for resten av verden så jeg syns ikke det er nødvendig å være så bombastisk.

Skrevet

Hun slakter ikke lavkarbo, hun er skeptisk til ekstremvarianten av LCHF

I et debattinnlegg i dagens Aftenposten tar hun et oppgjør med den ekstreme lavkarbodietten.

- Nå tror jeg mer på en mellomting. Pendelen har ikke svingt helt den andre veien, men jeg reagerer når det blir for ekstremt.

.

Sånn... da er bildet nyansert, og da kan kanskje folk la være å gå i forsvar, og heller diskutere om ekstremdietter ere veien å gå, eller om det kanskje finnes en gyllen middelvei som passer de fleste?

Skrevet
De fleste variantene av lavkarbo jeg har lest om inneholder store mengder grønnsaker. Det virker det som mange lavkarbo-spisere glemmer. At man skal være måteholden med frukt forstår jeg utifra et rent karbo/ikke karbo-perspektiv, men jeg er ikke enig at det er lurt mtp alt det andre bra i frukt.

Beklager at jeg sakser litt, men jeg er enig i det andre du skriver. Men at de fleste lavkarbo-SPISERE glemmer dette er nok feil. De som spiser lavkarbo utover det å følge en ekstremkur i 14 dager vi vet hvor viktig det er med grønnsaker, salater, noe bær osv.

Det er dessverre mediene og lavkarbo-MOTSTANDERE som fokuserer så utrolig på baconet. Det legges frem at man skal drikke fløte og spise bacon til det tyter, og det er det ytterst få som gjør i virkeligheten! Ja, man bruker f.eks fløte til mye, men der erstatter det ofte melk. Så det er ikke et veldig stort forbruk. Mane bruker også h-melk i stedet. Bacon er lov ja, men det skal jo ikke erstatte et variert kosthold på lavkarbo heller.

Og ift frukt og grønt, så får man alt det man trenger av vitaminer og slikt fra grønnsaker, så man trenger ikke frukt. Fiber er det i f.eks fiberhusk som veldig mange bruker i brød/knekkebrød. Det er MYE mer kostfiber i det enn i frukt og hvete. :)

Skrevet

Beklager at jeg sakser litt, men jeg er enig i det andre du skriver. Men at de fleste lavkarbo-SPISERE glemmer dette er nok feil. De som spiser lavkarbo utover det å følge en ekstremkur i 14 dager vi vet hvor viktig det er med grønnsaker, salater, noe bær osv.

Det er dessverre mediene og lavkarbo-MOTSTANDERE som fokuserer så utrolig på baconet. Det legges frem at man skal drikke fløte og spise bacon til det tyter, og det er det ytterst få som gjør i virkeligheten! Ja, man bruker f.eks fløte til mye, men der erstatter det ofte melk. Så det er ikke et veldig stort forbruk. Mane bruker også h-melk i stedet. Bacon er lov ja, men det skal jo ikke erstatte et variert kosthold på lavkarbo heller.

Og ift frukt og grønt, så får man alt det man trenger av vitaminer og slikt fra grønnsaker, så man trenger ikke frukt. Fiber er det i f.eks fiberhusk som veldig mange bruker i brød/knekkebrød. Det er MYE mer kostfiber i det enn i frukt og hvete. :)

Jeg sa ikke at de fleste gjør det. Da må du lese teksten du siterte litt bedre. Jeg skriver at mange glemmer det. Nå har jeg ikke noe dokumenterbar statistikk på det, så det er ikke noen konkrete tall jeg snakker om. Jeg kjenner etterhvert en del som har prøvd seg på slike dietter og mengden grønnsaker de spiste (som jeg så, eller fikk vite om etter spørsmål) var tilsvarende eller lik mengden de spiste fra før. Altså de byttet ut potet/ris/pasta og erstattet med fløte/h-melk, olje og fetere kjøttprodukter.

I tillegg kuttet noen (av de jeg kjenner på diett) ned på frukten de ellers ville spist, fordi frukt var fy-fy.

Og du har rett i at media driver mye av diskusjonen for og i mot lavkarbo, både i ekstreme og moderate former. Man skal ikke blindt stole på det avisene skriver. Det burde etterhvert være allmennkunnskap!

Grønnsaker inneholder mye vitaminer, antioksidanter og mineraler, samt fiber. En enda bedre kilde er bær, som ikke er så gale på fruktsukker heller.

Fiberhusk er 86% fiber, så det er sykt mye fiber i det, men papir (cellulose) er 100% fiber. Ser ikke noen lavkarbere som tygger papir. Da tror jeg de foretrekker velsmakende frukt og bær.

Nå setter jeg det veldig på spissen. Jeg vil ha det klart at jeg ikke har noe i mot lavkarbo generelt, men jeg finner det betenkelig at det ikke tillates å la de få karbohydratene (og fiber) man skal ha komme fra frukt, men heller fra tilskudd. Det er jo ikke snakk om å fråtse når de generelle helserådene anbefaler 2 frukter om dagen. Man må jo ikke velge banan og ananas.

Til slutt vil jeg si at bacon og egg har blitt et slags varemerke på lavkarbodietten - i media. Der blir den fremstilt som dietten du kan ha uten å trene, men likevel (for)bli slank. Det løser ingen ting og helseproblemene vi har i dag er ikke hovedsaklig skylt at vi spiser så forferdelig dårlig mat, men at det i kombinasjon med inaktivitet er med på å tette arteriene inn til hjertet på den jevne nordmann.

God påske!

Skrevet

En faktor som kan ha bidratt til vektøkningen, var at hun ble roligere og dermed forbrent mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...