Gå til innhold

HASTER! Flagyl og alkohol - imorgen?

Anbefalte innlegg

Gjest bessie5
Skrevet

Ikke før jeg hadde kastet i meg litt mer enn den halve dagsdosen med Flagyl (3 stk, 400mg) kom jeg på at jeg skulle på hyttetur i morgen og der var det alkohol inni bilder. Det står at man skal minst vente et døgn, og ifølge mine beregninger siden jeg tok dosen kl 4 idag vil det si kl 12 om natten neste dag. Tror dere det vil gå bra å ta noen cider (3-4 halvlitere) uten å få antabuslignende-effekter?

Tok to stk mindre en jeg skulle tatt, og venter da et døgn, men vil ikke risikere å bli innlagt på sykehuset.

Mvh jente 18 år

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke før jeg hadde kastet i meg litt mer enn den halve dagsdosen med Flagyl (3 stk, 400mg) kom jeg på at jeg skulle på hyttetur i morgen og der var det alkohol inni bilder. Det står at man skal minst vente et døgn, og ifølge mine beregninger siden jeg tok dosen kl 4 idag vil det si kl 12 om natten neste dag. Tror dere det vil gå bra å ta noen cider (3-4 halvlitere) uten å få antabuslignende-effekter?

Tok to stk mindre en jeg skulle tatt, og venter da et døgn, men vil ikke risikere å bli innlagt på sykehuset.

Mvh jente 18 år

Fra lommelegen:

Hei!

Jeg blir ferdig med en 10-dagers kur med Flagyl i dag. Siste tablett tas til middagen ca kl 1500. Det står i pakningsvedlegget til tablettene at alkohol ikke må inntas mens kuren pågår og et døgn etter at kuren er ferdig.

I morgen skal jeg i selskap og lurer derfor på om det er forsvarlig å innta alkohol?

Mann, 39 år

Legen:

Kombinasjonen alkohol og Flagyl kan utløse en meget ubehagelig og farlig antabuslignende reaksjon. Det er derfor viktig at du ikke har noe Flagyl igjen i systemet når du drikker alkohol.

Selskapet er evl strengt tatt mer enn et døgn etter inntak av siste pille, så dette skulle vel være forsvarlig, men det finnes individuelle variasjoner, så personlig ville jeg ventet et par døgn.

Skulle du merke metallsmak i munnen etter et par slurker alkohol, så gå over til alkoholfritt med en gang.

Skrevet

Står det at du ikke skal gjøre det, så ikke gjør det! Det er en grunn til at det står det.

Skrevet

Men tror du det vil gå fint å drikke litt etter kl 12-1? (( natt til torsdag) Jeg tok tablettene i dag kl 4. Har ikke lyst å være avholds i morgen natt egentlig, og tok tablettene med en feil.. Men da har jeg jo ventet et døgn? Og siden jeg ikke tok full dose som er fem tabletter, vil vel den fortere forsvinne ut av kroppen?

Gjest bessie5
Skrevet

Btw: det var en 2 dagers kur.

Veldig fint om jeg hadde fått svar om hvor stor sjangsen for at jeg får antabuslignende effekter hvis jeg venter ett døgn med å innta alkohol ?

Skrevet

Det er umulig å si hvor stor sjansen er, fordi alle omdanner og skiller ut medisin i ulikt tempo. Jeg ville ikke tatt sjansen - spesielt ikke siden du skal på en hyttetur (som kanskje er langt fra legevakt/sykehus), vennene dine kanskje har drukket såpass at de ikke kan ta skikkelig vare på deg hvis du skulle bli syk og fordi reaksjonen du kan få kan være veldig dramatisk. Er det verdt det?

Og selv om det ikke var tema, så er det også ganske dumt å ikke ta full dose når du går på antibiotikakur.

Skrevet

Det er umulig å si hvor stor sjansen er, fordi alle omdanner og skiller ut medisin i ulikt tempo. Jeg ville ikke tatt sjansen - spesielt ikke siden du skal på en hyttetur (som kanskje er langt fra legevakt/sykehus), vennene dine kanskje har drukket såpass at de ikke kan ta skikkelig vare på deg hvis du skulle bli syk og fordi reaksjonen du kan få kan være veldig dramatisk. Er det verdt det?

Og selv om det ikke var tema, så er det også ganske dumt å ikke ta full dose når du går på antibiotikakur.

Hei! Har ikke tenkt å drikke meg full, bare ta 3 cider, og det har gått over 24 timer siden jeg tok de siste tablettene. men JA forstår hva du sier og at det er lurt å ikke drikke i det hele, selv om jeg har veldig lyst..

Kan lite om antibiotika og visse ikke om det var dumt å ikke ta full dose. Hva kan skje? og er det for sent å ta den nå? Jeg er veldig vimsete og glemsom person, så skulle egentlig tatt dosen på søndag.. men kom ikke på det før i dag.

Skrevet

Jeg er vikar på apotek1.. Vi informerer ALLTID våre kunder ved Flagyl-kurer, uansett lengde på kuren at alkohol ikke skal nytes før ett døgn etter avsluttet kur. Veldig viktig at man følger dette, ellers kan du oppleve ganske ubehagelige reaksjoner.

For å være på den sikre siden, ikke nyt alkohol før 24 timer etter siste tablett:)

VIKTIG VIKTIG!

Gjest bessie5
Skrevet

Jeg er vikar på apotek1.. Vi informerer ALLTID våre kunder ved Flagyl-kurer, uansett lengde på kuren at alkohol ikke skal nytes før ett døgn etter avsluttet kur. Veldig viktig at man følger dette, ellers kan du oppleve ganske ubehagelige reaksjoner.

For å være på den sikre siden, ikke nyt alkohol før 24 timer etter siste tablett:)

VIKTIG VIKTIG!

Hei

Tusen takk for svar

Ja, jeg kommer uansett til å vente 24 timer. Faktisk 29-30 timer om jeg begynner å drikke i 10 tiden imorgen. Men jeg ringte nettop et apotek, og de sa jeg burde vente 3 dager. Nå er jef veldig forvirret. Kan jeg drikke 3 cider imorgen kveld (29-30 timer etter siste flagyldose) uten å risikere ekstreme antabus effekter?

Skrevet

Det burde du heller spørre apoteket om.. Eller du kan bare prøve, og se hva som skjer :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...