Gå til innhold

Betale 62% skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg starter i ny jobb neste måned og vil tjene fast rundt 40.000 kr i måneden. Hittil har jeg tjent rundt 100.000 kr i sommer/høst. Når jeg legger sammen forventet inntekt for hele 2011, altså 100.000 + 80.000 for november og desember, får jeg at jeg må betale 62%.

Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg starter i ny jobb neste måned og vil tjene fast rundt 40.000 kr i måneden. Hittil har jeg tjent rundt 100.000 kr i sommer/høst. Når jeg legger sammen forventet inntekt for hele 2011, altså 100.000 + 80.000 for november og desember, får jeg at jeg må betale 62%.

Er det mulig?

Hvor står det 62%? Du betaler ikke 62% for 180.000 NOK, det er jeg helt sikker på. Gå en tur til Skatteetaten og snakk med dem når du bestiller nytt skattekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det 62%? Du betaler ikke 62% for 180.000 NOK, det er jeg helt sikker på. Gå en tur til Skatteetaten og snakk med dem når du bestiller nytt skattekort.

Hvilken skatteprosent har du hatt til nå? (Altså før du fikk den nye jobben)?

Dersom du har hatt veldig lav prosent, er det mulig du må betale en høyere prosentandel av lønnen din disse to månedene for å "veie opp"- men skatteprosenten totalt gjennom året blir en annen.

Likevel er 62% mye, hvordan har du kommet frem til dette tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det hørtes rart ut.

Har du andre inntekter, f.eks solgt aksjer, utbytter fra firmaer du eier, betydelige renteinntekter?

Og hvilken skattekalkulator har du brukt?

Denne ligger på skatteetaten, og jeg la for moro skyld inn en inntekt på 180.000, ingen andre inntekter, en bolig med likningsverdi 500.000, et bankinnskudd på 500.000 og ellers null alle andre steder. I det tilfellet skulle man betalt ca kr 38.000 i skatt (altså litt over 21%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos skatteetaten i dag, men de sa at jeg måtte fylle ut skjema på nettet.

Har verken aksjer eller eiendommer, har bare akkurat fått en bra jobb i utlandet og kommer til å tjene godt. Det eneste jeg har gjort er å fylle ut hvor mye jeg har tjent hittil og hvor mye jeg forveneter å tjene hele året, og da dukker 62% automatisk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan ikke nekte deg å bestille skattekort der og henvise deg til nettsiden. Du kan fylle ut og levere skjema der også. Jeg gjorde det forrige uke da jeg bestilte nytt skattekort.

Er du helt sikker at du ikke fyller riktig tall på feil post? Enten gjør du noe feil eller noe annet. Derfor sa jeg gå til Skatteetaten og spør fram til noen gi deg et svar. Men 62% høres veldig, veldig rart ut for 180.000 NOK per året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt opp årsinntekt på jobben eller bare for de to siste månedene? Husket å få med deg det du allerede har betalt i skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive det du har allerede tjent opp i år, skatten du har allerede betalt i år og så forventet inntekt for hele året. Selvfølgelig kommer det 62% hvis du har skrevet bare forventet inntekt for hele året uten å skrive hvor mye du har tjent opp allerede og hvor mye skatt du har betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Drizzt sier. Du har ikke fylt inn feltet for hva du har skattet hittil i år.

Skatt på 28% av 180 000 er kr 50 400,-. Det er nøyaktig 63% av 80 000.

Dersom du har skattet "normalt" av det du har tjent så langt i år, vil jeg tippe på at du kommer til å ligge litt over 30% i skatt for de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Drizzt sier. Du har ikke fylt inn feltet for hva du har skattet hittil i år.

Skatt på 28% av 180 000 er kr 50 400,-. Det er nøyaktig 63% av 80 000.

Dersom du har skattet "normalt" av det du har tjent så langt i år, vil jeg tippe på at du kommer til å ligge litt over 30% i skatt for de siste månedene.

Dere har rett jenter! Jeg har ikke fylt feltet for hvor mye skatt jeg har betalt hittil. Ikke rart det ble feil. Herregud, at det tok meg så lang tid å finne ut av. Finnes ikke håp for meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...