Gå til innhold

Månedsbudsjett - når lønna kommer midt i...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et Excel-ark med summer ut og inn hver måned.

Drømmen hadde vært å ha alle trekk på samme dato og inntekter samme dato, men slik er det jo ikke... :sukk:

Jeg har lønn en gang mellom 20. og 25. Jeg har barnetrygd den 30. Jeg har bidrag en eller annen gang mellom den 11. og 18.

:kjefte:

Hovedinntekt altså ca 20.

I regnearket har jeg en måned per fane, som jeg kaller månedens navn. Noe som alltid er misvisende, siden jeg må "bla om" ca midt i måneden og holde tunga rett i munnen for å holde meg a jour. Så og si alle faste trekk og regninger er lagt inn til automatisk trekk i nettbanken, så det er greit nok.

Hvordan gjør dere dette for best mulig oversikt? Jeg føler jeg burde få skiftet litt tankegang på økonomisk periode for å ha bedre oversikt, men vet ikke helt hvordan jeg skal få gjort det. Nå rbidraget kommer og jeg har en regning å betale er det fristende å betale den - men da mangler jo det beløpet når lønna og de andre trekkene kommer, og så er måneden "skeiv" allerede.

Teit forklart, men :sjenert: Noen som er mer strukturert enn meg som har et godt system på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et Excel-ark med summer ut og inn hver måned.

Drømmen hadde vært å ha alle trekk på samme dato og inntekter samme dato, men slik er det jo ikke... :sukk:

Jeg har lønn en gang mellom 20. og 25. Jeg har barnetrygd den 30. Jeg har bidrag en eller annen gang mellom den 11. og 18.

:kjefte:

Hovedinntekt altså ca 20.

I regnearket har jeg en måned per fane, som jeg kaller månedens navn. Noe som alltid er misvisende, siden jeg må "bla om" ca midt i måneden og holde tunga rett i munnen for å holde meg a jour. Så og si alle faste trekk og regninger er lagt inn til automatisk trekk i nettbanken, så det er greit nok.

Hvordan gjør dere dette for best mulig oversikt? Jeg føler jeg burde få skiftet litt tankegang på økonomisk periode for å ha bedre oversikt, men vet ikke helt hvordan jeg skal få gjort det. Nå rbidraget kommer og jeg har en regning å betale er det fristende å betale den - men da mangler jo det beløpet når lønna og de andre trekkene kommer, og så er måneden "skeiv" allerede.

Teit forklart, men :sjenert: Noen som er mer strukturert enn meg som har et godt system på dette?

Bestill deg en ttime hos rådgiver i banken og la de hjelpe deg, dette er gratis også tror jeg.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Du må lage gjennomsnittsmåneder.

Det vil si at du lager en kolonne som summerer opp hele året og deretter deler utgifter og inntekter ut igjen på 12. DA vil det ikke spille noen rolle når i måneden inntekten/utgiften kommer fordi du har regnet med en gjennomsnittlig kostnad eller inntekt.

Skjønte du den? :)

Altså:

Sept. lønn: 15000

Sept. bidrag: 1000

Sept. regninger sum: 8000

Okt. lønn: 14500

Okt. bidrag: 1000

Okt. regnigner sum: 7500

Nov. ... osv. hele året.

Summen av disse blir f.eks.

Lønn og bidrag: 178.500 / 12 = 14.875

Regninger: 85.000 / 12 = 7.084

Det er dette gjennomsnittet som utgjør månedsbudsjettet.

Endret av Blondie65
Skrevet

Du må lage gjennomsnittsmåneder.

Det vil si at du lager en kolonne som summerer opp hele året og deretter deler utgifter og inntekter ut igjen på 12. DA vil det ikke spille noen rolle når i måneden inntekten/utgiften kommer fordi du har regnet med en gjennomsnittlig kostnad eller inntekt.

Skjønte du den? :)

Altså:

Sept. lønn: 15000

Sept. bidrag: 1000

Sept. regninger sum: 8000

Okt. lønn: 14500

Okt. bidrag: 1000

Okt. regnigner sum: 7500

Nov. ... osv. hele året.

Summen av disse blir f.eks.

Lønn og bidrag: 178.500 / 12 = 14.875

Regninger: 85.000 / 12 = 7.084

Det er dette gjennomsnittet som utgjør månedsbudsjettet.

Takk!! Det hjalp - en brikke som falt litt på plass i hodet :)

Neon ganger ser man ikke skogen for bare trær... :sjenert: Tusen takk for hjelpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...