Gå til innhold

Den ufarlige cysten min på halsen kan plutselig være en betent lymfeknute......

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vært plaget med en del halsbetennelser opp gjennom tiden og har i samråd med legen funnet ut at det er best å fjerne mandlene for å slippe flere penicillinkurer.

Rett før sommeren fikk jeg igjen halsbetennelse og mandlene ble store og jeg ble veldig hoven i hele halsen.

På høyre side utviklet det seg en kul som egentlig bare har blitt større og som per i dag minner om en plomme.

Ser ikke spesielt pent ut siden det er godt synlig….

Fastlegen sendte meg til en øre, nese, hals spesialist for å få en henvisning til sykehuset for fjerning av mandlene. (virket som han også trodde dette hadde med mandelen å gjøre)

Jeg har hele tiden trodd at denne klumpen på høyre side var en hoven mandel som ikke ville gå tilbake igjen, men det var det ikke.

Han så på klumpen, kjente litt på den og sa “dette er en cyste”

Jeg ble brått veldig redd, for sikkert som hos mange andre klinger ikke cyste godt i noens ører så jeg spurte rett ut om det kunne være kreft.

Jeg fikk en veldig tydelig tilbakemelding om at “Nei, kreft er det ikke” , men du må inn å få fjernet den. PUH….

Jeg ville vite hvordan de skulle fjerne den og fikk informasjon om at de gjør et snitt i halsen utvendig (i full narkose, selvfølgelig) å fjerner cysten på den måten.

Jeg kom til å få et lite arr i ettertid, men ikke store greiene.

Jeg spurte om de ikke kunne ta begge operasjonene samtidig noe han skulle undersøke, men han trodde ikke operasjonslegen ønsket det.

Mye av grunnen til det er at å fjerne mandlene er et raskt inngrep, men det å få fjernet cysten regnet han med ville ta et par timer.

Er det noen her som har erfaring med å operere vekk cyste i halsen?

Jeg kjenner at innerst inne er jeg litt engstelig, tenk om……

Hvordan kan spesialisten si at det ikke er kreft bare ved å se å trykke på kulen?

Å fjerne mandlene vet jeg er en smertefull greie i etterkant og spesielt når man er voksen, så ønsker helst ingen skrekkhistorier om det ;-)

Endret av Gelica
Skrevet

Legen ser vel på konsistensen på kulen om det er cyste eller kreftkul. Best og forholde seg til legens kunnskap. Det er heller ikke alle inngrep som kan gjøres samtidig av ulike årsaker.

Skrevet

Ja, det er sant som du sier pusemamma.

Han vet nok hva han snakker om, er nok derfor han er spesialist på området.

Ble bare fort litt nervøs....

Ingen som har vært borti denne type inngrep før?

Lurer veldig på om det er veldig smertefult i etterkant og om arret blir stort.....

Takker for tilbakemeldinger.

Skrevet

Har ikke gjort det samme, men har fjernet skjoldbruskkjertelen som ligger foran på halsen. Arret er vel rundt 10 cm langt. Arret er blitt veldig pent og lite synlig. Brukte silikonplaster det første året for å beskytte det. Synes ikke det var særlig smertefullt i etterkant og gikk kun på vanlig smertestillende fra dag 3.

Skrevet

Takk for svar :-)

Vil tro at fjerning av skjoldbukskjertelen vil være en ganske lik operasjon som jeg skal ta.

Godt å høre at arret har blitt pent i etterkant. Er ikke noe særlig med et veldig synlig arr på halsen.

Hvordan lukket de igjen såret? Var det med sting som du måtte ta ut i etterkant? Kjenner jeg blir svimmel bare av tanken.....

Litt pysete skjønner du.

Hvilket sykehus ble operasjonen gjennomført på?

Jeg blir henvist til Louisenberg, der de har et godt rykte på seg både når det gjelder denne operasjonen og fjerning av mandlene.

Flere som har vært gjennom noe liknende?

• 4 uker senere...
Skrevet

Har vært å tatt prøver av cysten og hadde fått time til røntgen i midten av denne måneden (slik at kirurgene kan se hvor nerver o.l. går) og operasjonstid i januar.

Legen ringte meg å sa at vi må fremskynde røntgenbildene fordi når labratoriet undersøkte prøven mente de at dette ikke var en cyste, men en betent lymfeknute.

Om den er betent må jeg opereres denne eller neste måned.

Om de da tar mandlene samtidig er jeg ikke sikker på om det er betent inni der.

Kan det være noen risiko om dette er en betent lymfeknute i forhold til en cyste som legen mente var ufarlig?

Vi har også bestillt tur til syden for å besøke svigermor som sitter alene i julen etter mannen sin bortgang og jeg håper virkelig ikke vi må kansellere dette.

Huff, liker ikke dette altså.... Men håper på flere svar til torsdag.

Skrevet

Vil tro at fjerning av skjoldbukskjertelen vil være en ganske lik operasjon som jeg skal ta.

Godt å høre at arret har blitt pent i etterkant. Er ikke noe særlig med et veldig synlig arr på halsen.

Hvordan lukket de igjen såret? Var det med sting som du måtte ta ut i etterkant? Kjenner jeg blir svimmel bare av tanken.....

Litt pysete skjønner du.

Hvilket sykehus ble operasjonen gjennomført på?

Jeg blir henvist til Louisenberg, der de har et godt rykte på seg både når det gjelder denne operasjonen og fjerning av mandlene.

Såret ble sydd med tråd som forsvinner av seg selv. Veldig viktig å beskytte det det første året og det skal bl.a. ikke ha sol på seg. Jeg ble operert på våren og først på vinteren sluttet jeg med silikonplasteret. Arret synes knapt i dag og få legger merke til det selv om arret er lett synlig. Det er plassert midt på rett over kravebeinet. Operasjonen tok jeg på Aker sykehus. Har også blitt operert på Louisenberg og har bare godt å si om behandlingen der.

Tipper det er null fare med den turen til syden så lenge du beskytter arret med silikonplaster. Dersom du vil ha ekstra trygghet så sørg for å ha avbestillingsforsikring inkl. i reiseforsikringen din.

Skrevet

Når du skriver at arret ikke skal ha sol på seg lurer jeg på om det er ok å sole seg dersom man har dette plasteret på?

Håper ikke turen vår ryker, men jeg har avbestillingsforsikring i verste tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...