Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig dårlig å komme på de dårlige egenskapene! Hva pleier dere å svare?

Føler jeg har utrolig dårlig selvinnsikt når det gjelder dette. Jeg er sta og jeg takler kanskje stress litt dårlig - men hvordan vrir jeg dem til å bli noe forholdsvis positivt? For det er jo det de er ute etter/jeg bør si?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

At du er sta er jo positivt fordi da jobber du med en oppgave til den er gjennomført, selv om det går litt trått kanskje? :)

Jeg pleier å si at jeg ikke er fornøyd med arbeidet jeg gjør, før kunden er fornøyd, eller at jeg misliker å sitte stille (spørs jo litt hvordan jobb det gjelder da) slik at jeg helst liker å rydde/vaske/organisere i stedet for å henge rundt kassepunktet.. Eller noe slikt.. :)

Skrevet

Det kommer veldig på jobben!

Men klassikere er jo:

Du er for ambisiøs

Du er konfliksky og redd for å bli irettesatt

Du må gjøre alt riktig

Du kan ikke si nei

Du er hyper

Du for sosial og utadvendt, prater i vei

Du går på akkord med deg selv, merker ikke at du er sliten

Du er kontrollfreak

Du må ha det rent og ryddig

Du er detaljorientert

Du er så glad i å jobbe at du glemmer privatlivet ditt

Du kan ikke slappe av

Jeg ville sagt at du var sta, hvis du er det, men kanskje at du er klar over det selv og at du har lært deg å bøye deg mer og høre på andre osv.

Takler stress dårlig - jeg ville kanskje sagt det, hvis ikke stress er en viktig del av jobben, si feks at du kan jobbe godt under press hvis du får klare rammer?

Skrevet

Takker for svar! Synes selve spørsmålet er så dumt, for det er jo stort sett bare standard/klisjésvar man sier. Og hva er vel vitsen da, hvis alle sier det samme..?

Konfliktsky er forsåvidt også et punkt jeg kan bruke - at jeg er redd for å gjøre feil. Det verste jeg veit er når sjefen retter på meg, selv om jeg ikke hadde noen forutsetninger for å gjøre det riktig i første omgang (f.eks. fordi jeg ikke har fått opplæring innen akkurat det).

TS

Skrevet

Enig, jeg synes det er råteit å spørre om det. Jeg synes likevel man skal være ærlig, men poengtere at man har lært å mestre det, eller at det aldri har gått utover jobben. Det viser jo at man har selvinnsikt.

Jeg tror dog ingen arbeidsgivere blir spesielt imponert over at man sier at man er fryktelig lat, eller at man er gretten og humørsyk av seg ...

Skrevet

Gode svar over. Med dropp det med å si noe som skal forstås positivt ("åh, jeg er så utålmodig" - men prøver å si jeg er effektiv) dèt gjennomskues med en gang. Kokettering er ikke salgstriks.

Skrevet

jeg syntes sånt er vanskelig....

hvis jeg sier sånn som;

'jeg MÅ gjøre alt riktig'

'jeg er er sta og bestemt'

osv

så er dette ting som kan være negative i din private hverdag (samboer blir irritert på at du alltid rydder opp etter dere, du skal bygge ikea-hylla, for du er redd samboern skal gjøre feil osv osv... og folk er irritert fordi due r sta)

men sånne ting er jo positive i arbeidslivet....

jeg føler sånt blir feil å si :S

noe negativt, som kan vris om til noe positivt i jobbsammenheng.

da har du jo ikke sagt noe negativt.

arbeidsgiver driter vel i om hvor sta vennene dine syns du er hvis det ikke har noe å si på jobb....

jeg har ALDRI klart å komme på 3 negative ting om meg selv på jobbintervju... eneste jeg har klart å dra frem er at jeg er sjenert, men når jeg er på jobb så er jeg jo egentlig ikke sjenert.... for da skrur jeg på servicen... så det ble dumt å si det.

Så det eneste jeg kan sie r at jeg er litt distre..... at jeg surrer en del med ting.

Men da har vi funnet noe veldig negativt. Kan liksom ikke fortelle om den gangen jeg ga kunden tilbake 100 kr istedenfor 1 kr fordi huet mitt bare stoppa helt.

Ikke vil jeg juge heller, det har jeg prøvd. Også spør dem om jeg kan begrunne hvorfor jeg er sånn da... så finner jeg ikke på noen eksempler eller noenting, for jeg er jo ikke sånn,.....

:S

faen så vanskelig det er!!

drittspørsmål:P

Skrevet

Jeg pleier å si at jeg ikke er fornøyd med arbeidet jeg gjør, før kunden er fornøyd, eller at jeg misliker å sitte stille (spørs jo litt hvordan jobb det gjelder da) slik at jeg helst liker å rydde/vaske/organisere i stedet for å henge rundt kassepunktet.. Eller noe slikt.. :)

Hvordan i all verdens land og rike kan noen oppfatte dette som negative sider, spesielt når det gjelder jobb i butikk?

Det er jo forståelig at man prøver å vri seg litt unna spørsmålet, men å gi et svar som egentlig bare vitner om at man ikke forstår spørsmålet blir jo ikke helt rett.

Helt enig i at det er latterlig å si ting som egentlig er positivt. Styrken i dette spørsmålet, som mange oppfatter som teit, er jo at det avslører hvem som virkelig har selvinnsikt og greier å unngå klisjeer. Dessverre vet ikke alle arbeidsgivere dette, og noen av dem forventer også klisje-svarene. Syns ikke arbeidsgivere bør stille dette spørsmålet med mindre de er bevisste på hva de egentlig ønsker ut av dette spørsmålet.

Jeg har pleid å si at jeg nok lett oppfattes som sjenert, at jeg er elendig på smalltalk og at det tar litt tid før jeg blir "varm i trøya" i ny jobb. Dette har vært for butikkjobber. Når jeg en gang skal søke andre type jobber kommer jeg til å plukke andre negative sider, som er relevante (men ikke utslagsgivende). I noen jobber er det positivt at du er besatt av detaljer, i andre jobber er det negativt. Det dummeste man gjør er derfor å lage generelle svar for seg selv...

• Liker 2
Skrevet

Forferdelig spørsmål!

Har vel bare blitt stilt det en gang, men tenkt gjennom det til hvert eneste jobbintervju.

Tror det er viktig å svare ærlig og gi inntrykk av at man både er klar over problemet og tar tak i det. Det handler om selvinnsikt, alle har noen negative sider så spørsmålet er jo om man anerkjenner dem og kan ta tak i dem.

Og selv om man bør være ærlig så bør man nok se an jobben litt og ikke svare noe altfor "dealbreaker", ikke si man hater unger men klarer å bite tenna sammen når man er på intervju i barnehage liksom.

Sist intervju jeg var på (fikk jobben!) så ble jeg spurt om det og svarte at jeg trengte tid på å bli varm i trøya, at jeg trenger å tilegne meg et godt grunnlag og bli tilstrekkelig trygg på at jeg kan ting før jeg virkelig "blomstrer" og tar mye initiativ selv osv. Kanskje ikke noe man bør si om man skal rett i en jobb som krever selvtillit fra dag 1 (lederstilling f.eks.), men ellers tror jeg mange synes det viser en åpenhet og ærlighet i motsetning til å bare være eplekjekk.

Skrevet

På sist intervju jeg var på presterte jeg å si at jeg hatet small talk, og var fryktelig dårlig på det, da jeg fikk spørsmålet om dårlige egenskaper. Det er jo helt sant, men var vel ikke nødvendigvis noe sjakktrekk å fortelle med tanke på at jobben jeg søkte på har mye kontakt med andre mennesker.

Utrolig nok fikk jeg faktisk jobben, og sjefen min sa i ettertid at de synes at jeg var modig som sa det som det var, at jeg viste selvinnsikt og at det var kjekt med en som var ærlig og faktisk kom med en reell dårlig egenskap som faktisk kan være negativ i jobbsammenheng.

Husker jeg leste i en jobbsøkerguide en gang at man burde si en negativ ting som enkelt kan vris til noe positivt (f.eks at man er sta. Det kan være negativt, men det kan også være positivt å være sta og dermed ikke gi seg så lett osv), si en ting som er negativ men helt uvesentlig i forhold til jobb (f.eks at man er fullstendig tonedøv) og så var det en type negativ ting til som jeg ikke helt husker.

Skrevet

Dårlig til å si nei

Arbeidsnarkoman

Gjør mer ut av jobben enn du burde

Er dumsnill

tar oppgaver veldig alvorlig...

Skrevet

Jeg har pleid å si at mine positive egenskaper også kan være mine negative sider.

Jeg er detaljorientert, noe som i og for seg er positivt fordi jeg er nøye i jobben min, men at det også kan gjøre at man henger seg opp i ting og at jeg derfor forsøker å bli flinkere til å se det store bildet.

At jeg er ansvarsbevisst, noe som gjør at jeg jobber hardt, men kan være dårlig på å delegere.

Og så har jeg sagt at jeg er veldig nøye, og at jeg er redd for å gjøre feil, og at jeg derfor kan virke usikker i starten, til jeg kommer mer inn i rutinene.

Jeg har i alle fall fått jobbene jeg har søkt på, men synes det er latterlig spørsmål ja.

Jeg ville forøvrig ikke sagt at jeg var konfliktsky, for det ser jeg på som en ekstremt dårlig egenskap, litt for ille til å si på jobbintervju ;)

Men klart, sånne egenskaper kommer jo helt an på hva slags jobb man søker.

Skrevet

Tenk på dine tre beste egenskaper. Så tar du det stikk motsatte av disse tre.

Poenget er at de dårlige skal gjenspeile de gode, fordi ingen er 100% perfekt.

Jeg er veldig god på å ha styr på detaljer, og dermed er det motsatte at man kan offattes som litt kontrollfreak. Jeg synes hvertfall det er lettere å tenke slik.

• 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...