Honeydew Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg lurer litt på dette med puls. Har ingen pulsklokke så vet at alt jeg har å forholde meg til er veldig omtrentlig, men... Jeg pleier å måle pulsen min på de håndtakene på tredemøllen. Hvis jeg måler etter å ha løpt (10 km/t) i 2 minutter, etter å ha gått noen minutter og løpt 2 min på 8 og 2 på 9 først. Da er jeg veldig sliten. Pulsen min ligger da gjerne på 190. Jeg har dårlig kondis, men er ikke overvektig og er OK sterk. Er 20 år, 177 høy og veier ca 70 kg. Er dette en normal puls etter såpass liten tid og relativt lav intensitet? Er det slik at pulsen synker etter hvert som formen blir bedre? Eller?? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan noe om dette, men jeg ser på tabellen på møllen at en 20-åring skal ha ca-puls på 160 ved høy intensitet. Den pulsen oppnår jeg lett bare ved å gå i et litt hurtig tempo. Skal også nevnes at jeg har litt nedsatt lungekapasitet etter å ha hatt kraftig astma og utallige lungebetennelser som barn. Får fortsatt utskrevet astmamedisin, men kan ikke si at jeg merker noen symptomer til vanlig. Bør jeg kanskje likevel ta noen doser medisin før jeg starter treningen?
Wiggins Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 For å kunne si noe mer eller mindre sikkert om dette må du vite hva makspulsen din er. Tommelfingerregelen sier 220-alder for menn, og 226-alder for kvinner. Imidlertid kan det være store individuelle forskjeller. Det er allikevel ikke strengt nødvendig å ha gjennomført en makspulstest. Etterhvert som du trener og lærer din egen kropp å kjenne, så kan du kjenne etter: Er dette en intensitet jeg kan holde i lang tid uten å stivne? I så fall så er du under syreterskelen, dvs. i sone 1, 2 eller muligens 3. Det du sier om at du er veldig sliten etter noen få minutter tilsier at du holder en alt for høy intensitet. Skal du komme i bedre form så er det to ting som må utvikles: De små kapilærene i muskulaturen, som vil gi bedre oksygentransport til musklene, og hjertets slagvolum, slik at mer blod pumpes rundt for hvert hjerteslag. Kapilærene utvikles best ved trening under syreterskel, det tar mange år å utvikle dem optimalt. Hjertets slagvolum trenes både under og over syreterskel. Når du kommer i bedre form vil det si at du flytter syreterskelen: Du kan holde en høyere intensitet uten å stivne. For å komme i bedre form så skal du trene hovedsakelig rolig langkjøring, men også noen intervalløkter. Hvis du nettopp har begynt å trene bør du legge mest vekt på rolig langkjøring. Da skal du ligge under syreterskel, du skal kjenne at dette er et tempo du kan holde lenge. Du skal ikke kjenne deg utslitt etter en økt, da har du tatt i for hardt eller for lenge. 190 i puls høres høyt ut, og du sier selv at du raskt kjenner deg veldig sliten, så med den formen du er i nå så tilsvarer nok det å ligge i sone 4 for deg, altså over syreterskel. Jeg vil tro at det absolutt kan være en lur idé å ta astmamedisin før du trener, hvis det gjør at lungene kan ta opp mer oksygen så kan du kanskje jogge i 7-9 km/t uten å bikke over syreterskelen. 2
Honeydew Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2011 Tusen takk for utfyllende svar Ble glad når jeg så det var du som hadde svart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå