AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Hei, langt innlegg forut, meg jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg! Jeg trenger noen gode råd. Jeg har bodd i en leilighet med vennene mine i 1 år, og løpet av den tiden har det vært mye stjeling. Det var mest i fjor vinter til jeg sluttet å ha kontanter, og jeg er 110% sikker på at det ikke er vennene mine. De er mine beste venner, og mange av gangene har de ikke vært der da det har skjedd en gang. Leiligheten vår er i samme hus som huseier, og det er dører mellom. Døra vår har imidlertid ikke vanlig lås, så vi har hengelås på utsiden og sikkerhetslenke på innsiden (etter at stjelingen begynte). Vi får derfor ikke låst hele tida, men vi kan låse rommene våre. Greia er at jeg har mistet ca 2000 til sammen (700, 500, 200 over flere ganger) og mine venner har mistet 600 og 200. Den gangen fikk vi trukket det fra leia. Vi VET at det er noen fra huset, og ikke noen utenfra, siden vi sjelden har venner på besøk og huseier skiftet låsen til ytterdøra (ikke vår, men den felles kjellerutgangen). Huseier har 3 barn, og vi vet at det er en av dem. Den første gangen hadde de rotet i kommoden min (!) og tatt en sjokolade, så vi er veldig sikre på at det er dem og ikke noen voksne. I går mistet jeg da 200 kr til, etter en pause fra tyvens side på ca 4 mnd. Det som provoserte meg mest med dette var at det skjedde MENS JEG DUSJET, når jeg selv var der!! Jeg låste ikke rommet mitt, det var dumt og jeg angrer selvfølgelig, men man skal jo slippe å låse rommet når man dusjer! Tyven hadde da spasert rett inn på rommet mitt, tatt 200 kr (alt som var i lommeboka) og gått ut igjen... Så, til sakens kjerne: Jeg har utrolig lyst til å si fra til huseier og forklare hvordan jeg mistet pengene mine (= indirekte indikere at vi/jeg tror det er noen fra hans side). Problemet er at huseier tidligere bare har kalt det "et mysterium" og trodd at det er noen av vennene mine som har gjort det. Han "kan garantere at det ikke er noen fra deres side". Så jeg tror kanskje han vil bli fornærmet/ta det ille opp om jeg forteller det til han, og jeg vet ikke om han kommer til å tro meg en gang! Og før dere sier noe på det: Jeg passer godt på pengene mine, har sluttet å ha kontanter unntatt når det er helt nødvendig, låser når jeg går ut osv osv. KAN NOEN KOMME MED NOEN RÅD? ER DET OK Å SI FRA TIL HUSEIER, SELV OM HAN KANSKJE BLIR SUR? Et annet alternativ er å få han til å dekke/dekke deler av en vanlig lås til døra til leiligheten, eller å bare betale hele selv. Etter at dette har skjedd har jeg også drømt om et videokamera for å ta tyven på fersk gjerning, men det er vel dyrt? Hadde jeg fått beviser på at det er barna kunne jeg jo fått tilbake 2000 kr.
*Sinnataggen* Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Hei, langt innlegg forut, meg jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg! Jeg trenger noen gode råd. Jeg har bodd i en leilighet med vennene mine i 1 år, og løpet av den tiden har det vært mye stjeling. Det var mest i fjor vinter til jeg sluttet å ha kontanter, og jeg er 110% sikker på at det ikke er vennene mine. De er mine beste venner, og mange av gangene har de ikke vært der da det har skjedd en gang. Leiligheten vår er i samme hus som huseier, og det er dører mellom. Døra vår har imidlertid ikke vanlig lås, så vi har hengelås på utsiden og sikkerhetslenke på innsiden (etter at stjelingen begynte). Vi får derfor ikke låst hele tida, men vi kan låse rommene våre. Greia er at jeg har mistet ca 2000 til sammen (700, 500, 200 over flere ganger) og mine venner har mistet 600 og 200. Den gangen fikk vi trukket det fra leia. Vi VET at det er noen fra huset, og ikke noen utenfra, siden vi sjelden har venner på besøk og huseier skiftet låsen til ytterdøra (ikke vår, men den felles kjellerutgangen). Huseier har 3 barn, og vi vet at det er en av dem. Den første gangen hadde de rotet i kommoden min (!) og tatt en sjokolade, så vi er veldig sikre på at det er dem og ikke noen voksne. I går mistet jeg da 200 kr til, etter en pause fra tyvens side på ca 4 mnd. Det som provoserte meg mest med dette var at det skjedde MENS JEG DUSJET, når jeg selv var der!! Jeg låste ikke rommet mitt, det var dumt og jeg angrer selvfølgelig, men man skal jo slippe å låse rommet når man dusjer! Tyven hadde da spasert rett inn på rommet mitt, tatt 200 kr (alt som var i lommeboka) og gått ut igjen... Så, til sakens kjerne: Jeg har utrolig lyst til å si fra til huseier og forklare hvordan jeg mistet pengene mine (= indirekte indikere at vi/jeg tror det er noen fra hans side). Problemet er at huseier tidligere bare har kalt det "et mysterium" og trodd at det er noen av vennene mine som har gjort det. Han "kan garantere at det ikke er noen fra deres side". Så jeg tror kanskje han vil bli fornærmet/ta det ille opp om jeg forteller det til han, og jeg vet ikke om han kommer til å tro meg en gang! Og før dere sier noe på det: Jeg passer godt på pengene mine, har sluttet å ha kontanter unntatt når det er helt nødvendig, låser når jeg går ut osv osv. KAN NOEN KOMME MED NOEN RÅD? ER DET OK Å SI FRA TIL HUSEIER, SELV OM HAN KANSKJE BLIR SUR? Et annet alternativ er å få han til å dekke/dekke deler av en vanlig lås til døra til leiligheten, eller å bare betale hele selv. Etter at dette har skjedd har jeg også drømt om et videokamera for å ta tyven på fersk gjerning, men det er vel dyrt? Hadde jeg fått beviser på at det er barna kunne jeg jo fått tilbake 2000 kr. Legg fram en lommebok med 50 kr i og litt snop. La web kamera filme, eller mobilen. Evt lån et kamera som du skjuler og filmer, så viser du husværten. Bruk fantasien. 32
Gjest Spinell Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Uff, kinkig sak! Dere kan jo ikke stenge leiligheten på en slik måte at utleier ikke har den tilgangen h*n har rett til etter husleieloven (men det er kun i unntakstilfeller), samtidig som dere har rett til å bo og leve trygt. En ordentlig lås til døra er ikke for mye å forlange, og at ingen andre enn utleier har tilgang til nøkkelen. Så lenge du heller ikke har bevis for at det er barna til utleier som har stjålet fra deg, er det jo vanskelig å konfrontere utleier direkte med dine mistanker. Det du kan gjøre er å melde fra til utleier hver eneste gang det har vært tyverier hos dere. Si hva som ble stjålet og hvor/hvem det ble stjålet fra. Rimelig overvåkningsutstyr er ikke umulig å få tak i. Webkamera og lagringsenheter får man jo f.eks på Clas Ohlson. Faren er vel at noen stikker av med hele utstyret 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Greia er at jeg har mistet ca 2000 til sammen (700, 500, 200 over flere ganger) og mine venner har mistet 600 og 200. Den gangen fikk vi trukket det fra leia. (...) Problemet er at huseier tidligere bare har kalt det "et mysterium" og trodd at det er noen av vennene mine som har gjort det. Han "kan garantere at det ikke er noen fra deres side". Hvordan fikk dere trukket det fra leia hvis han tror det er vennene dine som har gjort det? 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Støtter den med å legge ut en felle! Hva med å legge ut lommeboka som noen foreslo, sette på dusjen og gjemme deg i et skap på rommet ditt med videokamera (de fleste har vel tilgang til et på mobil eller fotoapparat) klart? Har du en hovedmistenkt blant barna? Hvor gamle er de?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ville prøvd å filme! Du får tak i billige minikameraer på dealextreme.com, tror vi ga 50 kr for vårt.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 TS her. Anonym: vi fikk trukket det fra den gangen alle ble stjålet fra, da var det jo ganske tydelig at det ikke var noen av oss som bor der som hadde gjort det. Dette var også før han skiftet låsen til kjellernedgangen, så det kunne vært noen utenfra. Tusen takk for tips, dere! Har tenkt litt på felle før, men det er jo egentlig ikke så vanskelig som jeg har trodd Tror mest på ideen om webkamera, men må finne et med lang ledning, evt kjøpe ekstra. Har en kompis som er litt teknisk av seg så han vet sikkert hvordan det kan ordnes Jeg kan nok ikke være i leiligheten for å vente på tyven fordi det skjer så sjelden. Tror jeg må sette opp kamera og legge ut 100 eller noe i gangen i helga når alle er bortreist. Angående hovedmistenkt så har jeg nok det, de 3 barna er vel 14, noe i mellom og 10. Jenta på 14 er vel "hovedmistenkt" siden man må være såpass gammel for å være så slu og unngå å bli tatt. Jeg får nok uansett si fra til huseier tror jeg, da blir det mer troverdig senere. Blir litt for dumt hvis jeg sier det først når jeg har fått beviser (for å få mer penger liksom), så er bedre å si fra tidligere så han er klar over det. Men tror jeg dropper å indikere noe som helst, han får bare kalle det et mysterium så mye han vil foreløpig. Så håper jeg bare at det ikke er særlig dyrt med felle... og at tyven går i den selvfølgelig
Gjest Solmåne Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 åå! Så spennende med tyvejakt! Håper det blir jackpot på deg og at du får løsnet opp i dette! 2
Lady in blue Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 For alt du vet er det huseieren selv som stjeler, så jeg ville ikke sagt noe. Hvorfor skal det være et problem å si fra først etterpå når du eventuelt har fått bevis? 6
Gjest Survival Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Fyfaen for noen drittsekker. Foreslår at du setter opp ei felle ja, sånn at du virkelig kan fange tyven
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ville prøvd å filme! Du får tak i billige minikameraer på dealextreme.com, tror vi ga 50 kr for vårt. Glemte å si at disse kan du koble opp mot pcen så de filmer hele tiden og lagrer det på pcen eller på nettet, så det er jo litt greiere siden tyveriene ikke skjer så ofte.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #12 Skrevet 11. oktober 2011 spennende, si i fra når det skjer noe mer! 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #13 Skrevet 11. oktober 2011 For alt du vet er det huseieren selv som stjeler, så jeg ville ikke sagt noe. Hvorfor skal det være et problem å si fra først etterpå når du eventuelt har fått bevis? Tviler nok på at det er huseieren selv som gjør det, jeg tror ikke en rik, administrerende direktør ville vært så dum! Han trenger jo heller ikke så små summer :gjeiper: Ved å si fra først etter at jeg har skaffet beviser, så virker det veldig som om jeg bare legger til noen ekstra ganger det har skjedd for å tjene på det. Han vet at det har skjedd ca 3 ganger eller noe, så hvis jeg plustelig sier "det skjedde jo 6 ganger" når jeg har beviser, så er det jo litt mindre sjans for at han tror meg da.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #14 Skrevet 11. oktober 2011 TS her igjen. Når det gjelder hvordan jeg skal få utført det har jeg faktisk funnet flere artikler på nettet om dette. Google er virkelig en super oppfinnelse Jeg satser på å kjøpe et billig (men ok kvalitet da) kamera på clas ohlson, kanskje en ekstra lang ledning i tillegg. Så vil jeg montere det på et lite synlig sted i gangen og koble det til pc-en(som jeg gjemmer, selvsagt). Fins visst flere programmer man kan bruke til overvåkning som lagrer bilder automatisk når det er bevegelse. Så er det bare å legge pengene i gangen når vi er borte for å se hvem tyven er Artiklene jeg fant er forresten disse: Nummer 1 Nr 2 Nr 3 Syns programmet i artikkel 3 virket best, men får spørre kompisen min litt om hva som kan funke Håper virkelig det kan funke, er lei av drittungen(e) som stjeler hele tida Om jeg får bevist det blir jeg sannsynligvis 1000kr rikere - og jeg ser med glede for meg hvilken skjennepreken huseiern kan gi ungene sine! Artig at så mange er engasjerte og følger med 1
HedvigR Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 Oi, dette er jo nesten litt spennende, må følge med her! Håper du finner ut hvem som gjør det :D Og kan oppdatere oss hehe 1
kaprifolen Skrevet 11. oktober 2011 #16 Skrevet 11. oktober 2011 Har ba lyst til å følge med, og lagre tråden, da jeg har lyst til å overvåke bikkja en dag... Er ikke favorottknapp i mobilutgaven...
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #17 Skrevet 11. oktober 2011 Uff, kinkig sak! Dere kan jo ikke stenge leiligheten på en slik måte at utleier ikke har den tilgangen h*n har rett til etter husleieloven (men det er kun i unntakstilfeller), Her venter jeg spent på linken til det du hevder står i Husleieloven, du... Du tar nemlig feil. Huseier har ingen rett til å ha nøkkel til den leiligheten/huset/hybelen du leier. Du skal disponere den helt og fullt. Det er en generell misforståelse at huseier skal ha nøkkel og at han kan ta seg inn "i unntakstilfeller". Huseier kan ikke kreve at leietaker lar han beholde en nøkkel. Er det vannlekkasje, vel, så får man bryte seg inn. (hvor ofte skjer DET, forresten...) Er det brann, vel - da er det 110 man ringer. Eller slår inn døren. Man gjør på samme måte som hos hvilken som helst nabo, enten det er leietaker eller naboen i huset over gata. Utleier har INGEN rett til å ta seg inn! Men han kan kreve å få komme inn og gjøre vedlikehold, men det skal VARSLES, og han har fortsatt ikke lov å bare ta seg inn med egen nøkkel. Men hei, kom med linken, du... 6
Gjest Spinell Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Her venter jeg spent på linken til det du hevder står i Husleieloven, du... Du tar nemlig feil. Huseier har ingen rett til å ha nøkkel til den leiligheten/huset/hybelen du leier. Du skal disponere den helt og fullt. Det er en generell misforståelse at huseier skal ha nøkkel og at han kan ta seg inn "i unntakstilfeller". Huseier kan ikke kreve at leietaker lar han beholde en nøkkel. Er det vannlekkasje, vel, så får man bryte seg inn. (hvor ofte skjer DET, forresten...) Er det brann, vel - da er det 110 man ringer. Eller slår inn døren. Man gjør på samme måte som hos hvilken som helst nabo, enten det er leietaker eller naboen i huset over gata. Utleier har INGEN rett til å ta seg inn! Men han kan kreve å få komme inn og gjøre vedlikehold, men det skal VARSLES, og han har fortsatt ikke lov å bare ta seg inn med egen nøkkel. Men hei, kom med linken, du... Ordet nøkkel er ikke nevnt i loven, beklager unøyaktigheten som du er så vennlig å påpeke. Rett skal være rett. Men utleier har rett til tilgang til husværet etter de reglene du selv viser til. Selv om utleier ikke har rett til å ha nøkler (med mindre man gjennom leiekontrakt har gitt huseier tillatelse til det), vil de fleste normale mennesker godta dette, bl.a. i sammenheng med vannlekkasjer. 1
Lutetium 71 Skrevet 11. oktober 2011 #19 Skrevet 11. oktober 2011 Hold oss oppdatert, TS! (Får håpe på at ungene ikke følger med på KG?) 2
Dronning Sheba Skrevet 11. oktober 2011 #20 Skrevet 11. oktober 2011 Skrekk og gru, dette høres ille ut. Jeg hadde aldri turd å bodd i en leilighet hvor det er/var "åpne" dører og huseier har nøkkel. Jeg kjenner fire personer som alle leier privat. Huseier har ikke nøkkel til leiligheten. Det finnes kun en nøkkel, og den har leietaker. Men jeg kjenner ikke til lover og regler ang. dette. Følger spent med på tråden. Håper du får tatt ungene på fersken, slik at de får seg en skikkelig lærepenge. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå