Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Hva man synes? Jeg har stor respekt for sikher, selv om jeg synes det er uvant og rart med deres syn på hår, den hellige boken deres, sverd osv.

De ønsker et kasteløst samfunn, likestilling mellom kjønnene, at dyr skal ha det bra og slike ting, det synes jeg er et godt grunnsyn.

Har ikke noe negativt å si om sikher, men det har jeg egentlig ikke med andre religiøse heller.

Gjest penguinlakris

Sikher er godt etablert i Norge, og finnes i et respektabelt antall. Deres kultur verdsetter det harde arbeidet, og det ikke uvanlig at sikher fyller yrker av god utdanning, eller yrker av stor praktisk verdi. Problematikk knyttet til sikhene i Norge går stort sett i retning mot sikhene; sikhene bruker for eksempel gjerne turban, noe som gjør at uvitende, eller ubevisstgjorte, ikke klarer å skille sikher fra muslimer. Jeg ytrer her ikke personlig avsky mot sådan religion, men da Islam kommersielt sett gjerne knyttes til terrorhandlinger, stigmatiseres sikher på ikkeeksisterende premisser.

Den spesielt nærende og sunne egenskapen i sikhismen, er dens/deres toleranse overfor andre religoner. "Det finnes flere veier til samme mål" - Dette er en vanlig, forekommende ytring. "Mål" er her selvfølgelig inneforstått 'Gud' - og åpenheten om at en bør virkeliggjøre hva føles riktig er sentral.

Det som følger nevnte opplysninger er deres fredelige modenhet. Forsvar av egne verdier (hvilket er et bredt begrep) er den eneste grunn for krig. Angrep er usunt, diplomati er nøkkelen.

Siden kontakt med deres forståelse av Gud oppstår gjennom lydakrobatikk, for å si det slik, er tale og musikk svært velkommen i deres kulturportefølje. Sikhismen er en sunn religion som svært velkommen er, i enestående Norge.

Endret av penguinlakris
  • Liker 1

Annonse

Ts her. Er selv sikh. Og jeg har respekt for min egen religion, ikke kun fordi den er min - men fordi jeg ser hvordan sikhismens grunnprinsipper (som likhet for alle, tålmodlighet, hardt arbeid osv) går overens med vårt norske demokrati. De aller fleste sikh- familier jeg kjenner, er i arbeid mens deres barn gjerne tar høyere utdanning. Ingen lathet her i gården :)

Synes selv det er trist at folk forveksler sikher med muslimer, men jeg tror at ytterligere kunnskap om sikhisme innad i skolesystemet kan være en løsning på det i fremtiden.

Gjest penguinlakris

Ja, Ekerilar, jeg skjønner at du har mye på hjertet når det gjelder Sikhismen. Er unektelig interessert i å høre videre fra deg.

Det underligste jeg finner med Sikhismen er den fysiske tilfredsstillelsen av Guru Granth Sahib. Den siste guru fortjener respekt, det er helt klart, men det er slike vaner som fjernstiller religionen fra gjennomsnittsmennesket à 2011. Uansett, Sikhisme er fredelig, demokratiserende og tolerant. En fremtidsreligion, uten tvil.

Endret av penguinlakris

Grunnen til at Guru Granth Sahib settes så høyt, er som sagt fordi det er den siste Guru. Den siste lederen i form av kunnskap. Innholdet i boka er hovedsaklig kjærlighetspoesi til den ene og alene Gud sikher tror på. Både sikher, hinduer, muslimer og folk fra diverse religioner har skrevet denne poesien, fordi alle mennesker har rett til å uttrykke sin kjærlighet til Gud uavhengig hvilken religion de tilhører. Sikher gjør liten forskjell på "sine egne" og mennesker fra andre religioner. Faktisk har tidligere Guru'er kjempet gjennom det muslimske mughul- styret i India for å hindre at hinduer eller andre troende ble tvunget til å konvertere til islam. Med andre ord er det viktig for siker å beskytte andres religion så vel som sin egen. Kjernen er endeløs kjærlighet for Gud og dydige handlinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...