Boblehjerte Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har fryktelig lyst til å lære meg å strikke og sy! Problemet mitt er bare at jeg er helt håpløs i begge delene og ikke minst at jeg er utrolig utålmodig... Aller helst vil jeg at det skal bli perfekt på første forsøk, og jeg blir sint, sur og oppgitt når jeg ikke får det til. Jeg kan helt basic strikking, men jeg har liksom holdt på med det samme skjerfet i et år.. Jeg har veldig lyst til å kunne strikke og sy gaver, som f.eks fine skjerf, luer, toalettmapper, Tilda-ting osv. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme ordentlig i gang og evt. med hva og hva slags ustyr?
Surriball Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Hm, nå er jeg ingen ekspert på dette og heller litt nybegynner. Men jeg har heklet en del sjal, fordi det er lett og går veldig fort og blir fint på første forsøk Jeg er også en racer på sokker etter hvert, for det masseproduserer jeg også til eget bruk! Det er bare å skaffe seg litt morsomt garn, kanskje sånn med flere farger i ett, og så har du en veldig fancy sokk uten egentlig å gjøre den store innsatsen. Hekle sjal: Her, under 27. januar 2007 er det bilde av et hvitt sjal heklet med englemasker. Sånne går superfort å hekle, og blir veldig fine! Et basic kurs i hvordan man hekler dem finner du her. Anbefales! Strikke sokk: Jeg vet ikke helt hvor flink du er til å strikke rett og vrang, men når jeg strikker sokker (til en damefot, min er str. 37), legger jeg opp 12 masker på fire pinner, og strikker annenhver 2 rett og 2 vrang til jeg har ca. 15 cm lang sokk. Så strikker jeg hæl, slik som de gjør her, og så strikker jeg bare rett hele tiden fram til sokken er passe lang til foten min og feller av. Lykke til! EDIT: Åh, og utstyr: Jeg har en heklenål som er ganske stor, for jeg liker å hekle med tjukt garn. Da går det jo enda fortere Lurt å ha en liten nål også, den er fin å fikse tråder på strikketøyet med senere! Til strikking kjøper jeg sett med 5 pinner som passer til garnet du bruker. Jeg tror 3 mm er standard til sokkegarn, mens hvis du skal strikke lue bør du kanskje ha tjukkere garn og tykke rundpinner. De i garnbutikken pleier å være veldig behjelpelige, og det pleier å stå på garnet hvilken tykkelse som passer! Endret 10. oktober 2011 av Surriball
Boblehjerte Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2011 Takk for svar! Jeg har funnet ut at jeg vil begynne med et lappeteppe, da får jeg god trening og kan øve meg på litt forskjellige mønstre også! Har også lyst til å strikke en hals etterhvert
Sota Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Siden du skriver at du kan basic strikking: jeg synes pickles.no har masse enkle oppskrifter på fine ting. I tillegg har de videoer hvor de forklarer litt nye anderledes teknikker ( så ting ser vanskelig ut, men er egentlig ganske lett). Andre gang jeg promoterer pickles.no her inne. Skulle nesten tru jeg driver reklame for dem:-p
Jamme Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Anbefaler å prøve med sokker, vanter og lignende heller enn for eksempel skjerf. Sånne ting er stort sett enkle og går relativt fort å strikke, samtidig som det er litt ting som "skjer", så det ikke blir kjedelig. Det kan også varieres i det uendelige med forskjellige farger og mønstre. Dessuten er de jo kjempefine å prakke på venner og kjente!
Gjest redstar Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg kunne også bare basic, men jeg meldte meg på et strikkekurs Aftenskolen hadde og jeg lærte mye og nå strikker jeg både det ene og det andre:)
Inger88 Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Ser at du også kunne tenke deg å lære å sy, vill da anbefale deg å melde deg på et sykurs. Det kan være litt trikki å lære på egenhånd, men viss du gjør det anbefaler jeg deg å kjøpe noen bøker om emnet, tenker da på bøker som "søm" (N.W.Damm&Søn) og "Reader's digest complete guide to sewing" . Det er veldig gøy å sy, så snart en vet hvordan en gjør det. I begynnelsen kan det være greit å bruke mønster merket easy. Og ved sying ser en fort resultater av det en gjør, men samtidig må en ikke være redd for å feile(husk, det er det en lærer av), for det er fort gjort å gjøre små feil, men det er som regel lett å rette dem opp. Lykke til!
sofie777 Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Ang. brodering: Jeg syr mye på malt stramei. Da er bildet allerede tegnet/malt på med de fargene som trengs, og i pakken du kjøper ligger det én såkalt "dukke" (trådnøste) av hver farge. Begynn med noe enkelt (= passe variasjon mellom store og små områder) og ikke for stort. Jeg begynte på mitt første for noen år siden og sydde mest mens jeg så Tour de France og nå har jeg nettopp begynt på mitt femte. Noen har blitt gitt som dåpspresang (har passet på at motivet er barnevennlig) og resten og i fremtiden blir det kanskje litt salg på epla eller lignende. Et slikt sytøy-sett koster fra 400 og oppover, alt etter størrelse og antall dukker. Edit: stygg skrivefeil Endret 17. oktober 2011 av sofie777
Boblehjerte Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2011 Anbefaler å prøve med sokker, vanter og lignende heller enn for eksempel skjerf. Sånne ting er stort sett enkle og går relativt fort å strikke, samtidig som det er litt ting som "skjer", så det ikke blir kjedelig. Det kan også varieres i det uendelige med forskjellige farger og mønstre. Dessuten er de jo kjempefine å prakke på venner og kjente! Jepp, akkurat det jeg er ute etter! Forresten, så koselig blogg du har! Skikkelig avsporing, men...
@laide^ Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg brukte youtube en del når jeg skulle lære meg strikking. Dvs. når det kom ''nye'' ting i oppskriften som jeg ikke skjønte no av. 1
Surriball Skrevet 5. november 2011 #12 Skrevet 5. november 2011 Jeg har forresten oppdaget en side som heter Garnstudio. Den er veldig bra! Der er det mange oppskrifter, hvis man liker sånt, og videoer som viser de ulike teknikkene fra helt basic til mer avanserte greier. Jeg liker den godt, lærte meg å strikke fletter av en video der i går, kjempebra! Men jeg foretrekker helst å bare se på et bilde av det jeg har lyst til å strikke, eller bare finne på selv, og så prøve meg fram på egenhånd. Skjønner ingenting av oppskrifter, med mindre det står med konkrete ord hva jeg skal gjøre. Burde kanskje satt meg litt ordentlig inn i det hvis jeg skal lage noe mer avansert enn sokker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå