Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i en jobbsøkerfase, og har hørt at etter at man har sendt en søknad et sted er det lurt å ringe de for å vise interesse. Jeg forstår at det er lurt siden mitt navn da kan bli et navn de legger merke til, men hva spør man om i en slik telefonsamtale? Det eneste jeg kommer på er "når kan jeg forvente å høre noe, hvordan dere ligger an i prosessen?". Men det kan jo bli en veldig kort samtale... Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

den blir sikkert best om du ikke planlegger så nøye, men du kan jo starte med å si at du ringer ang jobbsøknaden for du er så interesert i jobben og nyskjerrig på om de har sett på den, hva de tenker, og spørre om de vil ha deg til intervju?

Skrevet

Finn på et par lure spørsmål angående stillingen, selv om du egentlig ikke lurer på dem. Krav til utdannelse, erfaring og hvor mye de vektlegger de to. Arbeidssted, arbeidstid o.l.

Og for guds skyld hør entusiastisk ut når du snakker ;)

Skrevet

Planlegg samtalen godt og tenkt gjennom men noen spørsmål. Tenk gjennom hva du ønsker å sitte igjen med av informasjon etter samtalen. Ikke spør om noe som allerede står i jobbannonsen eller som du lett kan finne på hjemmesidene til bedriften, bortsett fra det er få spørsmål dumme.

- Spør også om kontaktpersonen har tid til en samtale

- Du kan f.eks. få han/henne til å beskrive ulike sider ved jobben, f.eks. en vanlig arbeidsdag, konkrete arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø osv.

- Spør om hva slags person de er ute etter og hva de vektlegger (mest) når de skal vurdere søkerne.

• Til slutt: Målet med samtalen er at du skal skjønne hva denne jobben faktisk innebærer av utfordringer, slik at du tydelig kan kommunisere din motivasjon og kompetanse i søknad og på intervju. Målet er altså ikke alene å profilere deg overfor en arbeidsgiver. Det er eventuelt en heldig effekt av en god samtale!

Karrieresenteret ved UiO har enda flere tips når det gjelder å ringe. Anbefaler å lese mer på nettsidene deres. :)

Skrevet

Planlegg samtalen godt og tenkt gjennom men noen spørsmål. Tenk gjennom hva du ønsker å sitte igjen med av informasjon etter samtalen. Ikke spør om noe som allerede står i jobbannonsen eller som du lett kan finne på hjemmesidene til bedriften, bortsett fra det er få spørsmål dumme.

- Spør også om kontaktpersonen har tid til en samtale

- Du kan f.eks. få han/henne til å beskrive ulike sider ved jobben, f.eks. en vanlig arbeidsdag, konkrete arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø osv.

- Spør om hva slags person de er ute etter og hva de vektlegger (mest) når de skal vurdere søkerne.

• Til slutt: Målet med samtalen er at du skal skjønne hva denne jobben faktisk innebærer av utfordringer, slik at du tydelig kan kommunisere din motivasjon og kompetanse i søknad og på intervju. Målet er altså ikke alene å profilere deg overfor en arbeidsgiver. Det er eventuelt en heldig effekt av en god samtale!

Karrieresenteret ved UiO har enda flere tips når det gjelder å ringe. Anbefaler å lese mer på nettsidene deres. :)

Men TS ville vel ringe ETTER at hun hadde sendt søknad? Det har aldri jeg gjort, men har gode erfaringer med å ringe FØR jeg skriver søknaden og søker. Jeg spør bl.a. hva slags arbeidsoppgaver som er aktuelle, og kanskje hvorfor stillingen er ledig.

Ringer du etter søknaden er sendt er det kanskje mest aktuelt å spør hvor i søknadsprosessen de er, og om de har fått søknaden din? Jeg tror ikke jeg ville ringt da, føler det fort kan oppleves som masete. Men det er kanskje bare meg? :) Ringer du før søknaden skrives kan det jo faktisk være til nytte for deg, fordi du kan få opplysninger som gjør at søknaden blir bedre.

Skrevet

Du bør hvertfall ha noe konkret å spørre om, ikke bare ringe for å ringe.

Vet det er mange som ringer for at arbeidsgiver "skal huske dem". Men har også erfaring med at slik "plagsom maseringing" kan slå negativt ut.

Konkrete spørsmål er det derimot ikke feil å ringe om. Men du må ikke bare finne på noe.

Skrevet

Men TS ville vel ringe ETTER at hun hadde sendt søknad? Det har aldri jeg gjort, men har gode erfaringer med å ringe FØR jeg skriver søknaden og søker. Jeg spør bl.a. hva slags arbeidsoppgaver som er aktuelle, og kanskje hvorfor stillingen er ledig.

Ringer du etter søknaden er sendt er det kanskje mest aktuelt å spør hvor i søknadsprosessen de er, og om de har fått søknaden din? Jeg tror ikke jeg ville ringt da, føler det fort kan oppleves som masete. Men det er kanskje bare meg? :) Ringer du før søknaden skrives kan det jo faktisk være til nytte for deg, fordi du kan få opplysninger som gjør at søknaden blir bedre.

Oj, gikk visst litt fort da jeg leste innlegget. Visste ikke at det var anbefalt å ringe etter man har sendt søknad, og tror det fort kan oppfattes som masete. Man har jo allerede sendt en søknad der man har presentert seg selv. Ringer man på forhånd tror jeg de fleste kontaktpersoner også da noterer seg navnet og inntrykket de får av søkeren. Og ringer man på forhånd viser man også interesse.

Jeg ville ikke ringt, i alle fall drøyd en to uker etter at søknadsfristen gikk ut. Ringer man da er det for å høre hvordan søknadsprosessen går og når man kan forvente et svar, og det bør være en kort samtale. Interesse for jobben bør du ha vist før søknadsfristen gikk ut.

Skrevet

Takk for svar:) Da ringer jeg ikke før det har gått et par uker uten evt. svar.

Skrevet

I sommer fant jeg en lederstilling jeg ville ønske på men siden jeg ikke hadde ledererfaring, ringte jeg. Vi hadde en hyggelig samtale. Jeg fortalte henne om min arbeidserfaring og at jeg hadde den og den utdannelsen. På slutten av samtalen sa hun at jeg absolutt burde sende inn en søknad om jeg fortsatt var interessert i stillingen. Følte at jeg gjorde et godt inntrykk og sendte en søknad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...