maja85 Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Hei! Jeg og samboer'n min har nettopp kjøpt oss leilighet og vi vurderer å slipe gulvene. Det jeg lurer litt på er hvor lang tid dette tar. Leiligheten er på litt under 50m2, og vi har egentlig bare to dager til disposisjon før vi må begynne å flytte inn. Er dette litt kort tid? (Btw, dette er mitt første innlegg, jippi:)
*Sinnataggen* Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 det er vel snakk om å slipe og evt lakke, eller bare slipe uten å behandle det etterpå? selve slipingen kan du jo få unnagjort raskt. to dager skal gå.
La Papesse Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Når vi tok vårt stuegulv, slipte han på en dag og innfarvet det (vi ville) . Neste dag lakk lag på morgen og kveld, for så å slipe med meeeget fint papir tidlig dag 3 og siste lag med lakk. Det er ikke alle som vill ha 3lag lakk, men det blir mer slitesterkt sa vår ekspert. Og det stemmer. Vi har hund, og ingen riper på gulvet!
Gjest Best Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Kommer an på hvilken overflatebehadling dere velger... selve slipinga har dere tid til. Det er viktig å behandle med mange strøk når man først har ett tomt rom. Er ikke alltid like enkelt å vedlikeholde senere. Ett nylakkert gulv bør herde i en uke før det blir sterkt belastet. Man kan selvsagt gå på det etter noen timer. Flytting og møbelering vil jeg si er sterk belastning. Nå sier du ikke noe om det er furu, eik eller noe annet. Jeg hadde nok valgt Trestjerner Gulvmatt som lakk, med evt en trestjerner gulvlut som understrøk om det er furu. Beklager rotete svar, og gratulerer med din første post på KG.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Her ble gulvet slipt, svartlutet, oljet og vokset på 2 dager. Det burde herde minst 2-3 dager. La ut tykk papp og det jeg hadde av ryer og tepper der trafikken var størst under innflytting 2 dager senere, og det gikk bra.Vokser et par ganger i året for å holde det vedlike. Holder seg veldig bra, og er lett å holde rent. Og før noen rekker å spørre: jeg ante ikke at det fantes noe som het svartluting, så ikke spør hva det er, men jeg har et nydelig, nesten sort gulv som går i gylne sjatteringer i visse lyssettinger.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 AB over: gulvet er forresten smalstavet og 50 år gammel furu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå