Gå til innhold

Strikkeoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 200 g med et tynt ullgarn, oppgitt 100 g = 420, noe som er skrekkelig tynt...

Selv har jeg ingen oppskrifter som er beregnet på så tynt garn, og lurer på om noen her vet av noen?

Ønsker å strikke noe til en jente 1-4 år.

Tusken takk for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 200 g med et tynt ullgarn, oppgitt 100 g = 420, noe som er skrekkelig tynt...

Selv har jeg ingen oppskrifter som er beregnet på så tynt garn, og lurer på om noen her vet av noen?

Ønsker å strikke noe til en jente 1-4 år.

Tusken takk for innspill :)

Nå vet ikke jeg hvor tynt garnet ditt er, eller strikkefasthet, men har du sett på Nøstebarn sine mønster? :)

Skrevet (endret)

*dobbelpost*

Endret av MissLibellula
Skrevet

Kjenner til Nøstebarn, men ser at deres garn er oppgitt til enten 300, noe som er tykkere, eller 600, som er tynnere, og da er jeg usikker.

Samtidig blir Nøstebarnklærne litt kjedelige.. :sjenert:

Men tuaen takk for svar :)

Skrevet

Det du har er jo lacegarn, som typisk brukes til å strikke sjal i hullstrikk og sånt. Med enkel tråd blir det ikke tykt (og slitesterkt) nok til at barn kan bruke det, og tykkere pinner vil gjøre det enda tynnere/luftigere, men du kan strikke med garnet lagt dobbelt? Da kan du bruke oppskrifter ment for tykkere garn og heller justere pinnestørrelsen litt. Du finner masse forslag på Ravelry, for eksempel.

Skrevet (endret)

Garnet du har passer vel til pinne 2,5, typisk tykkelse på sokkegarn (f.eks. har Drops Fabel ca 410 m/100 g). Men, pinnestørrelse varierer etter fiberinnhold, f.eks. bruker man tykkere pinner på ren alpakka enn på f.eks. Fabel, selv om alpakkaen har flere løpemeter enn sokkegarnet.

Hvis du har navnet på garnet kan du søke opp prosjekter på Ravelry og se hva de har brukt garnet til.

Endret av PecanPie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...