Loo Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg vet det finnes flere lignende tråder om dette emnet allerede, men jeg velger allikevel å starte en ny tråd i håp om noen som vil dele sin erfaring. Jeg vurdere altså å studere i Storbritannia, gjerne England. Men det er så utrolig mange studier og universiteter å velge mellom! Jeg er usikker på om jeg vil ta en bachelor (evt master) eller om jeg bare vil ta et år av en bachelorgrad, tilsvarende et årsstudium her i Norge. Har sitt litt på psykologistudier, men er veldig usikker på om jeg vil prøve meg på klinisk psykologi eller det mer samfunnsfaglige psykologistudiet. Fra vgs har jeg et karaktersnitt på ca 4,5 og 3 i matte så er litt usikker på om jeg i det hele tatt kommer inn på kliniske psykologistudier og om det i tilfelle ville blitt for vanskelig for meg.. Dette ble litt rotete, men det jeg altså lurer på er om det er noen her inne som har studert i Storbritannia eller utenlands og vil dele sin erfaring? Eller noen som har noen tips om universiteter jeg burde se på? Setter stor pris på svar!
Frueiwales Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg vet det finnes flere lignende tråder om dette emnet allerede, men jeg velger allikevel å starte en ny tråd i håp om noen som vil dele sin erfaring. Jeg vurdere altså å studere i Storbritannia, gjerne England. Men det er så utrolig mange studier og universiteter å velge mellom! Jeg er usikker på om jeg vil ta en bachelor (evt master) eller om jeg bare vil ta et år av en bachelorgrad, tilsvarende et årsstudium her i Norge. Har sitt litt på psykologistudier, men er veldig usikker på om jeg vil prøve meg på klinisk psykologi eller det mer samfunnsfaglige psykologistudiet. Fra vgs har jeg et karaktersnitt på ca 4,5 og 3 i matte så er litt usikker på om jeg i det hele tatt kommer inn på kliniske psykologistudier og om det i tilfelle ville blitt for vanskelig for meg.. Dette ble litt rotete, men det jeg altså lurer på er om det er noen her inne som har studert i Storbritannia eller utenlands og vil dele sin erfaring? Eller noen som har noen tips om universiteter jeg burde se på? Setter stor pris på svar! Jeg har, ved mer enn ett universitet send meg en PM
Mermaid Blues Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg studerer i Glasgow, og er enig med deg - det er enormt mye å velge mellom her i UK! For meg var det ikke noen tvil om hvor jeg ville gå, siden mitt studie er litt uvanlig, men hvis du tenker på psykologi er nok mulighetene nærmest endeløse. Jeg tror det kan være fornuftig å finne ut av karakterkrav så fort som mulig, slik at du kan bruke våren på å forbedre karakterer dersom det du har ikke er godt nok til å komme inn. Å søke flere studiesteder kan også være fornuftig, så du har større sjanser for å komme inn. Sjekk www.ucas.com for informasjon om studiesteder, frister og krav. Når det gjelder hva slags grad du vil ta - det må du nesten bestemme deg for selv. Det er ganske dyrt å gå her, med tanke på skolepenger, men på den andre siden er mange av universitetene i UK blandt verdens beste på forskjellige felter, så utdannelsen kan fort bli veldig verdifull dersom du gjør det bra. Så, først og fremst - bestem deg for studieretning og studieprogram, finn ut hvor det tilbys, finn ut karakterkrav og søknadsfrister, ta evt opp fag om du trenger det, og søk i god tid. Tvi tvi
Lipstick Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg studerer på Roehampton University i London. Der tilbys også psykologistudier, og jeg tror absolutt du kan få studieplass på Roehampton med snittet ditt på 4.5. Gi meg en lyd hvis du lurer på noe. Stemmer i med både trådstarter og Mermaid Blues om at mulighetene er uendelige i UK, den eneste ulempen er at det koster sinnsykt mye penger å studere her - og så bør du selvfølgelig være god i engelsk! Forrutenom dette er det en helt fantastisk opplevelse å studere i UK! Jeg stortrives!
La Luna Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Anbefaler deg å lese her: http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Psykologi/Psykologi_i_Storbritannia/ Hvis du først skal begynne på en klinisk psykologi-grad i Storbritannia, så tror jeg det er viktig å være veldig motivert, det er ikke et lett studium, for å si det sånn.
Ethereal Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 BTW; hvis du studerer til å få graden psykolog, altså gå psykologistudiet, så vil du ikke automatisk få løyve til å jobbe som psykolog i Norge. Det er bare innen nordiske land dette går. Reglene er annerledes for andre europeiske land + andre steder i verden.
La Luna Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 Etherael: altså akkurat det som står på linken jeg akkurat la ut...;-)
Loo Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svar Mermaid Blues og Lipstick! Og til dere to siste er jeg allerede klar over dette, men har nok slått tanken om klinisk psykologi litt fra meg. Flere tips og kloke ord mottas med takk
Mermaid Blues Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for svar Mermaid Blues og Lipstick! Og til dere to siste er jeg allerede klar over dette, men har nok slått tanken om klinisk psykologi litt fra meg. Flere tips og kloke ord mottas med takk Bare hyggelig, jeg håper du finner noe som passer deg perfekt i havet av muligheter her borte Vi har veldig gode psykologistudier her i Glasgow (ranket som fjerde beste i UK og best i Skottland) med veldig mange forskjellige karrieremuligheter utover klinisk psykologi, uten at inntakskravene er så ille høye. Gjerne send meg en pm hvis du vil ha info om hvordan det er å være norsk student i Glasgow
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå