Gjest henriett3 Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Viss man går TAF som er på 4 år, får man da generell studiekompetanse, slik at man kan komme seg inn på statsvitenskap på UIO? Har et søskenbarn som vil gå TAF Endret 10. oktober 2011 av henriett3
Bellamy Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Jepp, i følge udir.no får man både generell studiekompetanse og yrkeskompetanse
Gjest henriett3 Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Jepp, i følge udir.no får man både generell studiekompetanse og yrkeskompetanse tusen takk!
Porcelain Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Det som er kjipt med TAF er at man ikke nødvendigvis får tatt valgfag som sosiologi/politikk og menneskerettigheter, som kan være kjekke å ha opp mot statsvitenskap. På TAF får man også spesiell studiekompetanse med realfag, og har derfor f.eks kjemi istedet for sosiologi. Jeg kjenner bare til ordningen på en skole, men det bør hun sjekke opp i.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Det som er kjipt med TAF er at man ikke nødvendigvis får tatt valgfag som sosiologi/politikk og menneskerettigheter, som kan være kjekke å ha opp mot statsvitenskap. På TAF får man også spesiell studiekompetanse med realfag, og har derfor f.eks kjemi istedet for sosiologi. Jeg kjenner bare til ordningen på en skole, men det bør hun sjekke opp i. Kjekke ja, men absolutt ikke nødvendig. Svært få som har fag på vgs som de kan "bruke" i utdanninga si..
Porcelain Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 Poenget mitt, kjære anonymbruker, er at dersom man har interesser for samfunnsfag (noe jeg regner med at man har, når statsvitenskap er studieønske) så gir det lite mening å ta realfag istedet for samfunnsfag.
Bellamy Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Hm, ganske sikker på at man på TAF også har valgfrie programfag, som gjør at det er mulig å velge samfunnsfag i stedet for realfag? Dette bør hun nok sjekke opp i så fall. Uansett er jeg enig med AB, absolutt ikke nødvendig å ha samfunnsfag på vgs for å studere statsvitenskap. Kan jo være greit for å bli bedre kjent med emnet, men overhodet ikke nødvendig. Kjenner mange som gikk samfunnsfag på vgs som i ettertid har ombestemt seg og måtte tatt opp realfag for å komme inn på det man vil. Selv gikk jeg samfunnsfag og har ikke angret et sekund. For noen kan det nok lønne seg å sikre seg litt, for andre ikke.
Porcelain Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Bellamy: Det er ikke sånn på den skolen jeg kjenner til. Har med timeplan å gjøre - TAF elevene er jo lærlinger i tillegg til å gå på skolen, og har derfor egen timeplan som ikke har noe felles med studiespes. Statsvitenskap krever jo nogenlunde gode karakterer, og da ville jeg heller gått for en 5 i politikk og menneskerettigheter (hvis det var mitt interessefelt) enn å slite meg til en 3 i kjemi. Endret 11. oktober 2011 av Porcelain
Grønt blad Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg er ganske sikker på at Porcelain har rett. Ifølge taf.no får man studiekompetanse med full fordypning i matematikk og fysikk. Retningen heter "Tekniske og allmenne fag", og da blir det nok ikke mulighet til å fordype seg i samfunnsfag, med mindre man tar det som privatist.
Bellamy Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg er ganske sikker på at Porcelain har rett. Ifølge taf.no får man studiekompetanse med full fordypning i matematikk og fysikk. Retningen heter "Tekniske og allmenne fag", og da blir det nok ikke mulighet til å fordype seg i samfunnsfag, med mindre man tar det som privatist. Jeg forsto det slik på de jeg gikk sammen med på VGS som gikk taf, at de kan velge valgfrie programfag selv, mens de har felles programfag innenfor realfag. Men kan godt hende jeg tok feil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå