AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Tatt diflucan/flukonazol 150 mg i uke 8 og fått vite at det kan bli misdannelser på fosteret. Hva skal jeg gjøre? Hva hadde dere gjort i samme situasjon? Er skikkelig lost, og trenger hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Det aller lureste er vel å snakke med lege/vakttelefon.. Da får du et skikkelig svar fra folk som virkelig vet hva de snakker om Er det lenge siden du tok den?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Tusen takk for svar! Jeg tok den på fredag. Fikk den utskrevet av en vikarlege da. Og i dag var legen min tilbake og sa jeg ikke burde tatt den egentlig og at det kan bli misdannelser av det. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre??
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Legge fra deg bekymringene, ta det med ro og sørge for at informasjonen får bli med videre når du skal på ultralyd og sånt. En eneste pille er nok ikke så farlig, nå må du bare slutte å tenke på det. Det er ikke noe å gjøre med det nå, pillen er tatt. Visste vikarlegen at du var gravid? I så fall ville jeg rapportert det, men det gjør sikkert legen din uansett. 2
apekatt Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Syns ikke at du skal bekymre deg veldig hvis det bare var én gang du tok den pillen, men ring legen uansett hva! 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 Okei. huff, ble så redd når jeg fikk høre det. Ja, han visste det. Er liksom litt i tvil om jeg skal ta det bort eller ikke på grunn av at jeg vil være på den sikre siden. Men er vel kanskje ikke så ille som jeg tror? Får litt noia.
chikako Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Du har jo allerede snakket med legen din, så han er klar over det. Ikke stress med det er mitt tips. Viser det seg senere at fosteret er alvorlig skadet, kan det være du får innvilget senabort også - men aller mest sannsynlig er det at du får en velskapt og fin unge 1
Joe Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Det er i alle fall god nok grunn til å be om en tidlig ultralyd, hvis du er kjempebekymret. Så slipper du å engste deg helt til uke 18. Jeg var livredd for at jeg hadde mistet i uke 12, fordi jeg hadde gjort det en gang tidligrere, og jeg fikk to ultralyder med en ukes mellomrom men en gang, fordi de tar veldig hensyn til om mor er redd.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Okei. Men er jo ikke sikkert at det vises på ultralyd heller. Men tusen hjertlig takk for beroligende ord
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Tok meg tjue sekunder på google å finne beroligende fakta: Tidsskrift for den norske legeforening: Bruk av flukonazol under graviditet Noen sitater: Sammendrag Behandling av soppinfeksjoner hos gravide kvinner er en aktuell problemstilling, og spørsmål om sikkerheten ved bruk av flukonazol er blitt reist flere ganger. Det er begrenset erfaring med bruk av flukonazol til gravide, og sikkerheten er ikke endelig klarlagt. Ut fra kasuistikker er det reist mistanke om teratogene effekter ved høye doser. Dyreforsøk har vist økt forekomst av intrauterin død og misdannelser. Det synes ikke å være økt risiko ved bruk av flukonazol i lave doser. Doseavhengig risiko Risikoen for teratogene effekter av flukonazol avhenger av behandlingsdosen. Lave doser regnes som trygge å bruke, mens høye doser gitt i første trimester kan gi medfødte misdannelser. Lave doser Med lave doser menes opptil 150 mg flukonazol (2). Det er etter hvert omfattende data som tilsier at de flukonazoldoser som anvendes ved candiadavaginitt, ikke øker risikoen for misdannelser og kan gis til gravide. Flere studier har vist at doser opptil 150 mg om dagen, gitt som engangsdose eller flere ganger i løpet av svangerskapet, ikke medfører økt risiko for spontanabort, medfødte misdannelser eller lav fødselsvekt (5, 6, 8). I studiene som det refereres til, inngikk omtrent 470 gravide kvinner.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 I følge denne: http://tidsskriftet.no/article/803866 så regner de med at lave doser, som i følge artikkelen er 150 mg, er trygt. De har ikke funnet tegn til misdannelser i dyrefosøk med lave doser. Med høye doser har de funnet misdannelser. Høye doser i følge artikkelen tilsvarer 400 mg om dagen eller og da over tid. Så en engangsdose på 150 mg skal være helt trygt. Ta det med ro Dette går bra!
Gjest *Røyskatt* Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg og AB fant visst fram til nøyaktig samme artikkelen
Joe Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Okei. Men er jo ikke sikkert at det vises på ultralyd heller. Men tusen hjertlig takk for beroligende ord Nei, men da ser du i alle fall at den har et bankende hjerte Det er utrolig herlig å se i uke 12, at det er en helt levende liten baby. Den ser helt ferdig ut, bare at den er 5 cm ^^ Da blir man liksom beroliget likevel.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg og AB fant visst fram til nøyaktig samme artikkelen Kloke hoder tenker likt, vettu. (eller googler likt... eh, ja.)
Anglofil Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Yvonne (mod) Endret 10. oktober 2011 av Yvonne
Anbefalte innlegg