maisen Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Hei, Jeg har veldig lyst til å søke meg inn på medisin til høsten 2012, men på grunn av karaktersnittet mitt velger jeg utlandet. Men for å komme inn der må jeg klare en opptaksprøve som krever forkunnskaper i Bio 1+2 og kjemi 1+2(og evt. fysikk). Det jeg lurer på er: Siden vi allerede er kommet til oktober får jeg ikke fullført med undervisning dette semesteret, og lurer på om noen har erfaring av å lese kjemi 1 på egenhånd. Biologien er jeg ikke så redd for. Tanken er da og lese kjemi 1 og Bio 1 på egenhånd før jul, og ta kjemi 2 og Bio 2(og evt. fysikk) ved et privatgymnas etter jul. Er dette å anbefale? Håper veldig på tilbakemeldinger om jeg vil klare dette. Endret 10. oktober 2011 av maisen
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg regner med at det du tenker på er å ta eksamen i både biologi 1, biologi 2, kjemi 1 og kjemi 2 til våren? Altså fem eksamener. Mulig? Sannsynligvis, selv om eksamensperioden i utgangspunktet kun er lagt opp for at man skal ta eksamener på samme nivå. Det vil si at mange av eksamensdatoene kræsjer. For muntlige eksamener er dette et mye mindre problem. Siden du kun har én skriftlig eksamen på listen din bør det gå bra. Å anbefale? Kanskje ikke, men det er vel den eneste måten du kan få det du vil innenfor tidsrammen du vil. Kjemi er forøvrig vanskelig som privatist. Det var vel rundt 2% som fikk 6 på den skriftlige eksamenen i kjemi 2 sist. Det er et ganske absurd nivå og heller ingen fasit på eksamenen, slik at du er avhengig av at sensor har forstått hvordan du har tenkt (som ikke alltid er så enkelt å formidle på papir) selv om du kanskje har gjort det på en annen måte enn hun/han ville gjort.
fink Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Såvidt jeg vet, er det to perioder med privatisteksamener, til jul og til våren. Altså tror jeg du kan ta KJ1 og BI1 til jul, også KJ2 og BI2 til våren, eventuelt alle til våren. Uansett er det vanskelig å forutsi hvordan det er for deg å lese kjemi på egen hånd. Jeg tok kjemi 1 ved privatgymnas, men ser i ettertid at jeg fint kunne lest selv. Kjemi er jo noe matte, hvordan ligger du an der? Har du mye annet å gjøre i tillegg til å lese kjemi? Du vet jo egentlig best selv hvilke forutsetninger du har :-) Har ikke så mange råd å komme med egentlig, men jeg har vært i dine sko. Nå studerer jeg medisin ved NTNU. STÅ PÅ!
maisen Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2011 Tusen takk for svar, begge to :-D Jeg tenker da og ikke ta eksamen i kjemi 1 og biologi 1 til jul, men kun lese meg godt opp slik at jeg får gode nok kunnskaper til å gå videre og i forhold til opptaksprøven. Etter jul vil jeg da ta eksamen i kjemi 2 og biologi 2 ved et privatgymnas(med undervisning). Jeg føler selv jeg ligger greit ann i matte, men har ikke hatt noen fordypning i matte, kun P- men dette gikk som sagt greit. Holder det tror dere- i forhold til kjemi? Det eneste jeg har å konsentrere meg om og gjøre er å lese biologi 1 og kjemi 1. Fink: Så gøy å høre at du studerer medisin:-D Hvordan trives du? Har du noen andre tips å komme med, tas de imot med stor takk!!
fink Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Tusen takk for svar, begge to :-D Jeg tenker da og ikke ta eksamen i kjemi 1 og biologi 1 til jul, men kun lese meg godt opp slik at jeg får gode nok kunnskaper til å gå videre og i forhold til opptaksprøven. Etter jul vil jeg da ta eksamen i kjemi 2 og biologi 2 ved et privatgymnas(med undervisning). Jeg føler selv jeg ligger greit ann i matte, men har ikke hatt noen fordypning i matte, kun P- men dette gikk som sagt greit. Holder det tror dere- i forhold til kjemi? Det eneste jeg har å konsentrere meg om og gjøre er å lese biologi 1 og kjemi 1. Fink: Så gøy å høre at du studerer medisin:-D Hvordan trives du? Har du noen andre tips å komme med, tas de imot med stor takk!! Dersom disse fagene er det eneste du skal gjøre, vil jeg tro at det kommer til å gå helt fint. Jeg storttrives foreløpig Begynte nå i høst, så er ganske fersk. - har friskt i minne perioden der jeg tok realfag, for å si det sånn :gjeiper:
LexSuperior Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Hvis det er opptaksprøven du leser mot, så bør det ikke være noe problem å rekke å lese alt, men jeg er ikke sikker på at det er lov til å gå opp i 2kj uten å ha gått opp i 1kj til eksamen. Det bør du i så fall sjekke med privatistkontoret. Synes å huske at du må ha eksamen i begge fordi at fagene følger hverandre. Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Hvis det er opptaksprøven du leser mot, så bør det ikke være noe problem å rekke å lese alt, men jeg er ikke sikker på at det er lov til å gå opp i 2kj uten å ha gått opp i 1kj til eksamen. Det bør du i så fall sjekke med privatistkontoret. Synes å huske at du må ha eksamen i begge fordi at fagene følger hverandre. Lykke til :-) Biologi 2 kan man ta uten å ha hatt biologi 1, men for å få godkjent kjemi 2, så må man ha hatt kjemi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå