AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #81 Skrevet 11. oktober 2011 Jaha så man skal være barnas ansatt istedet for å være foreldrene deres? Husreder. Men selvfølgelig, dette innebærer å være forelder på heltid, noe vi ikke ser så mye til idag. Du kan få kalle det hva du vil
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. oktober 2011 #82 Skrevet 11. oktober 2011 Husreder. Men selvfølgelig, dette innebærer å være forelder på heltid, noe vi ikke ser så mye til idag. Du kan få kalle det hva du vil Men å være forelder er jo et valg. Syns ikke det er retta t foreldre skal få lønn fordi at de har klart å presse ut noen unger.
Kosemose Skrevet 11. oktober 2011 #83 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg mener at om man vil være hjemmeværende husmor så burde dette være lønnet. Husmoren kan ha 6 timers arbeidsdager og velge hvor mange dager i uka man vil jobbe. Husmoren kan også få velge hvilke tidspunkter h*n vil jobbe på dagen, men helst slik at alt er klappet og klart til mannen i huset kommer hjem. Menn kan være ferdig til forskjellige tidspunkter på døgnet. Dette tror jeg vil gagne eventuelle barn man har og ikke minst livskvaliteten til både mannen og kvinnen. Mannen kommer hjem til ferdig mat og et ryddig hjem. Man slipper å krangle om husarbeidet. Lønnen trenger ikke være så veldig høy, det er mer en symbolsk sum. hva synes dere? Ville dere vært hjemmeværende husmor med litt lønn? Selvsagt burde det være lønnet! Hvis familien blir enig om at mor skal være hjemme, bør hun få halvparten av lønna til far. For de to drar lasset sammen, på hver sin måte. Eller tenker du at Staten skal inn og lønne husmødrene? Det er jeg i såfall dypt uenig i. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #84 Skrevet 11. oktober 2011 Men å være forelder er jo et valg. Syns ikke det er retta t foreldre skal få lønn fordi at de har klart å presse ut noen unger. det handler ikke om at alle skal få. det er et yrke, husreder, les tråden en gang til så vil du kanskje forstå det bedre. Det skal på en side ikke lønne seg økonomisk sett (kun en symbolsk sum) men det skal lønne seg familiemessig sett.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #85 Skrevet 11. oktober 2011 Selvsagt burde det være lønnet! Hvis familien blir enig om at mor skal være hjemme, bør hun få halvparten av lønna til far. For de to drar lasset sammen, på hver sin måte. Eller tenker du at Staten skal inn og lønne husmødrene? Det er jeg i såfall dypt uenig i. Hadde vært fint å fått støtte fra staten eller fra andre velvillige givere som ser det positive i dette. Man kan danne et slags forbund for husredere hvor glade givere kan donere
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. oktober 2011 #86 Skrevet 11. oktober 2011 det handler ikke om at alle skal få. det er et yrke, husreder, les tråden en gang til så vil du kanskje forstå det bedre. Det skal på en side ikke lønne seg økonomisk sett (kun en symbolsk sum) men det skal lønne seg familiemessig sett. Det er jo helt meningsløst at det å ta seg av sitt EGET hjem og sine EGNE unger skal anses som et yrke. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #87 Skrevet 11. oktober 2011 Husmoryrket er forbi. Tidligere hadde man husmorskoler, men man fikk ikke lønn. Hvis begge foreldrene gikk ned i stilling og klarte seg uten all luksus alle krever i dag, kunne de delt på å være hjemme.
Grønt blad Skrevet 11. oktober 2011 #88 Skrevet 11. oktober 2011 Hadde vært fint å fått støtte fra staten eller fra andre velvillige givere som ser det positive i dette. Man kan danne et slags forbund for husredere hvor glade givere kan donere Husredernes landsforbund, kanskje? 1
Grønt blad Skrevet 11. oktober 2011 #89 Skrevet 11. oktober 2011 TS, jeg synes du har noen gode poenger når det kommer til det med god, hjemmelaget mat fra bunnen av, og at man skal ha tid til å stelle ordentlig hjemme. Heldigvis har det skjedd mye siden 50-tallet: - Fryseren er en fantastisk oppfinnelse, som nå finnes i de aller fleste hjem. Den gjør at man kan lage større porsjoner mat som kan fryses ned og tas opp flere dager senere, og likevel smake godt. - Vaskemaskin med sentrifugering og tørketrommel er også vanlig i de fleste hjem, i alle fall vaskemaskinen. Man slipper å vaske for hånd lenger. - Gode, effektive vaskemidler kombinert med gode kluter og godt utstyr gjør at husvasken ikke er så slitsom som det den var. Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å utforske alle mulighetene som finnes på det markedet, dersom du ikke allerede var klar over dette. - Til matlagingen kan man få hjelp av en rekke effektive hjelpemidler. - Du er kanskje ikke klar over det, men det finnes noe som heter "oppvaskmaskin", det er en maskin som vasker opp og tørker for deg, og du slipper å bruke timesvis ved oppvaskkummen. - Man må ikke lenger sy klærne sine selv. I butikkene finner du alt du trenger. - i tillegg finnes det en rekke andre oppfinnelser som gjør at husarbeid ikke er like tidkrevende og fysisk krevende som tidligere. Har man full jobb kan godt forstå at man ikke får gjort alt husarbeidet like ordentlig som man ønsker, men da er det faktisk mulig å arbeide deltid. Ønsker man å være mye hjemme kan man f.eks. jobbe 40%, dvs. to dager på jobb i uka, og man har da massevis av tid til å stelle hjemme, lage mat og stoppe sokker. At staten skal lønne friske kvinner/menn som går hjemme hele tiden synes jeg ikke er greit. 5
Personlig12 Skrevet 11. oktober 2011 #90 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har en god ide, om målet er å skape ro i hjemmet, mer tid til husarbeid og hjemmelagt middag. Jeg foreslår at barna slipper å ha lekser. Er det noe som fører til krangling, sure miner, uenigheter osv, så er det de hekkans leksene.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #91 Skrevet 11. oktober 2011 TS, jeg synes du har noen gode poenger når det kommer til det med god, hjemmelaget mat fra bunnen av, og at man skal ha tid til å stelle ordentlig hjemme. Heldigvis har det skjedd mye siden 50-tallet: - Fryseren er en fantastisk oppfinnelse, som nå finnes i de aller fleste hjem. Den gjør at man kan lage større porsjoner mat som kan fryses ned og tas opp flere dager senere, og likevel smake godt. - Vaskemaskin med sentrifugering og tørketrommel er også vanlig i de fleste hjem, i alle fall vaskemaskinen. Man slipper å vaske for hånd lenger. - Gode, effektive vaskemidler kombinert med gode kluter og godt utstyr gjør at husvasken ikke er så slitsom som det den var. Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å utforske alle mulighetene som finnes på det markedet, dersom du ikke allerede var klar over dette. - Til matlagingen kan man få hjelp av en rekke effektive hjelpemidler. - Du er kanskje ikke klar over det, men det finnes noe som heter "oppvaskmaskin", det er en maskin som vasker opp og tørker for deg, og du slipper å bruke timesvis ved oppvaskkummen. - Man må ikke lenger sy klærne sine selv. I butikkene finner du alt du trenger. - i tillegg finnes det en rekke andre oppfinnelser som gjør at husarbeid ikke er like tidkrevende og fysisk krevende som tidligere. Har man full jobb kan godt forstå at man ikke får gjort alt husarbeidet like ordentlig som man ønsker, men da er det faktisk mulig å arbeide deltid. Ønsker man å være mye hjemme kan man f.eks. jobbe 40%, dvs. to dager på jobb i uka, og man har da massevis av tid til å stelle hjemme, lage mat og stoppe sokker. At staten skal lønne friske kvinner/menn som går hjemme hele tiden synes jeg ikke er greit. Jeg skulle akkurat skrive et slikt innlegg selv, men nå har jo du gjort det. Jeg nøyer meg derfor med å minne TS om at det ikke var slik at alle husmødre vasket og oppdro barn dagen lang. De var ganske like som vi er nå, en del av dem var opptatte av å holde huset rent, andre unngikk langkosten så godt de kunne. Noen tilbragte mye tid med barna sine, andre syntes det var fint å skysse dem ut i bakgården med de andre ungene i nabolaget. Hvor rent det er hjemme og hvor veloppdragen ungen din er har altså ingenting med hvor mye du er hjemme å gjøre, det har med deg selv å gjøre. Denne fantasien om at alt var så mye bedre på femtitallet, og at det skyldtes at man hadde hjemmeværende mødre, er så misforstått og historieløst som man kan få det. 2
Larsern Skrevet 11. oktober 2011 #92 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Jeg mener at om man vil være hjemmeværende husmor så burde dette være lønnet. Husmoren kan ha 6 timers arbeidsdager og velge hvor mange dager i uka man vil jobbe. Husmoren kan også få velge hvilke tidspunkter h*n vil jobbe på dagen, men helst slik at alt er klappet og klart til mannen i huset kommer hjem. Menn kan være ferdig til forskjellige tidspunkter på døgnet. Dette tror jeg vil gagne eventuelle barn man har og ikke minst livskvaliteten til både mannen og kvinnen. Mannen kommer hjem til ferdig mat og et ryddig hjem. Man slipper å krangle om husarbeidet. Lønnen trenger ikke være så veldig høy, det er mer en symbolsk sum. hva synes dere? Ville dere vært hjemmeværende husmor med litt lønn? Det kalles lommepenger og skal gis av sjefen i huset; mannen. Glemte: Endret 11. oktober 2011 av Larsern 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #93 Skrevet 11. oktober 2011 TS, jeg synes du har noen gode poenger når det kommer til det med god, hjemmelaget mat fra bunnen av, og at man skal ha tid til å stelle ordentlig hjemme. Heldigvis har det skjedd mye siden 50-tallet: - Fryseren er en fantastisk oppfinnelse, som nå finnes i de aller fleste hjem. Den gjør at man kan lage større porsjoner mat som kan fryses ned og tas opp flere dager senere, og likevel smake godt. - Vaskemaskin med sentrifugering og tørketrommel er også vanlig i de fleste hjem, i alle fall vaskemaskinen. Man slipper å vaske for hånd lenger. - Gode, effektive vaskemidler kombinert med gode kluter og godt utstyr gjør at husvasken ikke er så slitsom som det den var. Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å utforske alle mulighetene som finnes på det markedet, dersom du ikke allerede var klar over dette. - Til matlagingen kan man få hjelp av en rekke effektive hjelpemidler. - Du er kanskje ikke klar over det, men det finnes noe som heter "oppvaskmaskin", det er en maskin som vasker opp og tørker for deg, og du slipper å bruke timesvis ved oppvaskkummen. - Man må ikke lenger sy klærne sine selv. I butikkene finner du alt du trenger. - i tillegg finnes det en rekke andre oppfinnelser som gjør at husarbeid ikke er like tidkrevende og fysisk krevende som tidligere. Har man full jobb kan godt forstå at man ikke får gjort alt husarbeidet like ordentlig som man ønsker, men da er det faktisk mulig å arbeide deltid. Ønsker man å være mye hjemme kan man f.eks. jobbe 40%, dvs. to dager på jobb i uka, og man har da massevis av tid til å stelle hjemme, lage mat og stoppe sokker. At staten skal lønne friske kvinner/menn som går hjemme hele tiden synes jeg ikke er greit. Jeg er enig med deg. Men... Med alle tekniske hjelpemilder må man nesten ha fagbrev eller god kunnskap om bruksanvisninger.
Lillemeg25 Skrevet 11. oktober 2011 #94 Skrevet 11. oktober 2011 Du får heller få lønn av mannen din og be han om å forsørge deg.
Djungelvrål Skrevet 11. oktober 2011 #95 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg er enig med deg. Men... Med alle tekniske hjelpemilder må man nesten ha fagbrev eller god kunnskap om bruksanvisninger. Trenger man fagbrev forå å skru på en oppvaskmaskin?? Synes nesten denne tråden er respektløs overfor de som faktisk jobber 100% og greier å ta seg av huset utenom. Hvis man skal leke husmor på heltid er det jo bare å flytte til bygda, der er det billigere å bo og leve. Vips så har den ene mulighet til å være hjemme. Flott det, men ikke forlang lønn for det! 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. oktober 2011 #96 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har en god ide, om målet er å skape ro i hjemmet, mer tid til husarbeid og hjemmelagt middag. Jeg foreslår at barna slipper å ha lekser. Er det noe som fører til krangling, sure miner, uenigheter osv, så er det de hekkans leksene. Om de skal slippe lekser bør de iallefall da bidra mer å hjelpe til hjemme. Er en del unger som kommer hjem og ikke gidder å hjelpe til med diverse i huset.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #97 Skrevet 12. oktober 2011 Dersom mannen skal betale dette av sin egen lønn blir det ikke mye igjen for paret å leve av. For det første må hun betale skatt av lønnen han gir henne, så må han i tillegg betale arbeidsgiveravgift, pensjonsforsikring, forsikringer, m.m.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #98 Skrevet 12. oktober 2011 Trenger man fagbrev forå å skru på en oppvaskmaskin?? Synes nesten denne tråden er respektløs overfor de som faktisk jobber 100% og greier å ta seg av huset utenom. Hvis man skal leke husmor på heltid er det jo bare å flytte til bygda, der er det billigere å bo og leve. Vips så har den ene mulighet til å være hjemme. Flott det, men ikke forlang lønn for det! Du er klar over at lønna stort sett er lavere på bygda, så det er ikke noe "vips så har den ene mulighet til å være hjemme" her heller!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #99 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg tror du bare får gi opp denne drømmen din. Dette kommer aldri til å skje uansett. Heldigvis.
Orchideae Skrevet 12. oktober 2011 #100 Skrevet 12. oktober 2011 Da lurer jeg virkelig på en ting. Jeg kjenner flere som går hjemme hver dag, men de er ikke uføretrygdet, de bare "gidder ikke". Hvorfor har ikke de det strøkent til enhver tid? Jeg har det mye ryddigere og renere enn de, og de har da allverdens tid! (Og, ja jeg kjenner til historien. De er IKKE uføretrygdet, og har rett og slett ikke lyst på jobb.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå