Gå til innhold

Husmor- lønnet yrke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvem mener du skal betale denne lønnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betyr dette da at de som ikke er husmødre på fulltid, er husmødre på deltid? ;) Hadde ikke hatt noe i mot å blitt betalt for å gjøre husarbeid, men det er jo så langt fra sannsynlig at det .. ja. Hvem tenker du skal betale denne lønnen? Skal da mannen i huset betale for alt? OG; er dette likestilling anno 2011? Føler om dette blir gjennomført, går vi 60 år tilbake i likestillingskampen..

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg mener at om man vil være hjemmeværende husmor så burde dette være lønnet.

Husmoren kan ha 6 timers arbeidsdager og velge hvor mange dager i uka man vil jobbe. Husmoren kan også få velge hvilke tidspunkter h*n vil jobbe på dagen, men helst slik at alt er klappet og klart til mannen i huset kommer hjem. Menn kan være ferdig til forskjellige tidspunkter på døgnet.

Dette tror jeg vil gagne eventuelle barn man har og ikke minst livskvaliteten til både mannen og kvinnen. Mannen kommer hjem til ferdig mat og et ryddig hjem. Man slipper å krangle om husarbeidet.

Lønnen trenger ikke være så veldig høy, det er mer en symbolsk sum.

hva synes dere? Ville dere vært hjemmeværende husmor med litt lønn?

Aldri i verden. Hvorfor skal de få lønn for å gå hjemme og ikke bidra for samfunnet?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal man få betalt for å ta seg av sitt eget hjem? Unnskyld meg, men når man er så dum at man blir hjemmeværende så får man jaggu meg ta den økonimiske smekken for det selv.

En trenger da ikke være dum for å være hjemmeværende. Så barnslig du kan være av og til :roll:

Skrevet

Her har det kommet svært så mange arge svar fra de fleste.

Jeg orker ikke svare en og en men skal prøve etter beste evne å oppsummere litt.

De fleste her godtar f.eks trygdeordningen. Jeg ser kanskje mye skriking om den men det er kun her inne. de fleste gjør ikke noe med det. Trygdeordingen er så vidt jeg vet basert på statspenger.

Hvorfor blir dere så arge om folk med enorm arbeidslyst vil bruke den hjemme for så å motta en symbolsk sum for dette? Og da mener jeg det burde være en god del kriterier for å kunne gjøre dette som

*være gift

*ha barn

*ha kun et x-antall år som husmor.

Jeg mener at også menn kan gjøre seg som husmor. Vi kan godt begynne med å endre ordet husmor til husreder,så ingen føler seg støtt her.

Jeg mener det å være husreder fører kun positivt med seg. Samfunnet vil bli en bedre plass å være. Barn og voksne får i seg sunn og god mat som man kan ta seg tid til å lage fra bunnen av. Man vil være i et hjem hvor det hersker ro og orden da krangel om huslige ting vil gå ned da det er fastsatt hvem sin oppgave det er. Man vil få glade mennesker i et glad hus!

Denne symbolske summen, lønnen, kan vi med god samvittighet ta ifra statskassen eller at det blir opprettet et slags fond når man har fått istand et forbund for husredere. dette kan bygges opp ved hjelp av glade givere og andre glade skattebetalere.

Hvem som skal kontrollere dette? Vel, om man har et forbund så kan disse utføre suprise-sjekker i husstanden som vil ha husredere f.eks. en annen måte er at partneren som ikke vil være husreder gjør en kritisk vurdering ved ukeslutt via et skjema. dette krever selvfølgelig ærlige sjeler! Her er det mye fint og ta med seg, man kan lære god folkskikk og få i seg god og næringsrik husmannskost og allikvel bevare husfreden.

Og la meg også føye til dette på listen

*diverse ærender

*vedlikehold av potteplanter

*fyring i peisen.

Jeg tror norge ville ha blitt et lykkeligere land av denne ordningen :)

Skrevet

En trenger da ikke være dum for å være hjemmeværende. Så barnslig du kan være av og til :roll:

Ts her :)

Nei, man yrenger så absolutt ikke være en dum person selv om man vil være hjemmeværende. Det å være hjemmeværende er en stor og viktig oppgave som plutselig har blitt glemt i alt dette maset om å komme seg opp og frem. Ikke alle trenger det, ikke alle har behov for det. noen ganger kan det være bedre med hjemmelaget kjøttkaker enn å spise en tørr biff alene fordi man er så sur og sliten av å "komme seg opp og frem" hele tiden.

Skrevet

Du må gjerne være husmor TS og gå hjemme å rydde, vaske og fikse i hjemmet ditt til barna og mannen kommer hjem, men om du skal ha penger for det bør dette være ukelønn fra mannen din.

Ellers skal jeg ha penger for å støvsuge, lage mat og tørke støv også. Vedsiden av min fulltidsstilling.

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke bare løst rot det er snakk om når det kommer til husarbeid, jeg kan lage en liste for deg:

*Rydding

*Klesvask

*Stryking av klær, håndklær, sengetøy

*Organisere det rene tøyet

*Innkjøp

*Lage middag, skikkelig husmannskost og ikke noe rett ifra fryseren

*Reeing av senger

*Vasking av vinduer

*Vasking av våtrom

*Bytte av gardiner

*Banke tepper

*Rengjøre stekeovn

*Rengjøre kjøleskap

*Betaling av regninger

*Lappe klær

Og som sagt så kan det være valgfritt hvor mange timer man vil jobbe men lønnen er selvfølgelig timesbasert.

Enda har jeg til dags dato ALDRI brukt mere en en time per dag på å rydde osv...

Tror denne hjemmeværendehusmoren du beskriver er ett finere navn på folk som lever på trygd.

• Liker 2
Skrevet

Ser det dukket opp et spørsmål angående gardiner.

Det er frivillig å ha gardiner (selv om de fleste hjem med respekt for seg selv burde ha gardiner etter min mening)

Man velger selv hvilke gjøremål man har på listen alt ettersom hvor mange man er i husholdet og hvor mye man vil ha gjort.

Skrevet

Enda har jeg til dags dato ALDRI brukt mere en en time per dag på å rydde osv...

Tror denne hjemmeværendehusmoren du beskriver er ett finere navn på folk som lever på trygd.

Forklar meg gjerne hvordan du kan bruke kun 1 time pr dag på husarbeid om du har et hus på 100kvm, hvor man er 3-6 i husstanden med tilhørende hund, katt eller kanskje en undulat.

Mye arbeid i slikt men enkelte liker vel bedre å ha litt uorden og det må jo få være lov til så lenge jeg får lov til å ha orden hos meg selv:)

Skrevet

Du må gjerne være husmor TS og gå hjemme å rydde, vaske og fikse i hjemmet ditt til barna og mannen kommer hjem, men om du skal ha penger for det bør dette være ukelønn fra mannen din.

Ellers skal jeg ha penger for å støvsuge, lage mat og tørke støv også. Vedsiden av min fulltidsstilling.

Da får du enten velge å ta husrederjobb på heltid eller droppe det :) Man klarer ikke å gjøre skikkelig bra husarbeid og lage middag fra bunnen av ved å jobbe ved siden av. ikke i mange år uten at det blir krangling og surhet, og det vil vi jo ikke ha.

Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor man skal få betalt for å styre og stelle i sitt eget hjem?

Er det så stort, og du har så mye rundt deg, at du ikke har tid til å gjøre dette i et vanlig liv, så bør du virkelig revurdere valgene du tar her i livet.

• Liker 2
Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor man skal få betalt for å styre og stelle i sitt eget hjem?

Er det så stort, og du har så mye rundt deg, at du ikke har tid til å gjøre dette i et vanlig liv, så bør du virkelig revurdere valgene du tar her i livet.

Tid har man kanskje men kvaliteten blir ikke like god!

Fordi noen av rett og slett trives med å stelle hjemme og ta vare på familien.

Ikke alle har et behov for en karriere utenom de 4 vegger vet du :)

Og dette er da en bedre ordning enn å snylte vil jeg påstå. man kan få øynene opp for gamle tradisjoner som man fører videre slikt som matlaging og man kan ta seg tid til å reparere klær slik at disse utgiftene går ned.

Skrevet

Da får du enten velge å ta husrederjobb på heltid eller droppe det :) Man klarer ikke å gjøre skikkelig bra husarbeid og lage middag fra bunnen av ved å jobbe ved siden av. ikke i mange år uten at det blir krangling og surhet, og det vil vi jo ikke ha.

Jeg lager mat fra bunnen nesten hver eneste dag. Det går fint det.

Og dette er da en bedre ordning enn å snylte vil jeg påstå.

Nei du skal ikke snylte. Hvis du ikke har jobb fordi du vil gå hjemme, så må du få pengene dine fra mannen din. Du får de hvertfall ikke fra meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager mat fra bunnen nesten hver eneste dag. Det går fint det.

Nei du skal ikke snylte. Hvis du ikke har jobb fordi du vil gå hjemme, så må du få pengene dine fra mannen din. Du får de hvertfall ikke fra meg.

Nesten hver dag er ikke hver dag kjære deg ;)

Skrevet

Nesten hver dag er ikke hver dag kjære deg ;)

Nei det vet jeg. Får jeg lønn hvis jeg lager det hver dag?!

• Liker 1
Skrevet

Nei det vet jeg. Får jeg lønn hvis jeg lager det hver dag?!

Det er nok en del som må falle på plass før det skjer ser det ut til men det hadde jo vært veldig fint! Men da må du kun ha husreder som eneste inntekstkilde og man må utøve tilfredstillende husarbeid hjemme hver dag. det handler ikke bare om å lage mat, se gjerne over listen min som jeg også har gitt en del nye punkter underveis i denne tråden :)

Skrevet (endret)

Tid har man kanskje men kvaliteten blir ikke like god!

Fordi noen av rett og slett trives med å stelle hjemme og ta vare på familien.

Ikke alle har et behov for en karriere utenom de 4 vegger vet du :)

Og dette er da en bedre ordning enn å snylte vil jeg påstå. man kan få øynene opp for gamle tradisjoner som man fører videre slikt som matlaging og man kan ta seg tid til å reparere klær slik at disse utgiftene går ned.

Kvaliteten blir minst like god, det handler om prioriteringer. Og ijgen, hvis du har så mye rundt deg, at du ikke klarer å styre med det på samme måte som andre gjør, bør du revurdere valgene dine. Det er ditt eget valg hvor stort hus du skal ha, og hvor mange dere skal være i hustanden. Det er ditt valg at du vil ha hund. Det er ingenting vi andre, som har en karriere og en vanlig jobb, skal betale deg eller andre for.

Matlaging klarer man da fint i den vanlige hverdag. Å gå hjemme er et valg du gjør selv. Ingen skal betale for at andre skal gå hjemme å sulle. Det finnes ingen karriere innenfor de fire veggene i ditt eget hus. Det gikk bort for 40 år siden. Vil du ikke jobbe vanlig, skal du heller ikke få betalt for det. Da får du heller starte som hjemmehjelp, og få mannen din til å leie deg.

Endret av Dermika
  • Liker 3
Gjest Linda sofie
Skrevet (endret)

Å vaske og lage mat kan du fint klare selv om du jobber! Hvis andre klarer det, så klarer du det å.

Nei dette synes jeg var en dårlig i ide altså. Det får da være måte på. Skal liksom mine skattepenger gå til deg pga du ikke gidder å jobbe og heller bare vil være hjemme? Enten får du la mannen din forsørge deg eller så får du finne deg en jobb.

Endret av Linda sofie
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...