AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #21 Skrevet 10. oktober 2011 Hvis man roter så mye at man må rydde 6-8timer hver dag, 5 dager i uka så bør man vokse opp. 11
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #22 Skrevet 10. oktober 2011 Kan ikke bare skaffe seg en husmor da? Altså en vaskehjelp/nanny? Det er jo et lønnet yrke i dag. Få betalt for kun å være hjemme, idiotisk. Hva med oss andre som er i full jobb? Vi må også lage mat, re opp senger, hente barn, vaske hus osv. Måte på for et velferdsystem vi skal ha da. Har du tenkt på hvor disse pengene skal taes fra? Hvem skal betale, og hvem skal få mindre pga ganske mange kommer til å velge denne statusen? Vi vil sitte igjen med mange innvandrerkvinner som ikke kommer seg ut i samfunnet, på tvers av integreringen det jobbes så iherdig med i dag, en vil få manglende arbeidskraft, spes i helse sektoren. Tilbake til "the old days" og null likestilling. All den jobbinga for ingenting. Jeg ser virkelig ikke det positive og meningen med dette, overhodet. Om husmoryrket ble lønnet så er det ingen som tvinger deg hverken til å være det eller å være ute i arbeidslivet. Men man kan ikke ha en annen jobb vedsiden av husmoryrket da dette kan ansees som å være en fulltidsjobb. Man kan utarbeide en slags husmorens forbund som blir støttet av velvillige og som kan søke staten om støtte. Begrunnelsen for dette er å skape et godt hjem som vil gi barna en god start og en smilende og glad mann og mulig et bedre ekteskap. det handler ikke om likestilling dette, det handler om hva man har lyst til. Menn kan også selvfølgelig få være husmødre dog da kanskje under nærmere oppsyn.
Gjest gutt92 Skrevet 10. oktober 2011 #23 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Du mener at om du ikke gidder å få deg en utdannelse, så skal mannen BETALE deg for å være hjemme? Greit nok om dama ikke tjener veldig mye og man deler utgifter, men jeg hadde ikke akseptert at dama skal leve på mine penger. Dessuten, hva gjør du om det blir slutt? Mannen skal forsørge familien, dvs passe på at alle har mat og klær og har det bra. Betyr ikke at dama skal drite i utdannelse eller jobb. Damer har jo i alle år klaget over at det ikke er likestilling i yrker og at damer tjener så lite, så dukker det spørsmål opp om å bli hjemmeværende? Det er ikke arbeid nok til å jobbe så mye som en arbeidsdag hjemme, engang. Dessuten klarer folk å lage mat selv om de må! Forskjell på 1800-tallet og 2011! Og jeg ser at folk sier at damer gjerne vil være hjemmeværende... Tror ikke dere damer at også MENN har lyst til å slippe å jobbe hele tiden? Få opp øynene! Endret 10. oktober 2011 av gutt92 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #24 Skrevet 10. oktober 2011 Hvis man roter så mye at man må rydde 6-8timer hver dag, 5 dager i uka så bør man vokse opp. Det er ikke bare løst rot det er snakk om når det kommer til husarbeid, jeg kan lage en liste for deg: *Rydding *Klesvask *Stryking av klær, håndklær, sengetøy *Organisere det rene tøyet *Innkjøp *Lage middag, skikkelig husmannskost og ikke noe rett ifra fryseren *Reeing av senger *Vasking av vinduer *Vasking av våtrom *Bytte av gardiner *Banke tepper *Rengjøre stekeovn *Rengjøre kjøleskap *Betaling av regninger *Lappe klær Og som sagt så kan det være valgfritt hvor mange timer man vil jobbe men lønnen er selvfølgelig timesbasert.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #25 Skrevet 10. oktober 2011 Du mener at om du ikke gidder å få deg en utdannelse, så skal mannen BETALE deg for å være hjemme? Greit nok om dama ikke tjener veldig mye og man deler utgifter, men jeg hadde ikke akseptert at dama skal leve på mine penger. Dessuten, hva gjør du om det blir slutt? Mannen skal forsørge familien, dvs passe på at alle har mat og klær og har det bra. Betyr ikke at dama skal drite i utdannelse eller jobb. Damer har jo i alle år klaget over at det ikke er likestilling i yrker og at damer tjener så lite, så dukker det spørsmål opp om å bli hjemmeværende? Det er ikke arbeid nok til å jobbe så mye som en arbeidsdag hjemme, engang. Dessuten klarer folk å lage mat selv om de må! Forskjell på 1800-tallet og 2011! Og jeg ser at folk sier at damer gjerne vil være hjemmeværende... Tror ikke dere damer at også MENN har lyst til å slippe å jobbe hele tiden? Få opp øynene! Neineinei, det er ikke dette jeg skriver! Mannen skal ikke betale dette. dette har jeg forklart i et tidligere innlegg. Hva er så galt med å være hjemmeværende om noen ønsker det? Hva vondt gjør det deg? de som ønsker å være ute i yrkeslivet utenfor de fire veggene velger jo dette selv. Dere snakker om likestilling, hvorfor kan jeg ikke da få velge å være hjemmeværende med god samvittighet? om jeg får en liten symbolsk sum fordi jeg vil gjøre det beste for min familie, hva er galt med dette? Og menn er hjertlig velkomne til å bli lønnet husmødre de også dette kan man bli enige om innefor forholdet, hvem som eventuelt vil være hjemmeværende husmor. De som vil være hjemmeværende husmor er nok ikke de som løp rundt uten bh foran stortinget og ropte om høyere lønn og liketsilling. Vi er de som var hjemme og bakte boller og laget kakao
Gjest gutt92 Skrevet 10. oktober 2011 #26 Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke bare løst rot det er snakk om når det kommer til husarbeid, jeg kan lage en liste for deg: *Rydding - kan ta 5 min. om man passer på å alltid lege på plass ting og man ikke roter til hver dag *Klesvask - trengs ikke hver eneste dag med mindre man har 4 antrekk daglig *Stryking av klær, håndklær, sengetøy - trengs ikke hver dag *Organisere det rene tøyet - trengs ikke hver dag *Innkjøp - kan gjøres så sjelden som 1 gang i uka *Lage middag, skikkelig husmannskost og ikke noe rett ifra fryseren *Reeing av senger - tar under 5 min. *Vasking av vinduer - trengs ikke en gang i uka engang med mindre man er glad i å ta på glass *Vasking av våtrom - trengs hvertfall ikke hver eneste dag *Bytte av gardiner - det gjør man noen få ganger i året *Banke tepper - ikke hver dag *Rengjøre stekeovn - trengs ikke en gang i uka engang *Rengjøre kjøleskap det skjer hos folk 1-2 ganger i året... *Betaling av regninger - hver mnd. *Lappe klær - ja, for hvem får hull i klær hver dag? Og som sagt så kan det være valgfritt hvor mange timer man vil jobbe men lønnen er selvfølgelig timesbasert. Det er MIN mening på lista.... 80 % av lista trengs IKKE hver dag, og normale folk gjør ikke alt det der hver eneste dag... Det der er nok bare for å få husmoryrket i bedre lys. Om dama mi hadde rengjort kjøleskapet hver dag hadde jeg begynt å lure på om noen hadde slått hu i hodet. 3
Gjest gutt92 Skrevet 10. oktober 2011 #27 Skrevet 10. oktober 2011 Neineinei, det er ikke dette jeg skriver! Mannen skal ikke betale dette. dette har jeg forklart i et tidligere innlegg. Hva er så galt med å være hjemmeværende om noen ønsker det? Hva vondt gjør det deg? de som ønsker å være ute i yrkeslivet utenfor de fire veggene velger jo dette selv. Dere snakker om likestilling, hvorfor kan jeg ikke da få velge å være hjemmeværende med god samvittighet? om jeg får en liten symbolsk sum fordi jeg vil gjøre det beste for min familie, hva er galt med dette? Og menn er hjertlig velkomne til å bli lønnet husmødre de også dette kan man bli enige om innefor forholdet, hvem som eventuelt vil være hjemmeværende husmor. De som vil være hjemmeværende husmor er nok ikke de som løp rundt uten bh foran stortinget og ropte om høyere lønn og liketsilling. Vi er de som var hjemme og bakte boller og laget kakao Åja. Lurte litt på det... Men hvor skal pengene komme fra? Tror ingen hadde hatt interesse av å betale for det av sine skattepenger, dessuten hadde familien tjent MYE mer bare ved å ha en kassejobb noen ganger i uka liksom. Og hvordan skulle samfunnet fungert når flesteparten av latsabbene hadde funnet ut hvor herlig det er å "jobbe" hjemme?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #28 Skrevet 10. oktober 2011 Det er MIN mening på lista.... 80 % av lista trengs IKKE hver dag, og normale folk gjør ikke alt det der hver eneste dag... Det der er nok bare for å få husmoryrket i bedre lys. Om dama mi hadde rengjort kjøleskapet hver dag hadde jeg begynt å lure på om noen hadde slått hu i hodet. Jeg mener selvfølgelig ikke at ALT på listen skal gjøres hver dag, men man kan ha en daglig liste, en ukentlig liste og en månedlig liste. Vil gjerne få tilføre noe på lista *eventuelle husdyr krever stell *Holde fryseren med hjemmelaget bakst.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #29 Skrevet 10. oktober 2011 Åja. Lurte litt på det... Men hvor skal pengene komme fra? Tror ingen hadde hatt interesse av å betale for det av sine skattepenger, dessuten hadde familien tjent MYE mer bare ved å ha en kassejobb noen ganger i uka liksom. Og hvordan skulle samfunnet fungert når flesteparten av latsabbene hadde funnet ut hvor herlig det er å "jobbe" hjemme? Man kan begrense det til et visst aldersspenn og at kriteriene er at man er gift og har minst et barn. Dette for å redusere faren for at alle vil forsvinne fra det ordinære arbeidslivet. Man kan også gjøre det slik at man får være husmor i kun x antall år.
Gjest gutt92 Skrevet 10. oktober 2011 #30 Skrevet 10. oktober 2011 Poenget mitt da, er at det ville blitt veldig lite å gjøre, i forhold til hvis denne husmoren hadde en deltidsjobb e.l. For da kunne hu gjort like mye, men også arbeidet. Noen menn liker også å lage mat og styre litt hjemme for å slappe av... Jeg liker å lage mat til tider, så sånn jeg ser det i hvertfall hadde jeg likt å gjøre dette sammen med dama istedet for å komme hjem, slenge beina på bordet og lese avisa mens dama gjør alt. Eller omvendt.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #31 Skrevet 10. oktober 2011 Poenget mitt da, er at det ville blitt veldig lite å gjøre, i forhold til hvis denne husmoren hadde en deltidsjobb e.l. For da kunne hu gjort like mye, men også arbeidet. Noen menn liker også å lage mat og styre litt hjemme for å slappe av... Jeg liker å lage mat til tider, så sånn jeg ser det i hvertfall hadde jeg likt å gjøre dette sammen med dama istedet for å komme hjem, slenge beina på bordet og lese avisa mens dama gjør alt. Eller omvendt.. Er ikke husarbeid ganske mye arbeid? Eller gjør ikke folk slikt som står på listen lengre? Skikkelig husrabeid krever tid! Og dette er helt frivillig, på lik linje som hvilke jobber man vil søke på ellers i livet. Og om dette ikke skulle passe dere så gjør dere ikke dette, er ikke værre en som så
Personlig12 Skrevet 10. oktober 2011 #32 Skrevet 10. oktober 2011 Hvem skal sjekke at du faktisk gjør noe, tenkt på alle snylterne vi hadde fått? Som IKKE gjorde noe? Du sier en skal få betalt pr time, hvem skal regulere dette? Tror du har begitt deg ut på en ide som lett lar seg knekke. Men moro å fantasere litt da 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #33 Skrevet 10. oktober 2011 Hvem skal sjekke at du faktisk gjør noe, tenkt på alle snylterne vi hadde fått? Som IKKE gjorde noe? Du sier en skal få betalt pr time, hvem skal regulere dette? Tror du har begitt deg ut på en ide som lett lar seg knekke. Men moro å fantasere litt da Den som velger å ikke være hjemme kan gi en form for evaluering av arbeidet som blir gjort hjemme. er ikke mann og barn fornløyde så kan de rapportere dette. husmor forbundet kan komme på jevnlige sjekker, her ligger det an til flere arbeidsplasser! Og hvor mange gjør vel ikke en slett jobb der ute i det ordinære arbeidslivet? Som sitter i samme stillingen fremdeles?
Gjest gutt92 Skrevet 10. oktober 2011 #34 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg tviler på at menn ville klagd på kona si om han var glad i hu og ville fortsette med forholdet. Tror mye dårlig arbeid såfall ville tatt knekken på forholdet til slutt.
Gjest Badabing Skrevet 10. oktober 2011 #35 Skrevet 10. oktober 2011 Hvis husmødre skal være hjemme, så er det noe hun og partneren må bli enige om, og da må partneren forsørge henne. Kan ikke se en eneste god grunn til at folk skal få betalt for å gå hjemme når de er friske og ikke har veldig små barn å ta seg av. 2
Gjest Badabing Skrevet 10. oktober 2011 #36 Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke bare løst rot det er snakk om når det kommer til husarbeid, jeg kan lage en liste for deg: *Rydding *Klesvask *Stryking av klær, håndklær, sengetøy *Organisere det rene tøyet *Innkjøp *Lage middag, skikkelig husmannskost og ikke noe rett ifra fryseren *Reeing av senger *Vasking av vinduer *Vasking av våtrom *Bytte av gardiner *Banke tepper *Rengjøre stekeovn *Rengjøre kjøleskap *Betaling av regninger *Lappe klær Betale regninger som eget punkt?? Haha.. Jeg gjør alle disse tingene pluss baker og tar meg av husdyr sammen med mannen, og enda jobber vi over 100% begge to og jeg har til og med tid til å sitte på Kvinneguiden. Det eneste er at jeg ikke banker tepper, nettopp fordi vi ikke har noen. Og som sagt så kan det være valgfritt hvor mange timer man vil jobbe men lønnen er selvfølgelig timesbasert. 2
SmallTalk Skrevet 10. oktober 2011 #37 Skrevet 10. oktober 2011 Hvorfor skal man få betalt for å ta seg av sitt eget hjem? Unnskyld meg, men når man er så dum at man blir hjemmeværende så får man jaggu meg ta den økonimiske smekken for det selv. 3
Gjest Purple Haze Skrevet 10. oktober 2011 #38 Skrevet 10. oktober 2011 Morsom lesning, nesten som en filmavis fra 1950-tallet 3
Tabris Skrevet 10. oktober 2011 #39 Skrevet 10. oktober 2011 Hvis man skal ha timebasert lønn for husarbeid, så må jo det også gjelde kvinner som er i annet arbeid. Hvis jeg f.eks har en fast jobb på dagen, og så bruker noen timer om kvelden til å jobbe som servitør, så skal jeg jo ha lønn for det, selv om det er en jobb jeg gjør utenom min faste dagjobb. Hvis du mener husarbeid i seg selv er noe som fortjener lønn på timebasis, så må jo alle som gjør den jobben få det. På samme måte som man skal ha lønn som servitør, enten man har det somm fulltidsjobb på dagen, eller et par timer om kvelden for å spe på litt. 5
DysterPytten Skrevet 10. oktober 2011 #40 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg mener selvfølgelig ikke at ALT på listen skal gjøres hver dag, men man kan ha en daglig liste, en ukentlig liste og en månedlig liste. Vil gjerne få tilføre noe på lista *eventuelle husdyr krever stell *Holde fryseren med hjemmelaget bakst. Ser du virkelig for deg at staten skal sette opp en liste for hva andre mennesker skal gjøre i huset sitt? hva med de som ikke har gardiner? Skal de settte opp gardinger, kun fordi staten krever det? Og HVEM skal kontrollere at dette faktisk blir gjort, og at ikke systemet blir utnytta? Hvorfor er det vanskeligere for disse hjemmeværende mødrene å få dette gjort, og trenger dette som ekstra yrke, når vanlige 100% arbeidene kvinner (og menn) klarer å gjøre dette etter jobb? Hvorfor skal det bare være husmødre? Hva skjedde med husmenn? Må være det dummeste forslaget jeg har hørt noen sinne. Skjønner ikke hvorfor de som mener at de må være hjemme med barna, skal ha særbehandling. Det er da virkelig ikke en fulltidsjobb. Og er de alene om de huslige pliktene, er det fordi de har valgt å være alene om det. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå