AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg mener at om man vil være hjemmeværende husmor så burde dette være lønnet. Husmoren kan ha 6 timers arbeidsdager og velge hvor mange dager i uka man vil jobbe. Husmoren kan også få velge hvilke tidspunkter h*n vil jobbe på dagen, men helst slik at alt er klappet og klart til mannen i huset kommer hjem. Menn kan være ferdig til forskjellige tidspunkter på døgnet. Dette tror jeg vil gagne eventuelle barn man har og ikke minst livskvaliteten til både mannen og kvinnen. Mannen kommer hjem til ferdig mat og et ryddig hjem. Man slipper å krangle om husarbeidet. Lønnen trenger ikke være så veldig høy, det er mer en symbolsk sum. hva synes dere? Ville dere vært hjemmeværende husmor med litt lønn?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg er ikke imot at kvinner skal være hjemme med hus og barn, men da burde mannen forsørge alle sammen, noe som ofte blir vanskelig med dagens lønninger, ihvertfall for mange.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 De aller fleste klarer å balansere to jobber barn og husarbeid uten at det blir noe stress. - jeg forstår ikke hvordan noen klarer å gå hjemme dag ut og dag inn uten å gjøre seg "fortjent" til pengene. Vi er i 2011 nå, få deg en utdannelse og en skikkelig jobb! 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg synes ikke at husmor skal være et lønnet yrke. makan 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 De aller fleste klarer å balansere to jobber barn og husarbeid uten at det blir noe stress. - jeg forstår ikke hvordan noen klarer å gå hjemme dag ut og dag inn uten å gjøre seg "fortjent" til pengene. Vi er i 2011 nå, få deg en utdannelse og en skikkelig jobb! jeg forstår ikke hvordan noen gidder å kritisere folk sine valg på denne måten. greit nok at du ikke vil leve livet ditt på denne måten, men ikke tro at din måte er den absolutte sannhet som passer for alle. Og mener du virkelig at en husmor ikke gjør seg fortjent til penger? Da har du aldri gjort skikkelig husarbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 Husmor skal ikke bli et lønnet yrke, for det får være måte på hva man skal få lønn for her i Norge. Ønsker noen å være husmor, får den ene som er i jobb forsørge den som er hjemme. Lønn for å ta seg av sitt eget hjem, er og blir det dummeste jeg har hørt på lenge. Og hvorfor sikter du til at mannen skal være ute, og kvinnen skal være den som automatisk er den som skal være hjemme? Når mannen kommer hjem, får han ta sin del av husarbeidet 9
Gjest Iah Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Husholdninger med to inntekter har da like mye husarbeid. Skal alle få betalt for å støvsuge stua, eller bare de som har det som hovedbeskjeftigelse? 12
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Husmor skal ikke bli et lønnet yrke, for det får være måte på hva man skal få lønn for her i Norge. Ønsker noen å være husmor, får den ene som er i jobb forsørge den som er hjemme. Lønn for å ta seg av sitt eget hjem, er og blir det dummeste jeg har hørt på lenge. Og hvorfor sikter du til at mannen skal være ute, og kvinnen skal være den som automatisk er den som skal være hjemme? Når mannen kommer hjem, får han ta sin del av husarbeidet Om man skal se på hvem som passer best til å være hjemme så er det kvinnen. Dette har ikke noe med at hun ikke kan gjøre det bra ute i yrkeslivet, det har noe med at vi kvinner er bedre på husarbeid. Og hvor mye irritasjon er det ikke ute å går i forhold fordi man føler en skjev fordeling av husarbeid? Hvor mye stress og slit er det ikke når man har hentet barna, kommer hjem og må starte å lage middag da? Det er ikke snakk om at man skal få lønn for å ikke gjøre noe. Man kan innføre et slags system hvor mannen/partneren kan vurdere husarbeidet om det er tilfredstillende gjort i forhold til diverse kriterier som er utarbeidet av et slags husmorutvalg (eksperter på husmorens oppgaver) Det kan være sunn og hjemmelaget mat hver dag, oppredde senger, renvasket tøy, tøy som er stryket og brettet fint sammen samt renhold av alle rom. For ikke å glemme; innkjøp! Månedelig så kan det være vindusvask, kjøleskapsvask og gardinbytte. Barn og mann kommer hjem til et sunt og deilig måltid, til et hjem som virker mer innbydene og gir rom for ro. Man slipper å krangle så mye om husarbeidet og barna vil oppleve en mer harmonisk og mindre stressende hverdag. Man får mer tid til å være familie på ettermiddager og kvelder. Lønnen trenger ikke være høy, men mer som en symbolsk sum. det skal ikke lønne seg men det skal være mulig å være hjemme uten at økonomien går i stå siden bare den ene partneren jobber.
Tabris Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 jeg forstår ikke hvordan noen gidder å kritisere folk sine valg på denne måten. greit nok at du ikke vil leve livet ditt på denne måten, men ikke tro at din måte er den absolutte sannhet som passer for alle. Og mener du virkelig at en husmor ikke gjør seg fortjent til penger? Da har du aldri gjort skikkelig husarbeid. Spørsmålet er jo hvorfor en husmor skal få lønn for det en arbeidende kvinne gjør i tillegg til vanlig jobb. Hvis skikkelig husarbeid fortjener lønn, så bør denne symbolske summen også gå til utarbeidende kvinner, siden de gjør dette i tillegg til vanlig jobb. 11
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Husholdninger med to inntekter har da like mye husarbeid. Skal alle få betalt for å støvsuge stua, eller bare de som har det som hovedbeskjeftigelse? Kun den som har det som hovedbeskjeftigelse
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Spørsmålet er jo hvorfor en husmor skal få lønn for det en arbeidende kvinne gjør i tillegg til vanlig jobb. Hvis skikkelig husarbeid fortjener lønn, så bør denne symbolske summen også gå til utarbeidende kvinner, siden de gjør dette i tillegg til vanlig jobb. Fordi enkelte av oss kvinner vil gjerne være hjemmeværende 100% og kunne gjøre alt av husarbeid. Noen av oss har ikke interesse av å gjøre suksess i arbeidslivet utenfor de fire veggene. Det er ikke snakk om å gå hjemme for å sitte på rumpen.
Gjest navnelapp Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Det får du gjere for di eiga (eller mannen din si) rekning. Ikkje for mine skattepengar. For noko tøv. 9
Japp Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Om man skal se på hvem som passer best til å være hjemme så er det kvinnen. Dette har ikke noe med at hun ikke kan gjøre det bra ute i yrkeslivet, det har noe med at vi kvinner er bedre på husarbeid. Og hvor mye irritasjon er det ikke ute å går i forhold fordi man føler en skjev fordeling av husarbeid? Hvor mye stress og slit er det ikke når man har hentet barna, kommer hjem og må starte å lage middag da? Det er ikke snakk om at man skal få lønn for å ikke gjøre noe. Man kan innføre et slags system hvor mannen/partneren kan vurdere husarbeidet om det er tilfredstillende gjort i forhold til diverse kriterier som er utarbeidet av et slags husmorutvalg (eksperter på husmorens oppgaver) Det kan være sunn og hjemmelaget mat hver dag, oppredde senger, renvasket tøy, tøy som er stryket og brettet fint sammen samt renhold av alle rom. For ikke å glemme; innkjøp! Månedelig så kan det være vindusvask, kjøleskapsvask og gardinbytte. Barn og mann kommer hjem til et sunt og deilig måltid, til et hjem som virker mer innbydene og gir rom for ro. Man slipper å krangle så mye om husarbeidet og barna vil oppleve en mer harmonisk og mindre stressende hverdag. Man får mer tid til å være familie på ettermiddager og kvelder. Lønnen trenger ikke være høy, men mer som en symbolsk sum. det skal ikke lønne seg men det skal være mulig å være hjemme uten at økonomien går i stå siden bare den ene partneren jobber. Kan jeg få spørre om du er mann eller dame? 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 Hør med nav, de elsker å gi penger til sånne som deg. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #16 Skrevet 10. oktober 2011 Det får du gjere for di eiga (eller mannen din si) rekning. Ikkje for mine skattepengar. For noko tøv. Det skal selvfølgelig skattes av disse husmorpengene også, alle skal bidra Feriepenger derimot trenger man ikke krav på. Alt trenger å ha med penger å gjøre, noen ganger kan det være fint med litt livskvalitet også
Personlig12 Skrevet 10. oktober 2011 #17 Skrevet 10. oktober 2011 Kan ikke bare skaffe seg en husmor da? Altså en vaskehjelp/nanny? Det er jo et lønnet yrke i dag. Få betalt for kun å være hjemme, idiotisk. Hva med oss andre som er i full jobb? Vi må også lage mat, re opp senger, hente barn, vaske hus osv. Måte på for et velferdsystem vi skal ha da. Har du tenkt på hvor disse pengene skal taes fra? Hvem skal betale, og hvem skal få mindre pga ganske mange kommer til å velge denne statusen? Vi vil sitte igjen med mange innvandrerkvinner som ikke kommer seg ut i samfunnet, på tvers av integreringen det jobbes så iherdig med i dag, en vil få manglende arbeidskraft, spes i helse sektoren. Tilbake til "the old days" og null likestilling. All den jobbinga for ingenting. Jeg ser virkelig ikke det positive og meningen med dette, overhodet. 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #18 Skrevet 10. oktober 2011 Hør med nav, de elsker å gi penger til sånne som deg. Jeg tror du tenker på mennesker som skyr alt av arbeid, det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om hardtarbeidende kvinner som vil gjøre det beste for sin mann og sine barn med å skape et godt hjem.
spinnwild Skrevet 10. oktober 2011 #19 Skrevet 10. oktober 2011 ... Og hvem skal betale ut denne lønnen? Siden arbeidet gjøres for mann og barn, synes jeg disse burde stå for lønnsgiving. Mener du at alle vi andre som jobber skal betale for at en person skal gjøre det vi alle må gjøre, uten at vi skal få noe tilbake for det? Jeg betaler kun for husarbeid om jeg får meg barn (man må gjøre seg fortjent til lommepengene) og om jeg får meg hushjelp. Som hjemmeværende er det jo allerede som den andre betaler, h*n må jo bruke mer av egen lønn på partner og ev. barn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #20 Skrevet 10. oktober 2011 Kan jeg få spørre om du er mann eller dame? Beklager om jeg var utydelig på dette, jeg er en kvinne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå