AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Hei. Vi har fått sopp, mugg eller noe på badet. Det er på taket. Vi har liten vindu som står åpent hver gang noen dusjer seg, men uansett fikk vi noen flekker på taket over badekaret. Hva kan vi gjøre for å få de vekk før det blir verre?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Vask/desinfiserde flekkene som er, så det ikke sprer seg. Det er fukt som gjør det, så dere må passe på å lufte ikke bare når dere dusjer, men etterpå også, helt til det ikke er fukt i luften. Leier/eier dere? vil anbefale å få montert en god baderomsvifte.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Lufting er bra, samtidig er det ikke alltid nok hvis det er høy luftfuktighet ute eller ugunstige temperaturforskjeller (f eks kaldt ute). Hold det varmt og tørt på badet om mulig. Ellers er det mange ulike sopper, noen er mye skadeligere enn andre, så det kan være lurt å finne ut hva det er, men det koster kanskje litt.
Lutetium 71 Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Er den svart? Den går an å vaske bort. Men som andre sier her, lufting er alfa og omega.
Gjest Best Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Desinfiser, monter uttrekksvifte og øk temperaturen. Pass på at det er frisk luft inn i rommet også ( inn døren f.eks.) så det ikke blir undertrykk i rommet.
Lutetium 71 Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Desinfiser, monter uttrekksvifte og øk temperaturen. Pass på at det er frisk luft inn i rommet også ( inn døren f.eks.) så det ikke blir undertrykk i rommet. Litt uenig i desinfiseringsaspektet. Avhengig av hva slags stoffer man bruker, så kan man risikere å kultivere bakteriestammer som tåler desinfiseringsmidlene. Da er det bedre å satse på å holde ting rent med "normale" vaskemidler, og tørke ut rommet hurtigst mulig etter en dusj. Tørre rom gir dårlig grobunn for bakterie/soppvekst. Endret 10. oktober 2011 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 TS her. Tusen takk for svar alle sammen! Egentlig prøver vi så godt vi kan å lufte. Vindu står åpent etter at noen har dusjet seg også, men når det blir regn og kaldt ute, hjelper det ikke så mye. Vi eier og flyttet i mars i år og hadde ingen problemer fram til forrige uke. Jeg regner med at fuktighet og lave temperaturer ute bidrar til dette her. Er det mugg eller sopp eller hva er det for nå. Jeg har aldri opplevd noe lignende og kan ikke beskrive det. Kan dere anbefale vaskemiddel som kan forhindre dette til å skje igjen? Jeg har til og med vurdert å male på nytt taket i tilfellet det fins maling som hjelper mot sånne ting.
Gjest otrivin Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Det ser ut som mugg. Det kan være vått oppover i tak/isolasjon, så evt. burde dere kanskje rive ned taket og se om det er gått oppover, for mugg kan være VELDIG skadelig og det er jeg et bevis på. Lukter det noe spesielt der flekkene er/på badet? Kan lukte litt spesielt om det er mugg/råte.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Nei, det lukter ingenting for nå. Etasjen over oss er egentlig loft med boder. Jeg sjekker i dag om det er noe lekkasje der, men jeg antar det har noe å gjøre med damp og fuktighet på grunn av dusjing, siden det er bare over badekaret (men begynner å spre seg over hele taket på badet!).
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg synes jeg ser slike flekker i taket på bad overalt for tiden. På hoteller der jeg har bodd, hos bekjente etc. Er ikke sikkert det er SÅ alvorlig? Går det an å løsne en del av taket og se hvordan det ser ut bak? (for å finne ut om det er mugg eller bare noe overflatisk fukt... Ville uansett installert en liten baderomsvifte. Vi har dette på begge bad. Koster kanskje et par tusen?
Gjest Best Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Jeg går her utfra at det er overflatesopp som ikke er farligere enn svertesopp. Vedr maling så kan det hjelpe å male med Lady våtrom 20 i taket. Den inneholder sopphindrende midler så det kan hjelpe på sikt, men du må fjerne problemet først og minke luftfuktigheten. Jeg ville vasket med kraftvask, skylt med vann og etterpå desinfisert med Sopp og algefjerner. Bruk verneutstyr i form av maske, briller og hansker. Endret 11. oktober 2011 av Best
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #12 Skrevet 11. oktober 2011 Vi har de samme flekkene i sommerhuset etter at en slektning ikke skrudde av vannrørene i kjelleren for vinteren, men lot det renne for å unngå at vannet frøs. Jeg reagerer sterkt på muggsopp, men merker ingen ubehag i huset. Kan det hjelpe å vaske ned alle flekkene slik det blir foreslått her for å minske fuktdannelsen/soppen? Hvis det er badet ts, anbefaler jeg å tørke opp alt vannet etter dusj og henge opp gulvfilla et annet sted, helst tørke klær utendørs. Anbefaler også fuktavleder (?). Det kan du få leid for en helg hos et byggefirma. En vifte på badet er heller ikke dumt. I vårt feriehus er det ikke mulig å gjøre stort akkurat nå, annet enn å vaske siden vi er flere eiere og huset står tomt og uten varme hele vinteren.
Lutetium 71 Skrevet 11. oktober 2011 #13 Skrevet 11. oktober 2011 TS: Er det mur/betongtak? Så ut som en litt porøs overflate på bildet ditt, nemlig.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #14 Skrevet 11. oktober 2011 TS: Er det mur/betongtak? Så ut som en litt porøs overflate på bildet ditt, nemlig. Betongtak, ja. Gammel blokk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå