Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gått opp som privatist og studert ungdomsskolefag og tatt eksamen den veien?

Hvis noen har, har dere eventuelt noen tips til hvordan jeg kan gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne

Skrevet

Er dette mulig i det hele tatt? Det er jo plikt til å gå 10-årig grunnskole i Norge, og eneste alternativet er vel å søke om hjemmeskole ettersom mesteparten av karaktergrunnlaget ikke settes på grunnlag av eksamen.

Skrevet

Ja, det er plikt på det, men om jeg for noen grunn du ikke har noe med ikke fikk fullført ungdomsskolen, så er det vel også mulig å ta opp fagene og melde seg til eksamen på en ungdomsskole i nærområdet?

Skrevet

dette er rett og slett noe ubetydelig. du blir bare å ødelegge deres forhold, eller at han blir å stole mindre på deg. bare aldri gjør dette igjen om dere krangler :-)

• Liker 1
Skrevet

hvis du gjør det helt forferdelig på u-skolen så lurer jeg på om du må gå opp igjen året. Jeg har aldri hørt om noe slags privatistordning for u-skolefag.

Men hvis du har en veldig god grunn til at du har gjort det dårlig, psykisk lidelse, sykdom osv så kan du vel søke på særskilt grunnlag på vgs med ufullstendig vitnemål fra u-skolen.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at man ikke kan ta u-skolefag som privatist. Du kan få hjemmeundervisning, men det må i så fall gjøres i samarbeid med foreldre. Du må heller ikke gå noen klasser om igjen selv om du gjør det veldig dårlig. Du blir sendt videre selv om du har en ener.

Anbefaler deg å kontakte kontaktlærer, sosiallærer eller rådgiver på skolen dersom du har behov for spesiell tilrettlegging eller lignende.

I Norge er det pliktig grunnskoleopplæring på 10 år.

Skrevet

I Norge er det pliktig grunnskoleopplæring på 10 år.

Jada, det vet vel alle. Men det er faktisk noen få, som (av spesielle årsaker) aldri fullfører ungdomskolen. Jeg vet om to.

Skrevet

TS her.

Jeg har fullført, men ikke i den grad at jeg tok eksamen.

Det skal vel være mulig å låne bøker fra en skole, eller hva som helst, og gjøre lekser og gå igjennom fag hjemme på egen hånd, og så eventuelt sende inn arbeidet du gjør, så noen tar en titt på det og kontrollerer?

Akkurat som folk studerer VGS på egenhånd.

Jeg har kommet inn på VGS, men føler at jeg ikke har nok kunnskap til å overleve fagene på dette nivået i og med at jeg har gått glipp av mye på ungdomsskolen.

Så det må vel være mulig å kontakte en skole og eventuelt melde deg opp til eksamen på en ungdomsskole. hvis du gjør alt selv?

Du kan ikke ta opp skoleår fra grunnskolen lengere hvis du gjorde det for dårlig eller droppa ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...