Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2003 #1 Skrevet 5. desember 2003 Jeg og min kjære lurer på om vi skal reise bort og feire nyttår i år. Vi har bonuspoeng nok til en tur i norden , så vi lurer på København, Stockholm eller Helsinki. Er det noen som har erfaring, eller har tips og råd til oss? Kommer alle severdigheter, aktiviteter og shopping til å være stengt i dagene før og etter :-? ?? Hvilken by bør vi velge? Tar gjerne også imot tips om webadresser der vi kan finne info!! :D
Piglet Skrevet 6. desember 2003 #2 Skrevet 6. desember 2003 København! Her er noe jeg har skrevet ved en tidligere anledning, med info og hjemmesider etc.: Jeg vil anbefale at du tar en tur innom her: http://www.visitcopenhagen.dk/ Masse informasjon om alt fra hotel, mat til severdigheter og kart. Ellers vil jeg anbefale dette hotellet som ligger midt i byen: http://www.dgibyen.dk/index1.php?pageid=32 Det er forholdsvis rimelig og inkludert i prisen er det ikke bare frokost, men fri avbenytelse av det store vannkultur-centeret. I tillegg er det spa-bad, hvis du/dere vil ha litt luksus, og bowling o.l. hvis dere vil leke litt. Ellers er jo København meget lang fremme når det gjelder kultur: Et besøk på Luisanna anbefales ( www.louisiana.dk/dansk/ ), det samme gjelder Statens Museum for Kunst. I tillegg er det jo de klassiske severdighetene som Tivoli (har blitt kåret til Københavns mest romantiske sted). Hvis dere skal dra i november/desember, har de et kjempehyggelig julemarked. Sjekk: www.tivoli.dk Jeg synes også det er kjempehyggelig å bare gå rundt og oppleve byen og de forskjellige områdene. Strøket og Nyhavn er jo klasikkere, men også områdene rundt Sankt Hans Torv er veldig hyggelig. Mere etnisk og ungdommelig. Sånn finner du det: http://www.krak.dk/scripts/kort/krakdk_kor...vejdata=dk_veje For å finne rundt i byen, kan man også leie bysykler som står i stativer rundt omkring i byen. Putt 20 kr inn i låsen og få den tilbake når du parkerer sykelen i tilsvarende eller samme stativ. Sist, men ikke minst er det jo mange fine parker, som botanisk have, og ikke minst shopping muligheter. Itillegg til de store shopingcentrene som Illum og Magasin, anbefaler jeg både en tur rundt de store designerne nederst på Støget og det kjente danske designerne. Håper det var til litt hjelp! Piglet
Lise79 Skrevet 8. desember 2003 #3 Skrevet 8. desember 2003 Helsinki er en fantastisk by!! Utelivet er veldig bra, og shoppingen er også bra. Eneste streken i regningen er at det er veldig kaldt der på vinterstid. Var der i Januar i år, og det var iiiiskaldt!! Var ikke lenge man orket å være ute av gangen. Heldigvis hadde vi hotell midt i sentrum Hvis man skal ut på byen i Helsinki vil jeg anbefale å gå på BarFly som ligger like ovenfor jernbanestasjonen. Når det gjelder hotell er Sokos Hotell Helsinki et veldig bra og ikke så dyrt hotell.
chimp Skrevet 8. desember 2003 #4 Skrevet 8. desember 2003 Og jeg elsker Stockholm!!! Bare tanken på Gamla Stan får meg til å vibrere..... DE flotte , gamle barokkbygningene....Ta båten ut til Djurgården f eks.....Kan tenke meg byen og det kongelige slottet, som ligger utrolig vakkert til m vann og kanaler rundt, må være et fantastisk skue m fyrverkeri rundt på nyttårsaften. Tror det hadde blitt mitt førstevalg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå